GEKOOID

Tagrijn heeft vorige week de eerste aflevering van het Talpaprogramma ‘De Gouden kooi’ bekeken. Tien mensen kiezen ervoor hun gezin voor onbepaalde tijd in de steek te laten en hun intrek te nemen in een kapitale villa met alles erop en eraan, met een eigen kok, zwembad, manege en alle andere denkbare luxe. Wie dit het langst volhoudt mag de villa van tienmiljoen houden en hoeft de rest van zijn leven ook niet meer te werken. Talpa rekent erop dat dit programma wel eens zes of zeven jaar kan duren. Je kunt je natuurlijk afvragen hoeveel kijkers dit zo lang volhouden. Het inleggeld van 10.000 euro zijn de deelnemers kwijt als ze binnen een jaar terug willen naar hun gezin.

Nastasia
Een van de deelnemers is Nastasia. Een jonge alleenstaande moeder met twee kinderen van zes en negen. De jongste heeft een aandoening waarvoor het regelmatig naar het ziekenhuis moet. En dat trekt Nastasia niet meer. Ze vindt dat ze nu wel eens aan zichzelf mag denken en dat ‘de batterijtjes moeten worden opgeladen’.
Nu had Talpa iets leuks bedacht. Gordon, die zingende malloot die van iedere onschuldige opmerking iets dubbelzinnigs weet te maken, die ieder woord dat je zegt weet te leiden naar de onderbuik, moest de vrouw overhalen onmiddellijk met hem mee te gaan zonder afscheid te nemen. Daar kon ze een euroton mee verdienen. Toen een van de kinderen begon te krijsen dat ze niet weg moest gaan, riep hij lachend: ‘En ze komt nooooit meer terug!’ Humor! De moeder zei dat het kind normaal moest doen, dat het ook voor zijn eigen bestwil was en ging mee. Hier kunnen geen tien uitzendingen van Spoorloos tegenop en Tagrijn zapte dan ook onmiddellijk weg. Boos om deze godvergeten treurigheid.

Reacties
Het is natuurlijk niet zo merkwaardig dat hier in alle toonaarden fel op werd gereageerd. Twee Kamerleden van de PvdA stelden vragen in de kamer en vonden dat de vrouw die haar kinderen verwaarloosde onmiddellijk dat huis uit moest. Een merkwaardige actie, die waarschijnlijk alleen maar diende om zelf in de picture te komen. Want als ze zo met het lot van die kinderen waren begaan, hadden ze natuurlijk ook de Kinderbescherming kunnen bellen.Talpa lachte ondertussen om die extra publiciteit – alles voor de kijkcijfers – en reageerde laconiek: Deze mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid.
Maar daar wringt hem nou net de schoen, denkt Tagrijn. Hou een hond een vette kluif voor en hij hapt. Hou sommige mensen een enorme zak met geld voor en ze zijn tot alles in staat. Als Talpa een smak geld belooft aan iemand die zijn buurman in elkaar wil slaan, dan zijn daar waarschijnlijk ook nog wel idioten voor te porren.
De vraag die beter gesteld had kunnen worden, luidt: Kan de staatssecretaris voor mediazaken vertellen in hoeverre een omroep mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen? Of: waar liggen voor programmamakers de grenzen van het toelaatbare? En als die er niet zijn, moeten die dan niet eens worden vastgesteld?
De grootste schuld ligt hier namelijk niet bij die domme vrouw die denkt op deze manier steenrijk te kunnen worden, of bij die man die zijn vrouw met drie kleine kinderen laat zitten, maar bij de omroep die niets nalaat door middel van zulke weerzinwekkende programma’s mensen te verleiden hun gezin kapot te maken. Dit tv-schuim moet van de buis, de deelnemers naar huis.
Maar een ding scheelt: De Zingende Malloot heeft zijn excuses aangeboden. En dat is natuurlijk erg fijn voor de kinderen.

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

18 reacties op GEKOOID

  1. idaho falls zegt:

    Ik kan echt niet begrijpen dat een moeder haar kids in de steek laat
    Mijn oudste zoon heeft vanaf zijn vierde tot zijn veertiende leukemie gehad en mijn tweede zoon lag na een val van de trap in coma
    Als een moeder alles over heeft voor haar kids zal ze echt alleen maar aan haar kids denken
    Ik zou mijn kids nooit voor geld in de steek laten hun emotioneel welzijn is vele malen belangrijker dan geld
    Ik werk liever 5 dagen in de week hard zodat ze toch van alles kunnen krijgen
    Ze had beter 10000 kunnen wegzetten zodat ze zeker was dat haar kids kunnen studeren

  2. Tjan zegt:

    @Pasula: “Ik vraag me af of de kandidaten een psychologische test hebben gehad voor ze het huis inkwamen…”
    Nou, reken maar! Alleen deelnemers die gek genoeg bleken mochten meedoen 😉

  3. leeg dozig programma… leuk eens een blik op te werpen maar echt volgen…neen hoor…

  4. Pasula zegt:

    Ik wist niet eens dat ze 10.000 euro inleggeld moesten betalen…dus toch: de rijken worden steeds rijker?
    Ik zapte laatst nog en viel middenin een stuk waar die moeder dan ’s avonds haar kinderen gaat voorlezen voor de camera… de dag daarna zag ik dat ze een medemiljonair aanviel omdat ze dacht dat hij over haar roddelde terwijl dit absoluut niet zo was. Ik vraag me af of de kandidaten een psychologische test hebben gehad voor ze het huis inkwamen…

  5. Natasza zegt:

    Ik kijk eigenlijk nooit Talpa en heb dit dus ook niet gezien. Heb er wel over gelezen. Vreselijk zielig, maar of het nou een vrouw is met kids of een man die zijn kinderen meer dan een jaar alleen laat, dat maakt mij niet uit. Snap ook wel dat die vrouw even haar batterijen moet opladen, dat heb ik ook wel eens, maar meer dan een 2 weken weg bij mijn kinderen is echt het maximale wat ik zou kunnen volhouden.
    Sensatie tv wordt steeds gekker en erger.
    Carpe Diem (en bij voorkeur niet in een gouden kooi 😉 )
    Natasza

  6. Rietepietz zegt:

    Ach… we hebben het in eigen hand .Als niemand kijkt of aandacht aan het programma besteedt is het zó van de buis .Het gaat John de Mol immers alleen om de kijkcijfers en dus de centjes . Ik kan er verder geen oordeel over geven want ik heb er niets van gezien ,ik houd niet van real life programma’s .
    fijn weekend en liefs Riet

  7. tefre zegt:

    Vreselijk programma en ik heb de vrouw ik kwestie gezien en ook dat afscheid en die vrouw zou zich al rijk moeten rekenen met twee kinders, of ben ik nu oudbollig?

  8. anna zegt:

    Zonder de eigen verantwoordelijkheid van mensen direct ter zijde te schuiven, zouden er best wel richtlijnen kunnen komen waarmee deze omroepen rekening moeten houden.
    Ik hou absoluut niet (meer) van dit zo programma’s omdat ze niet echt zijn te gemaakt en te veel gebruik en misbruik maken van de zwakkere in onze samenleving. Ooit van dichtbij een ‘verbouw je woning’ gezien en dat leek allemaal erg leuk op het scherm, maar de praktijk was niet zo geweldig, laat maar zeggen gewoon slordig. Ik hoop dat ik het netjes zeg, maar over het algemeen komt het niet echt inteligent of interssant over wat er gebeurt voor de tv kijker en de betrokkenen denken er beter van te worden, maar ook dat is lang niet altijd het geval.
    Maar goed als alle nl’ers zouden denken als ik zou er al snel geen real life programma meer zijn, want er zijn kijkers nodig om het interessant te maken voor de commercie.

  9. Sjoukje zegt:

    Ik volg het niet, wel heb ik het stukje gezien waar dat kind vreselijk aan het huilen was dat haar moeder de gouden kooi inging. Ik vond het zo zielig en begrijp niet dat haar moeder toch is gegaan. Zelf kijk ik amper tv, heb zoveel leuke dingen altijd te doen dat ik er geen tijd voor heb.
    Heel fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  10. Befana zegt:

    Ik heb er maar een woord voor: SCHANDE!

  11. sylvester zegt:

    John de Mol was bij Pauw en Witteman en daar werd ook de vraag aan hem gesteld, of dat dit soort programma’s verantwoordelijk waren en ook daar antwoorde hij dood nuchter: “het is de verantwoordelijkheid van de deelnemers zelf”
    Maar wat zal de geestelijke impact zijn op die kinderen, die mogen over tien jaar weer alles doen wat God verboden heeft wegens hun slechte jeugd?

  12. quidam zegt:

    Ik heb alleen wat interwiews gezien over De gouden kooi. Ik snap die vrouw wel enigzins….jarenlang ziekenhuis in en uit, dan wens je stiekum wel eens een ander leven. En wens je dat een ander eens de zorg op zich neemt. En wens je dat je rijk was, zodat je kinderen’s wensen kunt vervullen. En wens je dat je een goede opleiding had gehad zodat je het financieel wat makkelijker zou hebben gehad.
    Als dan je familie zegt; Waag het, probeer het….’wij zorgen goed voor je kids’
    Ik veroordeel haar niet
    half nederland wel
    Zij kan eruit wanneer ze wilt

  13. paco painter zegt:

    Ik geef het een week of drie.Dan kijkt niemand meer en komt er eindelijk eens iets nieuws. De zelfmoord show bijvoorbeeld.Reken maar dat de kijkcijfers dan net zo hard omhoog vliegen als de zelfmoordenaar van tien hoog naar beneden vliegt.Ranzigheid kent geen grenzen

  14. erik zegt:

    mensen die hun kind voor een jaar of langer achter kunnen laten verdienen het om opgesloten te worden. Wel met minder luxe natuurlijk, op water en brood wel te verstaan.
    erik

  15. f r e d zegt:

    en zo is dat!! weg met het tv-schuim!!
    we willen alleen schuim op het bier!!!

  16. Hanny zegt:

    Ik ben er niet aan begonnen om te kijken, want ik vind het belachelijk zo’n programma. Wat voor lol beleef je eraan om te kijken hoe mensen elkaar weg proberen te treiteren. Bij degene die zoiets verzint, zit duidelijke een steekje los.

  17. Annemarie zegt:

    Ik vind het helemaal belachelijk! Big brother, ok dat is tot daar aan toe.. Maar dit? Hallo???
    Elke keer als er iemand afvalt.. Komt er ook iemand bij? Wat wil je dan? *zucht*
    Af en toe blijf ik hangen, maar tot nu toe vind ik het niks.
    het doet me teveel denken aan mijn broer an wie ik niet herinnerd wil worden..
    En 6/7 jaar lang? Ik heb echt wel wat beters te doen!
    Ik getemd? nou nee niet echt! Komt vast ooit nog wel *of niet* In elk geval wel zo geremd om niet in zo’n programma te gaan zitten!

  18. Zou door alle commotie bijna gaan kijken maar gelukkig te druk om te kijken.
    Zonder dollen ik vind het belachelijk dit soort programma’s.

Je kunt hier reageren

