DE WIJZE LESSEN VAN OOM JOHAN

Vanmiddag is Tagrijn onmiddellijk begonnen met het graven van een schuilkelder onder zijn woning. Dit ondanks hevig verzet van de benedenburen, want hij woont vierhoog. Maar het moet voor Remkes. Vooruit denken, je voorbereiden op het ergste. Sla nu dus extra voedsel in; als je het straks doet, is het te laat. Natuurlijk speelt hij onder één hoedje met Albert Heyn. Daar zijn niet voor niets de hamsterweken aan de gang. Zorg dat je aluminiumfolie in huis hebt, want als je dat straks tegen je raam plakt is dat goed tegen de gammastralen. Laten ze nu net toevallig deze week in de bonus zijn!

Waarom moet dat dan, oom Johan?
Waarom doet Remkes dit allemaal? Is het half-hysterisch gehits, ondoordachte bangmakerij, of… Bot wist he-le–maal niets van geheime gevangenissen, zegt ie, net zo min als Remkes nu iets weet van een oorlogsdreiging, zegt ie. Maar neem maar van Tagrijn aan dat cowboy Bush de messen alweer aan het slijpen is en voordat bij jullie de kerstboom in de kamer staat en je per ongeluk iets over vrede op aarde gaat zingen, zitten de US en de volgzame bondgenootjes die natuurlijk opnieuw zullen worden meegesleept, in Iran. Mark my words. Want Iran heeft kernwapens, die moesten ze opruimen en dat hebben ze niet gedaan. Dat mag niet. Dat vindt Tagrijn eigenlijk ook. Ook de US heeft kernwapens, maar zij mogen het natuurlijk wel. Logisch.
En dan slaan Iran en vriendjes terug. Terroristische aanslagen, ook in Nederland, want dat zal er toch wel eens een keer van komen en dan is het toch maar goed dat je een potje aardbeienjam extra in de kast hebt staan (nu 3 voor de prijs van 2).

Hoe doe je dat, oom Johan?
Maar hoe denk je vooruit? Voordat de Tweede Wereldoorlog begon, bestond in Nederland een luchtbescherming. Hun advies? Als er oorlog uit mocht breken, zorg dan dat je altijd een emmertje water en een emmertje zand hebt staan. Mocht je huis soms in brand vliegen… Daar hebben ze toen op 14 mei 1940 in Rotterdam enorm veel profijt van gehad… Ook van hun zaklamp, want die moet je voor oom Johan ook paraat houden.
Straks stapt Tagrijn in een bus en daarin zit ook een witgejaste opblaaspop. Opeens… baff! En vlak voordat Tagrijn de laatste adem uitblaast, hoort men hem nog net fluisteren: ‘Had ik nu maar vooruit gedacht. Oom Johan heeft het nog zo gezegd. Hij heeft die 1,2 miljoen euro toch zeker niet voor niks uitgegeven aan die campagne.’

Dit bericht werd geplaatst in Over de grens. Bookmark de permalink .

8 reacties op DE WIJZE LESSEN VAN OOM JOHAN

  1. quidam zegt:

    Ik zal ook een reddingsboot aan moeten schaffen, voor als het water komt. Vraag is alleen waar ik hem moet laten, ik woon op 1hoog. Ik bezit wel een opblaasbare waterfiets in de schuur. Moet ik die naast mn bed gaan leggen? Dat emmertje met water en zand is ook waardeloos gebleken. Zo’n overlevingspakket wat ik zag op tv, zet ook geen zoden aan de dijk. Tutti fruttie en wittebonen….?tja Remkes….ik heb die man altijd al een kneus gevonden.

  2. Annemarie zegt:

    Ze spelen gewoon onder 1 hoedje! Is Ahold toevalli gook niet een koninklijk bedrijf?

  3. befana zegt:

    Ik lees de reactie van LG en daar moest ik meteen aan denken. Wij kregen toen een brief, waarin stond wat we moesten doen, maar als we geen schuilkelder hadden, moesten we onder de trappen gaan zitten. Ook dat inzamelen, mijn moeder heeft later nooit meer iets anders gedaan dan inzamelen. Toen zij stierf vonden we kasten vol levensmiddelen (ver over datum en verroest in blik).

  4. loontjuh zegt:

    *Al wat gevonden in je schuilkelder, hiih*…tsja, die oom Johan…

  5. sylvester zegt:

    Mijn cavia’s en konijn heb ik aan het graven geschopt, nu moet ik alleen zelf nog effe de boodschappen doen 😉

  6. paco painter zegt:

    ga maar rustig slapen tagrijn.Oom Remkes waakt over ons

  7. Had ik net al die blikjes kaakjes en andere zooi weg gegooid die mijn moeder had verzameld tijdens de koude oorlog.
    Kan ik ze weer uit de vuilcontainer gaan vissen.
    Hoe houden ze een mens bezig he.

  8. Hanny zegt:

    Ik hamster met je mee!

Je kunt hier reageren

