NUTTELOZE KENNIS?

Hebben jullie dat nou ook? Woorden of getallen waaraan je jaren niet gedacht hebt, schieten je plotseling weer te binnen. Nutteloze feiten die zich ergens in de spelonken van je hersenpan hebben verscholen en plotseling onvoorbereid tevoorschijn springen.
Tagrijn had dat vorige week weer. Op de weblog van Pasula stond een gedicht waarvan de beginletters van iedere regel een zin vormden. Net als bij de coupletten van het Wilhelmus. En alsof hij het een minuut geleden gehoord had, dacht Tagrijn onmiddellijk ‘acrostichon’. Jaren geleden moeten leren op de middelbare school, nooit meer aan gedacht en eigenlijk vergeten, denk je, maar opeens als een duveltje uit een doosje is het woord er. Even nagekeken in een woordenboek en ja, het klopte. Waarom onthou je dat in hemelsnaam?

Nutteloze feiten
Tagrijn heeft daar wel meer een handje van en vraagt zich soms af of dit een ziekelijke afwijking is. Waarom die nutteloze informatie onthouden? Zijn dromen er niet voor om de rotzooi op te ruimen en alleen datgene definitief op je harde schijf op te slaan wat je moet onthouden? Waarom weet hij nog dat zijn oom in een grijze Hansa reed met nummerbord HX 58071? Ja, dat is inderdaad heel lang geleden en zulke dingen zou je toch vergeten moeten zijn. Het eerste telefoonnummer van zijn ouders: 23112 en dat van die oom 26314. Waar een lang overleden tante van hem woonde in Arnhem, waar hij als 9-jarig jochie logeerde: Brouwerijweg 51. Rijtjes: ämbter, bänder, bilder, blätter, bretter, bücher und so weiter; Hij kan het zo voor je opdreunen. De buren uit zijn kinderjaren hadden drie kinderen: jarig op 4 mei, 13 februari en 19 april. En zo kan hij nog wel even doorgaan. Maar waarom weet hij dat nog? Zinloos plaats innemende informatie. Hij is toch Rainman niet? Hoe schoon je die bestanden? Tagrijn wil het eigenlijk wel kwijt. Maar blijkbaar ontbreekt de ‘Trash’ op het bureaublad in zijn kop.
Daarom de vraag: hebben jullie dat nou ook?

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

14 reacties op NUTTELOZE KENNIS?

  1. rietepietz zegt:

    Tja , bij het plaatje dacht ik meteen “is dat niet iets van Salvatore Dali ?” Vergelijkbaar dus en inderdaad ,op de gekste momenten blijk ik dingen te “weten ” die ik allang vergeten zou moeten zijn .
    De kleur en het het breipatroon van een paar wanten die een buurvrouw vroeger ooit voor me breide en hoe de juf van de huishoudschool heette waar ik zo’n hekel aan had om maar iets te noemen.
    Het menselijk brein is een computer waar weinig je de Delete knop maar beperkt zélf kunt gebruiken .
    fijne dag en liefs Riet

  2. loontjuh zegt:

    Ach ja…fijne avond

  3. 10eke zegt:

    Leuk hè, zo’n ingewikkelde geest. Gaat er ineens een deurtje open en herinner je je van alles en nog wat. Wees blij dat je dat hebt.
    Gr 10

  4. Pasula zegt:

    Leuk onderwerp Tagrijn, ja dat heb ik ook vaak en dan vooral de echt nutteloze informatie zoals de rijtjes bij frans en duits en de topografie van Rusland die ik toentertijd uit mijn hoofd leerde omdat ik echt geen gevoel voor aardrijkskunde had.
    Dat acrosdinges was ik alweer kwijt totdat jij het woord op m’n log zette en toen dacht ik: oja! (Ik doe maar wat namelijk).

  5. quidam zegt:

    ja ja…de geest is een raar ding. Dat je veel dingen vann ooit onthoud is een kwestie van hoe groot is je brain…
    Later gaat hij wissen, als hij vol raakt, wanneer de grijze cellen afsterven (wat een triest woord he). Gelukkig is dat bij jou nog niet aan de hand1))Ik wist vroeger al de telefoonnummers van iedereen,en al de verjaardagen van weet ik veel allemaal. Dat is nu gewist ;)Het werd vast al te veel om te onthouden.
    bedankt voor je compliment!

  6. paco zegt:

    je hebt gewoon een goed geheugen.Dat heb ik met gezichten.Eens gezien, vergeet ik het nooit meer al zit er twintig jaar tussen

  7. Monique zegt:

    Mooie afbeelding van Dali, Tagrijn!
    Tja, waarom onthouden we die dingen? Zo is het ook met personen, ineens denk je aan iemand, die vroeger eigenlijk weinig tot geen betekenis in je leven had, maar juist diegene, daar denk je even vluchtig aan. Ons geheugen is, wanneer het goed is, vrij constant, maar het is net alsog het teveel opgeslagen geheugen af en toe uit zijn voegen barst en dan ontglipt er iets.
    Eigenlijk zou je je geheugen als een boek kunnen samenvatten en de onbelangrijke dingen eruit halen.

  8. vroeger is er zoveel ingestampt… belachelijke rijtjes…

  9. f r e d zegt:

    nutteloze vraag……(grapje…!!)

  10. sylvester zegt:

    Ik heb die trash bak al toegevoegd bij mijn menselijke harde schijf, de meeste dingen die ik weet zijn ook wel relevant.
    Ik zou niet weten wanneer mijn grootouders zijn overleden en ook mijn schoonvader niet, ik heb zoiets van dat zoiets nutteloos is om te onthouden en ook verjaardagen, daarvoor hangt een kalender op het toilet, telefoonnummers worden door mijn mobiel onthouden, kentekens van auto’s weet ik ook niet, mijn eerste auto had een blauwe kentekenplaat met JE in het midden.
    Dus nee ik heb er geen last van 😉

  11. AC zegt:

    ik kwam een schoolvriendje van 13 jaar geleden tegen en dacht ineens aan zijn ouders telefoonnummer. ik wist het gewoon nog.
    op één of andere manier schiet me ook altijd iemands verjaardag weer te binnen, wanner ik ´m na jááááren weer es tegenkom.
    gezichten ben ik heeeel slecht in.

  12. Ja raar is dat he.
    Heb ik ook hoor weet het eerste telefoonnummer van mijn ouders nog 43270 en meer van dat soort dingen.
    Maar het ergste ik ken geen enkel telefoonnummer van nu meer uit mijn hoofd.

  13. Hanny zegt:

    Nou, voor nummers onthouden moet je niet bij mij zijn. Nummers gaan bij mij het ene oog in en het andere oog uit. Ik heb daar totaal niets mee.
    Maar benamingen, vertalingen en feitjes kunnen zomaar opeens floep opkomen, zodat ik soms versteld sta van mezelf dat ik zoiets kan oplepelen.
    En zou dit je dit soort dingen echt moeten deleten? Ik denk niet dat deze informatie te veel ruimte in beslag neemt.

  14. Annemarie zegt:

    Yup idd.. Op de meest domme momenten komt het boven waardoor ik dan ineens in een deuk lig..
    Die der die die das des dem das etc. 😉
    Weltrusten!

Je kunt hier reageren

