LEIDS DETAIL XVIII

Vandaag weer drie nieuwe foto’s in Leids Detail XVIII: twee binnen en een buiten de singels. Onder de derde foto staat weer de omschrijving. En speciaal voor Leienaars  de vraag: waar zijn de foto’s gemaakt en wat is de betekenis van 2 en 3?

De eerste foto is net buiten de singels genomen. Het is namelijk de Oud-Katholieke Kerk aan de Zoeterwoudsesingel, hoek Cronesteynkade.
De gevelsteen op de tweede foto in in 1945 ingemetseld in de muur tussen de Hartebrugkerk en parfumerie Douglas aan de Haarlemmerstraat. Het stelt Franciscus van Assisi voor met een door hem getemde wolf. Het was in 1945 vijfhonderd jaar geleden dat zich de eerste leden van de Orde der Franciscanen in Leiden vestigden.
Op foto drie zien we de steen ‘graan-magazijn voor den armen, ao MDCCLIV’. Dit is het oude huiszittenhuis van de diaconie aan de Oude Rijn 44. In dit gebouw zijn nu tal van maatschappelijke instellingen gevestigd en het biedt ook huisvesting aan thuis- en daklozen. Vroeger bevond zich hier onder andere dit graanpakhuis en daarachter de nu nog bestaande maar niet meer gebruikte armbakkerij. In tijd van graanschaarste werd hier het brood voor de hele stad gebakken.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

16 reacties op LEIDS DETAIL XVIII

  1. Judith zegt:

    Geweldig leuke rubriek dit! Ik ken mijn stad toch redelijk goed, maar hier kom ik nog wel eens dingen tegen die nieuw zijn voor mij.
    Plaatje 1 en 3 herkende ik direct, maar bij nummer 2 moest ik echt het antwoord schuldig blijven. Weer wat geleerd dus 🙂

  2. Grappig het witte kerkje (zo noemde ik het vroeger altijd) herkende ik direct en gaf een stukje jeugdsentiment.
    Wat ben ik daar vroeger niet langs gelopen en gefiets op weg naar zondagschool op het Levendaal.

  3. quidam zegt:

    De 1e kende ik niet.
    De tweede kende ik, al wist ik niet meer waar hij hing. Bij de 3e loop ik regelmatig voorbij, nooit gezien! De volgende keer let ik beter op 😉

  4. loontjuh zegt:

    Mooie rondleiding, hihi…*Je hebt mail*…fijn weekend…

  5. @Sylvester (vervolg): en de betekenis van die afkorting is dan natuurlijk ‘anno’

  6. @Sylvester: wat jij als 2 ziet, is een onderstreepte o. De onderstreping geeft aan dat het een afkorting betreft.

  7. De betekenis? Ik had wel gedacht dat het de heilige Franciscus was. In de late middeleeuwen waren er veel van dit soort plaatjes. Kwam me wel bekend voor. De exacte jaartallen wist ik dan weer niet.

  8. 10eke zegt:

    Leuk om weer wat van Leiden te zien.
    Gr 10

  9. paco painter zegt:

    ja en was er toen ook al een balkenende?

  10. f r e d zegt:

    staat graanmagazijn voor oudste voedselbank van nederland??

  11. rietepietz zegt:

    Leiden heeft toch wel heel veel moois Tagrijn
    fijne dag en liefs Riet

  12. sylvester zegt:

    In je tekst zeg je bij de derde foto ao, maar op de foto lijkt het alsof er a2 staat?

  13. Hanny zegt:

    Weer een mooie rondleiding door Leiden. Wacht met spanning de volgende af.

  14. Tagrijn zelf zegt:

    @Tjan: dit keer werd ook de betekenis gevraagd. Wist jij die echt van nr 2. Heb ik zelf wel moeten opzoeken.

  15. Annemarie zegt:

    Ik vind het echt een leuke manier om kennis te maken met leiden!! Blijf het helemaal super vinden!
    Al zeggen de verhaaltjes mij natuurlijk niet zoveel! Hihi.

  16. Een ouderwetse hattrick! In de voormalige kerk aan de Zoeterwoudsesingel zit de praktijk van mijn tandarts. Moet ik nodig weer eens langs…

Je kunt hier reageren

