PATATJE MÉT…

NOG TOT EN MET DINSDAG KUNNEN JULLIE IDEEËN SPUIEN VOOR HET LEIDSE EZELSBRUGGETJE. JE WEET WEL: HMUHOW. DAARNA MAAKT EEN ‘DESKUNDIGE JURY’ EEN SELECTIE WAARUIT JULLIE DAN UITEINDELIJK HET OFFICIËLE EZELSBRUGGETJE KUNNEN KIEZEN. WE ZIJN BENIEUWD!



“De Nederlandse consument vindt de Hollandse frituurhap niet meer spannend’, meldde de krant. Vroeger waren de kroketten en frikandellen niet aan te slepen, maar de fabrikanten zien tot hun schrik de omzetcijfers naar beneden tuimelen.
Toen Tagrijn vorige week over de Leidse Haarlemmerstraat liep, zag hij tot zijn verbijstering dat snackbar Drie Vissers gesloten was. Nu is het al jaren een komen en gaan van bedrijven en bedrijfjes in die straat, dus op zich moet je dan toch niet verbaasd staan te kijken. Maar de Drie Vissers. Nee, dat kon toch niet waar zijn.
Meteen zag Tagrijn het weer voor zich. Met vriendjes zwemmen in De Overdekte en daarna met je chloorkop naar de overkant. Patatje halen bij De Drie Vissers. Een begrip. Veel Leienaars zijn er groot mee geworden. Als je moeder een goeie bui had, kreeg je nog een dubbeltje extra mee, voor de mayonaise. Trots vroeg je dan om patat mét. En mét betekende altijd: met mayonaise, want iets anders was er niet.
Opnieuw is er een stukje nostalgie verdwenen. Omdat we die happen niet meer spannend vinden.
Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

8 reacties op PATATJE MÉT…

  1. edwin broekhuisen zegt:

    ik kan me niet anders herineren dan dat de 3 vissers op de haarlemerstraat zaten ook ik heb leren zwemmen in de overdekte ik nam na de les ook altijd een patatje en een frikandel speciaal die werd daar altijd door midden gesneden ik werd echt boos toen ik zag dat ook in deze wereldzaak een g deze zaakekleurde landgenoot was ik woon zelf al een tijdje in duitsland en was ontdaan toen ik zag dat er een stukje uit mijn jeugd verdwenen was geen kurk meer aan de muur en ook de zwarte emertjes die jaren onder de tafels hingen waren verdwenen

  2. tefre zegt:

    Het enige wat ik weet van deze zaak is dat er tot een paar maanden geleden een paar vreemde lui, erg onvriendelijk ook, in de zaak zaten en dat het nu al maanden gesloten is. Een zwembad, daar?? Geweldig!!! Jammer dat ik dat gemist heb.

  3. Gadisa zegt:

    de overdekte en de drie vissers … ook ik heb er leuke herinneringen aan …
    dat stukje haarlemmerstr. is toch niet veel soeps meer 😦

  4. ja we willen tegenwoordig tapas… en weet ik al niet wat… toch waren ze altijd lekker hoor die ouderwetse happen…

  5. Tjan zegt:

    Ik ben net van voor de patatgeneratie, dus redelijk verwend. Met de chloorlucht nog in m’n neus kon ik dus bij de Drie Vissers van een patatje pinda genieten 🙂

  6. Ja jammer dat zo’n stukje historie en een begrip in Leiden is verdwenen he.
    Weet het ook nog heel goed, elke dinsdag avond na het zwemmen Patatje bij de Drie Vissers en toen ze ook nog een tv ophingen in de winkel was het helemaal feest.
    Ik denk dat eigenlijk het begin van het einde gekomen is met de sluiting van de Overdekte.
    En Tjan in de begin tijd nog geen patatje pinda, gewoon keuze tussen een grote of kleine puntzak met mayo.

  7. quidam zegt:

    Veel herinneringen aan de 3 vissers, ik woonde om de hoek, en zwom elke dag wel in het zwembad.(wie weet heb ik je daar ooit gezien) Een stukje nostalgie verdween toen Bert met pensioen ging. Hij had de lekkerste patat van de stad! Jammer he…..wat weg is, komt nooit meer terug.

  8. Tjan zegt:

    De Drie Vissers is twee of drie jaar geleden al door de oorspronkelijke eigenaars verkocht. Er heeft nog wel een tijdje een Turkse uitbater ingezeten, maar een authentieke snackbar was het toen al niet meer. Ook Tjan kan zich de zwemlessen in de Overdekte en de dampende zak patat daarna nog goed herinneren. Maar dan wel met pindasaus… 🙂

Je kunt hier reageren

