LEIDS DETAIL XVII

In aflevering 17 van Leids detail hoopt Tagrijn weer drie leuke details bijelkaar te hebben gesprokkeld. Hij vermoedt dat de bovenste foto voor de ‘Leidse puzzelaars’ best wel eens een struikelblok kan zijn… Maar geen nood, want onder de derde foto zijn zoals gebruikelijk de beschrijvingen weer te lezen.

   

Toen Tagrijn een paar dagen geleden over de Hogewoerd fietste, zag hij tot zijn verbazing het opschrift ‘het Leidsche kaashuis’ boven de gevel staan van de electronicazaak van De Groot die daar sinds (Tagrijns) mensenheugenis heeft gezeten. De winkel is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een ‘kadoshop’, zo’n winkel waar je dus heel veel betaalt voor artikelen die eigenlijk niemand nodig heeft. De eigenares, die zag dat er een foto werd gemaakt, kwam naar buiten en vertelde, dat er na de verwijdering van het bord van De Groot, eerst nog een houten bord te voorschijn kwam met het opschrift ‘American shop’ . Toen ook dit was weggehaald en ook de zijpuien waren ‘ontmanteld’, kwam er plotseling een Jugendstilpand tevoorschijn, uit de jaren twintig dus. Onder de letter van de kaashandel, zat ook nog de schildering ‘comestibles’, maar de eigenares van de winkel vond dit terecht mooier.
Update Lees hieronder de drie reacties van Tjan, voor de broodnodige aanvulling en correctie!
Foto 2: achter deze gevel aan de Pieterskerkgracht bevindt zich de al sinds 1694 bestaande ‘Schilder- en Tekenacademie Ars Aemula Naturae’, kortweg ‘Ars’. Veel schilders die wereldnaam verworven, hebben hier de lessen gevolgd. Landelijke bekendheid kreeg Ars door de ‘avonturen’ van Jan Wolkers in zijn boek Kort Amerikaans. Wie Tagrijn op donderdag zoekt, kan hem meestal daar vinden.
Foto 3 is verreweg het eenvoudigst. Het is een van de zijpanelen van het standbeeld van burgemeester Van der Werf in het Van der Werfpark. Deze burgemeester werd bekend door zijn rol tijdens het beleg van Leiden in 1574.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

19 reacties op LEIDS DETAIL XVII

  1. Rietepietz zegt:

    Ik moet nog steeds eens met Henk een dagje Leiden gaan verkennen , dat wordt steeds aantrekkelijker nu ik er zoveelover aan de weet kan komen .
    Neem ik de camera mee want dan kan ik via m’n log weer iedereen wékenlang vervelen met m’n uitstapje !
    lieve groetjes van Riet

  2. Pasula zegt:

    Leuke foto’s + uitleg Tagrijn!

  3. Sjoukje zegt:

    Prachtige detailfoto`s. Leuk dat je er uitleg bij hebt gegeven, ik heb weer wat geleerd.
    Groetjes Sjoukje

  4. anna zegt:

    Leuk zo’n oud pand ontmantelen tot een historisch geheel…
    Het halloween feest was leuk…, maar er zal weer even tijd overheen gaan voor ze weer toestemming krijgt een fantaschtisch idee uit te voeren.

  5. Tagrijn zelf zegt:

    @Sylvester: Dit is toch gewoon een soort Jugendstilletter!
    @Tjan: Bedankt voor je aanvullingen! (Ik dacht een primeurtje te hebben!)

  6. Jij hebt het over een cadeaushop, maar Sleutelstad meldt dat deze week ‘Van Maanen Aan Tafel’, de servieswinkel die eerst aan de andere kant van de straat was gevestigd, z’n intrek heeft genomen in dit pand.

  7. Als je op bovenstaande url klikt, neemt-ie de punt en het haakje sluiten ook mee, en krijg je een ‘software error’. In de adresbalk dan even de laatste twee leestekens verwijderen…

  8. Tjan zegt:

    Die eerste kende ik inderdaad niet. Heb er, in tegenstelling tot Glibber ook niets over gelezen in de Leidse media. Blijkt inderdaad op Sleutelstad te hebben gestaan (http://www.sleutelstad.nl/cgi-bin/news/gen1.pl?action=artikel&id=9938&zoekterm=kaashuis). Die andere twee waren appeltje eitje.

  9. quidam zegt:

    ik zag er geen een….shame on me

  10. 13 november ga ik ja stadtje eens bekijken… met de bus van Femke…

  11. f r e d zegt:

    het enige wat ik van leidse kaas ken zijn de komeintjes!! lekkerrrrrrrrrrrr

  12. sylvester zegt:

    Vreemd lettertype op die eerste foto, als je niet goed kijkt staat er hvis in plaats van huis 😉

  13. Volgens mij heb ik het gezien bij Sleutelstad en anders (op internet) bij het LD.
    Zal morgen even kijken of ik het in het archief bij Sleutelstad kan terug vinden.

  14. 10eke zegt:

    Dank je wel voor de info en foto’s. Ik vind het altijd zo leuk om weer iets lezen over mijn geboorte-stad. Als ik er weer kom kijk ik met heel andere ogen!
    Gr oetjes 10

  15. Hanny zegt:

    Zijn weer leuke details uit de mooie stad Leiden.

  16. tefre zegt:

    even offtopic, maar op mijn Levi log reageer je met , Hi Chico…

  17. De eerste wist ik gelijk maar ja had het gelezen natuurlijk van de week.
    Enne,..nee niks mer gehoord zal ook wel niets meer er over horen.

  18. Annemarie zegt:

    Grappig verhaal bij die 1e foto! 🙂
    ik blijf de insteek erg leuk vinden!
    Weltrusten voor zometeen.

Je kunt hier reageren

