JAMIE CULLUM: VERBLUFFEND!

Tagrijn hoorde pas voor het eerst van hem tijdens het North Sea Jazz Festival in 2004: Jamie Cullum. Daarna is hij nog twee keer bij Barend & Van Dorp in het programma geweest en dat was het dan wel.
Dat deze 27-jarige Engelsman inmiddels acht albums op zijn naam heeft staan, in het buitenland overvolle zalen en stadions trekt en ook in ons land al een aantal concerten heeft gegeven… Tagrijn moet tot zijn schande bekennen dat hem dat totaal was ontgaan.
Nadat de tv-avond afgelopen zaterdag toch al met aardige dingen was gevuld (Mooi weer de Leeuw, Koefnoen, een theaterregistratie van Niet Uit Het Raam en Ajax-Groningen) had de NOS als toegift en uitsmijter van de avond een concertregistratie vanuit de tuin van een Engels kasteel van deze ‘biggest selling UK jazz artist’. Geloof me, Tagrijn zat op het puntje van de bank en voor hij het wist waren de drie kwartier voorbij.
Hij overdrijft niet als hij zegt dat hij dit op afstand de beste allround musicus vindt die hij de laatste tijd heeft gezien. Soms de toetsen van de piano strelend alsof het een geliefde is die hij voor de eerste keer ontmoet, dan weer woest zijn instrument met handen en voeten bespelend, deΒ  toetsen, de snaren, het houtwerk kastijdend….
In welk hokje moet je hem plaatsen? Laten we zeggen jazz met een tikje pop en rock. Een overbekend nummer als ‘What a difference a day makes’, gaf hij een totaal nieuwe interpretatie, waardoor het toch weer heel anders klonk dan de oudere versies van Dinah Washington, Nat King Cole, Louis Armstrong en Laura Fygi, die bij Tagrijn in de kast staan.
Tijdens het zingen van zijn laatste nummer ‘High and Dry’ verliet hij het podium en liep de tuin in, links en rechts handen schuddend. Omdat het regende liet hij het nummer moeiteloos overglijden in een eigen jazzy interpretatie van ‘Singin’ in the rain’.
‘What a difference a day made, twenty-four little hours…’ Cullum had maar drie kwartier nodig om Tagrijn uiterst tevreden de dag te laten besluiten en hij prijst zich gelukkig dat hij de knop van de DVD-recorder had ingedrukt, zodat hij er nog eens naar kan kijken en luisteren. En nog eens, en nog eens!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

14 reacties op JAMIE CULLUM: VERBLUFFEND!

  1. Sjoukje zegt:

    Helaas heb ik het niet gezien, maar ik vind hem echt geweldig. Je zal wel genoten hebben.
    Groetjes Sjoukje

  2. tefre zegt:

    Ik ken zijn liedjes al een tijdje en idd heerlijke muziek!

  3. Gadisa zegt:

    Jamie Cullum, ik heb zijn laatste 2 c.d’s, heerlijke muziek …
    live is hij echt op zijn best!
    dankjewel voor je reactie op mijn fotolog, nog een Leidenaar zo te zien πŸ™‚

  4. 10eke zegt:

    Ik zal hem een opzoeken mbv LimeWire.
    gr 10

  5. rietepietz zegt:

    Je had een fijne avond zie ik , dat is mooi .Ik word altijd erg kriegel van jazz , daar zal ik wel te onrustig voor zijn dus ken ik de goede man helaas niet .
    liefs Riet

  6. Tjan zegt:

    Jamie Cullum is de Jamie Oliver van de jazz. Puristen en jazz-fijnproevers vinden het niets. Muziekliefhebbers die wat minder last hebben van hokjesgeest weten Cullum, terecht, wel te waarderen. Goede performer!

  7. f r e d zegt:

    in welk hokje cullum?? niet in het mijne!!
    ik vind het een jazzclown.

  8. ja als je ouder wordt… gaan de ontwikkelingen van nieuwe artiesten vaak te laat binnen komen…

  9. paco painter zegt:

    Mee eens. verder commentaar overbodig

  10. sylvester zegt:

    Ik ken die artiest ook niet, mooi weer de leeuw was wel weer goed πŸ˜‰

  11. Hij is inderdaad geweldig lekker rustgevend.
    Enne,…..dat biertje was op vakantie vandaar Licher.

  12. Pasula zegt:

    Ik ben het volledig met je eens. Ik heb het zaterdag dan wel niet gezien maar voor mij is het al een tijdje een topartiest! Ik zag trouwens de laatste tijd ineens meer nieuwe artiesten opduiken die over buitensporig veel talent beschikken. Niet dat Jamie nieuw is maar wel nieuwer dan eh…de Stones hahaha, please forgive me, tis de rode wijn en ik ga nu ook maar slapen πŸ˜‰

  13. Hanny zegt:

    Ik ken hem niet en heb hem ook niet gezien zaterdagavond. Maar door deze goede recensie zal ik eens wat van hem opzoeken. Wat me spijt is dat ik Niet Uit Het Raam ook niet heb gezien. Wist niet dat ze op tv waren.

  14. Annemarie zegt:

    Jamie is idd helemaal te gek!! Vond zijn eerste single in Nederland *waarvan ik op dit moment de naam kwijt ben* echt helemaal super!!
    begrijp dat je op het puntje van je stoel zat!
    ik heb het niet gezien, want ik was druk aan het lezen in mijn boek πŸ™‚ Wat ik natuurlijk ook uit heb gelezen *gniffel* Welk boek? CSI! Super leuk!
    Weltrusten voor zometeen.

Je kunt hier reageren

