LEIDS DETAIL V

Alweer de vijfde aflevering van Leids Detail. Drie foto’s gemaakt in het centrum van Leiden.  Zoals gebruikelijk eerst de afbeeldingen en voor degenen die eerst zelf willen kijken wat en waar dit is, de omschrijvingen eronder.


De eerste foto is waarschijnlijk een grap van een aantal studenten, al zit het bordje er al sinds 1984. Het is een niet bestaande straatnaam aan de gevel op de hoek van de Hogewoerd en het Gangetje boven de schoenwinkel.
De hoed op foto twee is het enige wat overgebleven is van het  geveltje uit 1652 dat op de hoek van de Breestraat en de Diefsteeg stond. In de voorgevel waren twee cartouches aangebracht met het opschrift  ‘ANNO’ en ‘1652’ en een gevelsteen met een gekroonde hoed.  De gemeente gaf in 1957 toestemming aan de Rotterdamsche Bank het huisje en dat links ervan te slopen ten behoeve van een bankgebouw. Daarbij zijn de twee cartouches verloren gegaan en werd de gevelsteen nu aan de zijkant in de Diefsteeg geplaatst. Inmiddels heet de bank ABN AMRO.
De laatste foto moet vooral bij oudere Leidenaren warme herinneringen oproepen. Aan de linkerzijde van het Noordeinde bevond zich de illustere bazar de Nova Passage, een soort Winkel van Sinkel. In 1988 werd hier een doorgang met een pleintje gemaakt naar de Oude Varkenmarkt en werden wooneenheden voor studenten gebouwd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

3 reacties op LEIDS DETAIL V

  1. quidam zegt:

    1 en 2 kende ik niet, maar 3 de Nova-Passage zeker wel….jammer dat het weg is

  2. Je bent niet de enige Tjan die fout zat vandaag.
    Nova Passage wist ik uiteraard, het hoedje kende ik wel maar kon niet thuis brengen waar het was.En de eerste kende ik helemaal niet, maar kom ook vrijwel nooit meer op de Hogewoerd.

  3. Tjan zegt:

    1 uit 3… da’s geen beste score aan mijn kant. Dat hoedje loop ik zo goed als elke dag langs, maar kon ik niet thuisbrengen. Ik wist alleen de Nova-passage.

Je kunt hier reageren

