LEIDS DETAIL XV

De vijftiende aflevering van Leids Detail alweer. Tagrijn moet nodig het centrum in om wat nieuwe details te schieten. Dit rubriekje is er om de aandacht te vestigen op de kleine dingen waar je vaak zo aan voorbij loopt, zonder er acht op te slaan. Maar het is ook leuk voor Leidenaren om eerst te kijken of ze weten wat en waar dit is. Daarom staat het ‘verhaaltje’ onder de derde foto. Deze keer is het niet al te moeilijk.

De bovenste foto laat ons de beeldengroep zien die ter gelegenheid van de bevrijding boven de deuren van de Hartebrugkerk werd aangebracht.
De Hooglandse Kerk had eigenlijk groter moeten zijn. Het plan was aan de zuidkant door te bouwen tot aan de Nieuwe Rijn, maar ja, geldgebrek. In de straat zijn de contouren hiervan aangegeven. Op de foto zie je de voorgenomen plattegrond.Deze vind je naast de ingang aan de Nieuwstraat.
Albert Verwey is meer bekend als dichter dan als hoogleraar. Hij werkte in het pand waar je nu het restaurant Het Prentenkabinet in de Kloksteeg vindt.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

13 reacties op LEIDS DETAIL XV

  1. Annemarie zegt:

    Mooie details:)
    Is je verwarming al gemaakt??

  2. Sjoukje zegt:

    Ik vind het heel mooi om te zien, ondanks dat ik geen Leidenaar bent.
    Fijne dag!
    Groetjes Sjoukje

  3. quidam zegt:

    OT; Mijn naam zou je toch niet op een bord willen zien staan? Die zou de halve straat beslaan 😉

  4. Monique zegt:

    Ik herken helemaal niets, haha, ik woon dan ook in het noorden en kom bijna nooit in Leiden. Jaaaaren geleden, toen we nog in Alphen a/d Rijn woonden, kwamen we wel eens in deze mooie stad. Ik kan me nog herinneren dat we, de kinderen waren nog klein, pannekoeken hebben gegeten in een heel oud pand in het centrum. Volgens mij stond er een wapen op het pand….

  5. f r e d zegt:

    details…..altijd genieten!

  6. Tjan zegt:

    Ja hoor, weer drie uit drie. Blijft een leuke rubriek! 🙂

  7. quidam zegt:

    De bovenste herkende ik omdat ik in de H.Brugkerk ben gedoopt.
    De onderste herkende ik ook, daar liepen we laatst nog langs met de webloggers.
    De middelste herkende ik niet….

  8. paco painter zegt:

    Ik kom niet uit Leiden maar ik vind het erg interessant

  9. Pasula zegt:

    Leuk idee om daarover te loggen. Oorspronkelijk kom ik uit Weesp waar ook vele details op oude gebouwen aangebracht zijn. Tja en dat kan nu nét niet in Almere, daar is niks oud… 😉

  10. erik zegt:

    Wederom als oud Leidenaar … onbekende details. Alles te lang geleden. Leuk dat de boel weer wordt opgehaald.
    erik

  11. sylvester zegt:

    Het zegt me alle drie niets, bij die eerste foto moest ik aan de griekse goden denken.
    Maar goed, ik kom ook niet uit Leiden 😉

  12. Shame shame shame had er maar eentje goed dit keer , de plattegrond.
    Andere kwamen me wel bekend voor maar kon niet zeggen waar.

  13. Hanny zegt:

    Deze foto’s zijn voor mij een beetje een feest van herkenning. Toen wij in september een bezoek brachten aan jouw mooie stad, heb ik dit ook gezien.
    Meestal als ik een stad bezoek, let ik ook op aparte zaken en die fotografeer ik dan. Dat maakt een stedenbezoek zo boeiend.

Je kunt hier reageren

