LEIDS DETAIL VIII

Vandaag in aflevering VIII van Leids Detail weer drie foto’s, waarvan hieronder de beschrijving wordt gegeven. De vraag is dus weer: wat en waar? Al is het ‘wat’  ook voor Tagrijn in twee gevallen vandaag niet helemaal duidelijk. Maar wie weet is er een lezer die er meer van weet. De enige hint voor vandaag is dat de tweede foto net even buiten een van de singels is genomen. Succes!

De blauwe arend op de eerste foto zit boven de winkel op de hoek van Haarlemmerstraat 274 en het Havenplein en werd na een tip van een Tagrijnlezeres vereeuwigd. De inscriptie luidt: ‘M.d.M. 1821 – 1911′. Op oude foto’s uit 1939 en 1955 zag Tagrijn dat  de landelijke kruidenier Simon de Wit in dit pand was gevestigd. In jaarboekjes van de Vereniging Oud Leiden is het gemakkelijk zoeken als ze op cdrom staan. Zo vond hij over dit pand dat  het ‘uithangteken’  van 1801 dateert, wat vreemd is, gelet op de inscriptie. Het pand werd in 1931, 1929 en 1922 in gedeelten verbouwd. Een belangrijke aanwijzing is dat in dat laatste jaar ook de oude ‘apotheek-inrichting’  werd opgeknapt. Dit was dus het uithangteken van een apotheek. In het Regionaal Archief van Leiden online vond Tagrijn daarvan bevestiging: Een afbeelding van het Havenplein; even vergroten en ja: apotheek De Blauwe Arend uit 1898, waarvan hieronder dat detail! Wie verklaart de letters?
De tweede foto is het steegje zonder naam even voorbij de Bruine Boon aan het begin van de Stationsweg. Waarvoor diende dit oude afdakje? Misschien een overblijfsel van Heck’s, later Ruteck’s Cafetaria, dat in 1964 overging in handen van de eigenaar van Zomerzorg, S. Platteel? Op de achtergrond de achterkant van huizen aan de Rijnsburgersingel.
Foto drie is gemaakt op het Galgewater, hoek Kort Rapenburg. In het pand is nu een kliniek voor geboorteregeling gevestigd. Hiervoor was het een kantoor van De Nederlandsche Bank.



 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

8 reacties op LEIDS DETAIL VIII

  1. Coen Visser zegt:

    de snoepwinkel op de Haarlemmerstraat 272 werd beheerd door drie ongetrouw de zussen,
    van Ulden.
    Een van de zussen is tijdens de hongerwinter van honger omgekomen,wat pas bekend werd na de oorlog .Mijn vader AH Visser is in dit pand een slagerij begonnen in 1905 en verhuisd na enkele jaren naar Haarlemmerstraat 268.
    Coen Visser
    Nieuw zeeland

  2. van der linden zegt:

    Was dat die oom simon platteel die een ongeluk kreeg bij de blauwpoortsbrug hij was nog maar 42 jaar toch
    of die oom die getrouwd was met ene elisabeth van der linden

  3. Simon Platteel zegt:

    Inderdaad, het was mijn oom Simon Platteel die Rutecks en eigenaar was van Zommerzorg.

  4. Mevr.C.J.M. Fornara zegt:

    De Blauwe Arend, mijn Wijlen (Over?)Overgrootgrootvader( 1813-1876) Bartholomeus Johannes Fornara,gehuwd met Annette Barbara Frenay..had daar een Apotheek…één dochter Fornara huwde ene Markx..die de Apotheek overneemt van de schoonvader Fornara.( zie fornara Leiden op Internet en zapp door naar product..Bartholomeus gehuwd met Annette Frenay.Jammer dat de Blauwe Arend met de goudkleurige vleugels nu grijs is.De Coffeeshop zal dit in ere herstellen neem Ik aan als familielid van de Fornara’s nu wonende te Leiden

  5. Gadisa zegt:

    ik herkende die arend meteen, simon de wit inderdaad, ging ik als kleine meid boodschappen doen met mijn moeder …
    Het koffiehuis Havenszicht is ook bekend 🙂
    en die snoepwinkel op de haven … van die twee vrouwtjes … oooh hoe heette ze ook alweer?

  6. quidam zegt:

    Ik heb daar rond 1970 wel eens geholpen bij Simon de Wit, mocht als jong meisje daar de koffie malen van de toenmalige bedrijfsleider, met zo’n grote ouderwetse koffiemolen. Ik woonde om de hoek, hoek oude Vest/Koestraat. Wij hadden daar een Koffiehuis, Havenzicht ;)Tegenover Gijzenij…lompen en metalen. De adelaar herkende ik…de rest niet. Al herinner ik mij Hecks/Rutecks met wat ik mij herinner, vuurrode moderne krukken nog!

  7. Ik heb gezegd op de log van morgenavond, als we een hele originele vinden we ons hard gaan maken om hem officieel als Leids ezelsbruggetje te introduceren.
    Ook heb ik (hhahahahahaha) gezegd dat de origineelste mischien een rondleiding door het centrum onder onze leiding krijgt.
    Je leest het wel morgen na 21:00 uur

  8. Ik heb geen idee.
    Kan me nog wel Simon de Wit herinneren op de hoek van de Haarlemmerstraat.
    Achter Zomerzorg zet je S. Platteel met een vraagteken, wat bedoel je daarmee??
    Ik ken toevallig Simon Platteel als het slaat op een van zijn voorvaderen kan ik het hem vragen en hem wijzen op je log.
    Morgen komt er bij mij een grachtenlog met verwijzing naar jou, dus gooi die log nog niet in het archief als je wilt.

Je kunt hier reageren

