LEIDS DETAIL XVI

Ook in de zestiende aflevering van Leids Detail blijven we in het centrum van de stad. Speciaal voor de puzzelende Leidse lezer staat de omschrijving weer onder de derde foto.

Boven de deur aan het eind van de binnenplaats van het weeshuis aan de Hooglandse Kerkgracht zijn de familiewapens aangebracht van de stichters van het weeshuis.
De tweede foto brengt ons naar de Lange Scheistraat. In de zijgevel van de Lakenhal is deze koe aangebracht. Zowel op de binnenplaats als aan de zijgevel van dit museum zijn gevelstenen aangebracht van gesloopte gebouwen. Deze koe heeft dus niets met de lakenindustrie te maken.
Foto drie toont ons een fraai gerestaureerd huis aan de Nieuwstraat. Dit pand droeg lang de naam ‘Mans hand boven’. De bovenaan ingemetselde hand is helaas met de restauratie verdwenen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

14 reacties op LEIDS DETAIL XVI

  1. Natasza zegt:

    Leuk deze verborgen details.
    Fijne avond nog.
    Carpe Diem
    Natasza

  2. befana zegt:

    Maar ik denk dat jouw hand er ook best boven gehouden mag worden hoor.

  3. Sjoukje zegt:

    Prachtige detailfoto`s. In Leiden ben ik ooit gweest maar alleen 3 weken in het ZH, van de stad heb ik niets gezien maar wil er weleens naartoe.
    Groetjes Sjoukje

  4. quidam zegt:

    Helaas….ik wist er geen Een.
    Nu wel!

  5. tefre zegt:

    Ik denk dat ik er binnenkort wat meer van ga begrijpen, aangezien ik zelf ook wat meer om me heen ga kijken en klikken.
    OT: nee, niet de uitgever hahaha…..

  6. f r e d zegt:

    gelukkig zijn er nog mensen die kunnen kijken, maar dan ook zien!!!

  7. loontjuh zegt:

    Mooie foto’s…een fijne dag, groetjes…

  8. 10eke zegt:

    Leuk deze verhalen van Leiden. Ik ben er geboren dus ik vind het extra leuk op deze manier mijn geboortestad beter te leren kennen.
    Groetjes 10

  9. sylvester zegt:

    Is het wel een koe? en geen stier?
    Je moet ze ook maar net weten te vinden 😉

  10. Had een slechte avond, alleen nummer 1 wist ik vrijwel gelijk, nummer 2 was een kwestie van ohhh ja en bij nummer 3 zal ik Tjan wel tegen komen want die moet ik ook eens gaan bekijken.

  11. Hanny zegt:

    Weer leuke details van jouw mooie stad Leiden. Heel interessant om op deze manier de stad wat te leren kennen.

  12. Tjan zegt:

    Ik moest diep graven dit keer, en wist de nummers 1 en 2 te achterhalen. Nummer 3 kan ik, zelfs nu ik de oplossing heb gelezen, niet plaatsen. Binnenkort eens op zoek 🙂

  13. Annemarie zegt:

    Ik blijf het elke keer geweldig vinden hoe je ons meeneemt naar de ‘verborgen’ details van leiden!!!
    Super! Vooral die ‘koei’ vind ik gaaf!
    Weltrusten voor straks.

Je kunt hier reageren

