DE SOEP VAN JANTJE

Jan S(oe)P en Jan Tomaat,
dat zijn twee dikke vrinden.
Dus in de tomatensoep
kunnen ze zich prima vinden.
Ze trekken samen door het land
om het volk te bespelen.
Jan zei: Ik wil mijn rooie soep
met rijk en arm delen.
Zijn brouwsel legt hij dwingend op,
zijn soep met prachtverhalen
en wie die soep niet vreten wil,
die moet de tol betalen.
Wie ’t demagoogje tegenspreekt,
die zal eraan geloven:
wat Jan doet dat is welgedaan,
niets gaat zijn wil te boven.

Twee pijlers had zijn s(oe)ppartij,
hij zette zelf de lijnen:
Nederland moet de Navo uit
en ’t koningshuis verdwijnen.
Maar waar zijn in die pan met soep
die pijlers nu gebleven?
Waar zijn die idealen, Jan?
Vertel ons dat eens even.
Jan legt het ons nog één keer uit:
we zijn echte democraten,
zolang het volk er niets voor voelt
wordt het nog weggelaten.
Dat heeft Jantje fraai bedacht:
om stemmen te behalen
verzwijgt ons Jantje doodgewoon
zijn grote idealen.
De soep ziet er geweldig uit
om ’t volk te behagen.
En schijnbaar krijgen ze nu zo
precies waar ze om vragen.

Boven in zijn pan met soep
slechts spiegeltjes en kralen,
maar op de bodem sluimeren nog
zijn verzwegen idealen…

Dit bericht werd geplaatst in Tagrijm. Bookmark de permalink .

24 reacties op DE SOEP VAN JANTJE

  1. Floor zegt:

    Mooi gezegd, daar ga ik meer mensen eens mee lastig vallen!

  2. Rietepietz zegt:

    Tjéé…… wat knap gedaan !
    Met Sinterklaas op komst hoe jij je geen zorgen te maken .En Jan ……?
    Die moet oppassen dat hij geen soepogen krijgt!
    liefs Riet

  3. Natasza zegt:

    Tja politiek, blijft altijd interessant.
    Fijne week alvast.
    Carpe Diem
    Natasza

  4. Geertje zegt:

    Ja… zucht….
    Jammer genoeg wel!

  5. 10eke zegt:

    Knap gedaan, mijn complimenten.
    Gr 10

  6. Sjoukje zegt:

    Geweldig zoals je dit in rijm hebt neergezet, heel knap gedaan. Geef mij maar mijn eigengemaakte soepie, dan weet ik zeker wat er allemaal inzit.
    Groetjes Sjoukje

  7. quidam zegt:

    ik maak wel mn eigen tomatensoepie….
    (wat een gedoe gister, dacht dat ik een virus had, kreeg elke keer error)

  8. sylvester zegt:

    Ik zie dat jij ook reacties mist, de tip van weblog om ze terug te halen is:
    * mocht je nog berichten en/of reacties op je weblog missen, probeer dan eerst opnieuw te publiceren (via Weblogs -> Design -> Weblog herpubliceren)
    Is hier: http://over.web-log.nl/over/2006/11/over_storing_va.html te vinden.
    Bij mij werkte het 😉

  9. Tagrijn zelf zegt:

    Door een storing bij TypePad, die de weblogs voor web-log bouwt, ben ik het grootste deel van de dag onbereikbaar geweest. Gezien de reacties lukte dat vanaf 18.30 wel weer, maar pas vanaf 1.00 uur was het weer mogelijk om jullie reacties te bekijken.

  10. Hanny zegt:

    Je hebt een mooi gedicht gemaakt.
    Verder luister ik niet meer naar alle mooie praatjes die de heren/dames politici afsteken. Veel geschreeuw en weinig wol.

  11. Pasula zegt:

    Jij kan rijmen en bakt ze tevens bruin! Mag ik je inhuren als rijmpiet?? Ah please 😉

  12. Monique zegt:

    @Tjan: ik ben het niet met je eens. Mao zit nog steeds in de gedachten van Jan en daarmee in zijn hele partij. Afgelopen week vond zelfs Paul Rosenmuller(waar ik geen fan van ben) het nodig om toch nog die vraag te stellen. Kijk alleen maar de censuur die uitgevoerd wordt op de weblog van Jan. Ben je het niet met hem eens, wordt je reactie weggehaald. Je moet er dan toch niet aan denken dat de SP gaat regeren? Wat als je het niet met ze eens bent?

  13. Leonardo zegt:

    Volgens mij heeft Jantje nu ook aandelen in dew rode potloden!!
    Denk dat Jantje met zijn streken, dit jaar de zak in gaat!!

  14. befana zegt:

    Weet je zeker dat de balletjes zijn aangepast en dat iedereen evenveel krijgt. Want ik vertrouw die SP voor geen cent.

  15. Elisa zegt:

    Getverdemme, er zit een strontvlieg in mijn soep!!!!

  16. f r e d zegt:

    ik reageer wel als ik uitgegrinnikt ben……

  17. sylvester zegt:

    Moet je opletten wat er overblijft van al die partijprogramma’s als ze eenmaal weer in de regering zitten.

  18. Tjan zelf zegt:

    De SP is hier jarenlang voor uitgekomen, en elke kiezer weet dat ook. Ik vind realiteitszin meer waard dan ijzerenheinig vast willen blijven houden aan het uitdragen van idealen die alleen te verwezenlijken zijn als de SP in z’n eentje 51% van de stemmen in de wacht weet te slepen. De kiezer heeft er meer aan te weten waar de partij voor staat in een situatie die niet uitsluitend hypothetisch is.

  19. Tagrijn zegt:

    @Tjan: als je echt ergens voor staat moet je er ook voor durven uitkomen. Het is nog steeds een belangrijk item voor de SP, maar laat dat uit zijn partijprogramma weg om meer stemmen te trekken en eventueel te kunnen mee regeren. Dat is ook een vorm van kiezersbedrog.

  20. Annemarie zegt:

    Een soepzooitje of gewoon goede tomatensoep?
    Ik weet het niet. Het blijft ‘leuk’ politiek… (N)

  21. Monique zegt:

    Prachtig Tagrijn! Jan maakt er een mooi soep-zooitje van!

  22. De soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend.

  23. Tjan zelf zegt:

    Niet helemaal mee eens. Je kunt idealen hebben, maar als duidelijk is dat die in geen enkele coalitie te realiseren zijn, dan is het misschien verstandig daar niet steeds op te blijven hameren en je te concentreren op zaken die wél te verwezenlijken zijn in die gedroomde linkse coalitie. Marijnissen wil een keer af van het beeld dat de SP overal tegen zou zijn, en ja, dan is het niet onlogisch om je van symboolpolitiek te ontdoen. Ik kan de logica dus wel volgen, en vind het eerder verstandig dan ongeloofwaardig. Niet dat ik op ze ga stemmen, maar toch.

Je kunt hier reageren

