VRIJDAG DE DERTIENDE…

Neem geen auto,trein of bus vandaag,
pas op voor ladders en voor zwarte katten,
en loop niet langs een hoge stapel kratten,
zaag geen brandhout met een kettingzaag.
Wees verstandig neem een wijs besluit,
en kom de hele dag je bed niet uit.

Deze wijze raad is niet van Tagrijn, maar van de dichter Geert Kruider. Maar Tagrijn komt vandaag wel uit zijn bed en gelukkig miljoenen andere mensen in ons land ook. Bijgeloof? Het zou wat! Hoewel?
Waar komt dat toch vandaan, die gedachte dat vrijdag de dertiende ongeluk brengt. Even googelen en je komt een heleboel te weten. Er zijn zelfs onderzoeken naar gedaan.
Een van de verklaringen is dat vrijdag de dag is waarop Jezus werd gekruisigd en dat er bij het Laatste Avondmaal 13 mensen aanwezig waren.
Het bijgeloof is het sterkst in  de Verenigde Staten. Daar nemen miljoenen mensen een vrije dag, belangrijke handelstransacties blijven achterwege en de economie stokt hierdoor. En dit is nog toegenomen na de film Friday the 13th.

Onderzoek
Engeland zou Engeland niet zijn als ze er niet eens een serieus onderzoek tegenaan gegooid hadden. De onderzoekers vertelden in The British Medical Journal dat het aantal voertuigen op de M25 op zo’n dag altijd stukken lager lag dan op andere vrijdagen. Toch raken er dan meer mensen gewond in het verkeer. Ze berekenden dat de kans op een verkeersongeluk op vrijdag de dertiende zo’n 52% hoger ligt dan op gewone vrijdagen. Hun conclusie: vrijdag de 13e verdient zijn reputatie. Tagrijn denkt dat dit meer voer voor psychologen is.

Wat gebeurde er op vrijdag de 13e?
Er zijn leuke sites waar je kunt kijken wat er op iedere dag in de geschiedenis is gebeurd. Welke rampen troffen de wereld op een vrijdag de dertiende? Een kleine opsomming.
Op vrijdag 13 oktober 1307 werden zestig ridders van de Orde der Tempeliers op last van koning Filips IV en de paus in Parijs gearresteerd en tot de brandstapel veroordeeld. Hun leider Jacques de Molay vevloekte vlak voor zijn dood de koning en de paus. Ze stierven binnen acht maanden.
Op 13 november 1868 stierf de componist Rossini en op 13 november 1953 verongelukten de jazzgiganten Thelonious Monk en Sonny Rollins op weg naar de studio.
Een bijgelovige Roemeen die op 13 augustus 2004 zijn huis niet uit durfde, werd in de woonkamer gestoken door een giftige wesp en overleed.

Einde van de aarde op vrijdag de dertiende?
De feiten hierboven zijn eigenlijk te gering om enig geloof te hechten aan vrijdag de 13e als ongeluksdag. Als de wereld op vrijdag de dertiende zou vergaan, zou op het allerlaatste moment bewezen worden, dat die dag inderdaad ongeluk brengt.
In 2004 hadden experts berekend dat de planetoïde Apophis op vrijdag 13 april 2029 met een kans van 1 op 37 de aarde zou raken, wat absoluut het einde van deze planeet zou betekenen. Inmiddels is bekend dat de aarde op zeker niet zal worden geraakt. Wat een opluchting!
Al met al kunnen we dus allemaal fris en fruitig en zorgeloos deze vrijdag in. Het zal best meevallen allemaal!
(Tagrijn ontving trouwens vanochtend de bekende blauwe envelop van de fiscus. Het bedrag viel vies tegen!)

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

17 reacties op VRIJDAG DE DERTIENDE…

  1. rietepietz zegt:

    Tja , voor mij zit het inderdaad “tussen de oren “, als je er maar genoeg geloof aan hecht ga je overal op letten .Zoals gistermorgen een mevrouw voor me aan de kassa in de supermarkt .Haar pas weigerde 2 x , wat haar de verzuchting deed slaken ,
    “wat wil je ook op vrijdag de 13 de ” alsof die bankpassen niet altijd vaker haperen dan goed werken !!!!!
    fijn weekend en liefs Riet

  2. pleeboy zegt:

    we hebben de dag weer overleefd
    niet dat ik gelovig ben
    en die blauwe envoloppe
    fiscus heb foutje gemaakt was op het nieuws:-)
    dus wie weet is het your lucky day

  3. Tagrijn zelf zegt:

    @Sjoukje: Ik probeer al dagen op je weblog te komen, maar het lukt me steeds niet.Ik kom niet verder dan de header en de linkerkolom.Ik blijf proberen, maar kan dus niet reageren. Daar moeten toch meer mensen last van hebben?

  4. Sjoukje zegt:

    Ik ben niet bijgelovig, maar sinds ik een auto ongeluk op vrijdag de 13e heb gehad ben ik op deze dag toch wat voorzichtiger.
    Groetjes Sjoukje

  5. Hanny zegt:

    Hoop dat je de dat tot nu toe goed doorgekomen bent. Nu de avond nog!
    PS Ik ben absoluut niet bijgelovig.

  6. anna zegt:

    Ik ben niet bijgelovig en heb niets met vrijdag de dertiende, behalve dat ik post nooit op de 13e dateer. Je weet maar nooit of de ontvanger wel bijgelovig is…..Enuhhh… ik loop nooit onder een ladder door, want ook op donderdag de 12e zou er een blik verf vanaf kunnen vallen.
    En tot mijn grote vreugde en geluk hoef ik op vrijdag de 13e geen hout te zagen met een kettingzaag. We hebben nl. centrale verwarming (hahaha)
    Fijne vrijdag en groeten
    anna

  7. loontjuh zegt:

    *ben al wat logjes tegengekomen, over de 13e*…

  8. tefre zegt:

    Zoals je op mijn log al las, heb ik mijn pechdag al gehad en verder heb ik niet iets met vrijdag de 13e. Onder een ladder doorlopen, doe ik nooit, maar verder ben ik niet heel bijgelovig.

  9. quidam zegt:

    Er is veel over te zeggen. Het is niet wit en het is niet zwart.Als ik kind vond ik vrijdag de 13e maar eng. Nu ik ouder ben en wat heb bijgelezen, heeft het iets magies. De angst voor die datum, leeft nog steeds in vele culturen.
    Ik heb een glazen bol, een witte kat en ben niet bang op vrijdag de 13e 😉

  10. Monique zegt:

    Ha, ook een logje over deze dag. Ik had net ook een log hierover gemaakt en moest een beetje lachen bij de gedachte hoeveel mensen vandaag voorzorgmaatregelen treffen zodat hen niets kan overkomen. Nee, ik ben niet bijgelovig. Gisteren vertelde mijn dochter dat sommige mensen juist beweren dat het getal dertien een geluksgetal is???? Het fijne weet ik er niet van. Dat je juist vandaag een blauwe envelop krijgt, zou de belastingdienst het erom doen? Haha, leuker kunne we het niet maken…..

  11. paco painter zegt:

    Er zijn zelfs hotel die geen kamer nummer 13 hebben. Ziek vind ik dat

  12. f r e d zegt:

    je zal de jackpot maar winnen op vrijdag de 13de……

  13. erik zegt:

    Numeriek is de 13e allesbehalve een negatief getal. Zit qua bijgeloof tussen de oren van de mensen.
    erik

  14. sylvester zegt:

    Ik heb ook niets met vrijdag de 13e, een ongeluk kan op iedere dag gebeuren, ik lig er niet wakker van 😉

  15. Pasula zegt:

    Sterkte om de dertiende door te komen maar dat gaat vast wel lukken als je om 4 uur maar aan de cup-a-soup denkt (ook zo’n bijgeloof, maar wel lekker) 😉

  16. Die enveloppe was dus duidelijk een dag te vroeg.

  17. Annemarie zegt:

    Hmm dan zou het dus voer voor mij zijn..
    Nou, gelukkig ga ik die kant niet op!
    Maarre het is wel een mooi onderzoeksonderwerp inderdaad!
    Ik geloof er helemaal niet in, sterker nog, het is dat jij eroverschrijft.. anders had ik het niet eens geweten!
    Fijne vrijdag toegewenst en voor nu: weltrusten:)

Je kunt hier reageren

