LEIDS DETAIL XIX

Het is vrijdag, dus weer tijd voor Leids Detail. In deze negentiende aflevering maken we het niet al te moeilijk. Daarom geen hints. Onder de derde foto zoals gebruikelijk de omschrijving.
Ook nog even een: OEPS! De vorige week werd in deze rubriek een gevelsteen met de afbeelding van Franciscus met een wolf afgebeeld. Tagrijn schreef toen dat die op een muurtje zat tussen de Hartebrugkerk en parfumerie Douglas. Maar Douglas is al enige tijd naar een ander pand verhuisd. Op de plek van de parfumerie zit nu de kledingzaak Dockers. Sorry!

Op de Breestraat vinden we de kledingzaak Dennis Classics. Boven de etalages en de ingang treffen we deze fraaie ramen in Jugendstil aan.
De oude muurreclame van Van Houten werd in 1993 in opdracht van de gemeente gerestaureerd. Je kunt hem vinden op de hoek van de Janvossensteeg en de Van der Werfstraat.
Op de derde foto opnieuw Jugendstil. Het is de achteringang van het Leidse Volkshuis op de Haarlemmerstraat. De hoofdingang is op de Apothekersdijk te vinden. Het Leidse Volkshuis werd op initiatief van de professoren Drucker, Greven en Van der Vlugt in 1899 opgericht, met als doel ‘verhooging van de ontwikkeling, beschaving en levensgeluk onder de arbeidende en daarmee gelijkstaande klassen’.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

16 reacties op LEIDS DETAIL XIX

  1. befana zegt:

    Komt er een andere meeting en wil je mij dan in mijn egzicht spugen, nee toch gewoon een handje. Ik mag wel handjes schudden hoor, ook van vreemde mannen….. dus ook van jou.

  2. befana zegt:

    Ik dacht dat het beste cacao uit de zaanstreek kwam, of is dit alleen de stank?

  3. rietepietz zegt:

    Wat word ik , met mijn voorliefde voor Jugendstyl, toch altijd verwend hier !
    lieve groetjes en fijn weekend , Riet

  4. Sjoukje zegt:

    Prachtige detailfoto`s weer. Die van Houtens cacao, vind ik heel mooi.
    Fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  5. quidam zegt:

    Daar heb ik vaak gestaan, bij de hekken van het Volkshuis….

  6. f r e d zegt:

    die van van houten is echt leuk!!!

  7. Judith zegt:

    Ook twee uit drie gescoord! Alleen de bovenste kon ik echt niet plaatsen. En dat terwijl ik vrijwel dagelijks langs dat pand fiets of loop…

  8. sylvester zegt:

    Zo’n muurschildering was vroeger heel normaal, bij ons hebben ze er pas geleden weer 1 in ere hersteld, het was van een sigaren fabrikant, het orginele gebouw is al lang verdwenen, maar het dichtsbijzijnde huis heeft nu die reclame van de oude sigaren fabriek op zijn muur staan.

  9. paco painter zegt:

    Wij woont in een mooie stad Tagrijn. Overigens staat je stuk op critici inmiddels.Dank daarvoor.

  10. Wat een mooie foto’s wat heerlijk om zo mee op reis te gaan. Bedankt voor al dit moois.
    Enjoy,
    Big City Girl

  11. Pasula zegt:

    Geweldig Tagrijn! Die muurreclame heb ik opgeslagen alvast 😉

  12. Net als Leidse Glibber scoorde ik dit keer twee uit drie. Bij mij was het echter de tweede foto die voor problemen zorgde. Natuurlijk, ik kende ‘m wel, maar ik kon hem me op verschillende plaatsen in de stad voorstellen. Er zijn ook zoveel van die gerestaureerde reclame-uitingen…

  13. Hanny zegt:

    En weer laat je mooie detailfoto’s van jouw stad zien. We leren hem zo steeds beter kennen.

  14. Annemarie zegt:

    Pssst: het werk valt wel mee, maar de collega’s zijn nogal ehmm 😉 nouja je snapt het wel!
    Wel op een hele grappige manier *gniffel*

  15. Yess weer twee van de drie goed.
    De eerste kende ik wel maar wist niet waar hij was.

  16. Annemarie zegt:

    Ik vind vooral die derde helemaal cool 🙂
    Trouwens die eerste en die tweede ook.. Zijn gewoon weer grappige/mooie plaatjes 🙂

Je kunt hier reageren

