GEZOCHT: EZELSBRUGGETJE

Vraag eens aan een Amsterdammer of hij de grachten van zijn  stad op de goede volgorde kan opnoemen. Het spuit eruit: Prinsengracht, Keizersgracht, Herengracht en het Singel. Ja, hij zegt hét Singel en niet dé Singel, zoals een Leidenaar dat correct uitspreekt… Eigenwijs volk.
Iedere Mokummer heeft op school het ezelsbruggetje geleerd: Piet Koopt Hoge Schoenen. En door die beginletters P K H S dreunt hij de namen  goed op.
Maar nu een Leidenaar. Noem ze eens op van de Hooigracht tot de Waardgracht zonder hierboven te spieken. Dat valt voor velen toch nog niet mee. Hij moest er aan denken toen hij een dag of wat terug op weg was om onder andere de foto van het oudeliedenhuis te maken die woensdag op zijn weblog stond. Wij hebben veel meer grachten in onze eigenste grachtengordel, maar we hebben verdorie geen ezelsbruggetje. Dat kunnen we toch niet over zijn kant laten gaan.
Hooigracht, Middelstegracht, Uiterstegracht, Herengracht, Oranjegracht, Waardgracht. Dus:
H M U H O W. Wat kan je daarmee? Tagrijn doet een paar voorzetjes, maar roept de lezers op in het belang van de Sleutelstad ook wat ideetjes te opperen. Het moet een zinnetje zijn dat je makkelijk kunt onthouden. Daarna gaan we democratisch beslissen welke het moet worden.
Hieronder de voorzetjes:
Haring Met Uitjes Heeft Ook Wat
Heilige Maria Uit Het Oude Woud
Hutspot Met Uitjes, Haring Of Wittebrood.
Als je nu iets ontzettend leuks kunt bedenken in de andere volgorde, dus W O H U M H, mag dat natuurlijk ook. Amsterdam heeft al veel meer Rembrandt dan Leiden en dan dit ook nog? Aan ons nooit niet.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

6 reacties op GEZOCHT: EZELSBRUGGETJE

  1. Morgaine zegt:

    Ik ken iemand die in de Groene Steeg woont, hahahahahaha

  2. quidam zegt:

    Ik ken alle grachten….ben een binnenstadbewoner, maar laat de ezelsbruggetjes aan jou over hahaha
    Aan de Oranjegracht heb ik gewoond, als kind, en in de jaren ’80 in de nieuwbouw. Ook aan de Middelstegracht heb ik gewoond,(ik kraakte daar begin ’70 een huis, jaja ik was een van de eerste krakers). Ook woonde ik bij De Wekker aan de statige Herengracht, later aan De Oude Vest. Op de Hooigracht lag ik in het Elizabeth, mijn blindedarm ligt daar nog. Water, water overal…..De (gedempte)Langeracht, die stinkgracht herrinner ik mij nog goed. Heb hem zien dempen. Nu woon ik aan de Zijl, niet te dempen, gelukkig!

  3. Cleo zegt:

    Ik stem op:
    Hutspot Met Uitjes, Haring Of Wittebrood
    Hoe maakt u het, Ome Willem?

  4. zonder ezelsburggetjes zijn veel dingen te moeilijk…

  5. Oh hier ga ik eens uitgebreid over nadenken en kom ik zeker eerdaags op terug.
    Er moet inderdaad een alom bekend Leids ezelsbruggetje komen.

  6. Tjan zelf zegt:

    Hm, uh… ow!
    Hare majesteit, uwe hoogheid, oud wijf
    Help met uw hart onze wezen
    Half mud uien, half ons worst
    Haal me uit het open wak
    Hoe maakt u het, Ome Willem?
    Help me, u heeft oranje wuppies
    Volgende keer de Singels, met de klok mee?

Je kunt hier reageren

