NIET DE KOPPIES, MAAR ‘T PREGRAM


De komende tijd laat Tagrijn de lezer regelmatig een kijkje nemen in het huis van het echtpaar Ans en Arie Eigenbrood. Het dagelijks leven van een wat ouder echtpaar.

‘Ik heb de stemkaarten maar vast op het kastje in de gang gelegd, Arie. Anders vergeten we ze weer, net als vorige keer.’
Arie kijkt op van zijn krant: ‘We? Jij zou ze in je jas stoppen. Dat weet ik me nog heel goed te herinneren, Ans.’
‘Waar moeten we nou op stemmen, Arie?’
‘Nou, daar zit ik nou net wat over te lezen.’
Nou net? Je zit al de hele ochtend met je bek in die krant.’
‘Ja, maar dat doe ik toch ook voor jou? Tjesis, jij vraagt nou toch ook weer waar we op moeten stemmen. Ik ben dat nou net aan ’t bestuderen.’
‘Die Bos vind ik eigenlijk wel aardig, Arie.’
“Wel aardig. Jij kijkt ook alleen maar naar die koppen. Ik kijk naar het pregram. Niet de koppies, maar ’t pregram. Daar gaat het om. En dan moet je Bos niet hebben. Weet je wat die gozer wil?’
‘Nee, Arie, dat weet ik niet.’
‘Zie je wel, daarom lees ik nou de krant. Dat doe ik ook voor jou. Die Bos wil dat wij onze eigen AOW gaan betalen. Dan hebben we niks meer over, Ans. We hebben nou al geen armslag meer om de broekriem aan te halen. Krijg je van mij je AOW, zegt Bos, en dan moet je het weer aan mij terugbetalen. Dan krijg je het volgende maand weer op je giro.’
‘Ja, dat zijn allemaal boekhoudkosten voor niks, Arie.’
‘Precies. Dus geen Bos en ook geen Balkenende. Moet je is op letten hoe die lacht. Dat mondje staat gewoon naar dat pepermuntzuigen in de kerk op zondag.’
‘Ja, maar je moet niet naar z’n kop kijken, maar naar ’t pregram, zeg je net, Arie.’
Arie zwijgt even. Heel even maar, dan hervat hij zijn stemadvies.
‘Weet je wie je ook niet moet hebben? Die Wilders van de PVV.’
‘Hij heeft wel prachtig haar, Arie.’
‘Ja, maar hij is zo fout als een mispel. Want weet je wat ie wil? Alle AOW’ers krijgen er vier procent bij.’
‘Da’s toch mooi, Arie, dat ie aan ons soort mensen denkt.’
‘Da’s helemaal niet mooi, Ans. Want hij zegt er bij, wacht es , hier staat het in de krant: Als alle werklozen aan een baan worden geholpen, kan de AOW met vier procent worden verhoogd. Weet je wat dat betekent, Ans?’
‘Ja, ik ben niet achterlijk, Arie. Dan moet eerst dat luie secreet van hiernaast gaan werken en dan pas krijgen we er wat bij. Nou, dat gebeurt natuurlijk nooit. Maar tjesis, Arie, waar moeten we dan op stemmen. Op die jongen die zichzelf onzichtbaar kan maken?’
‘Waar heb je het nou weer over? Niemand kan zich onzichtbaar maken. Zover is de wetenschap nog niet, of je moet van plastic zijn. Dan zou het misschien kunnen.’
‘Toch heb ik dat echt gehoord op de televisie, Arie.’
‘Je ken toch niet hóren dat iemand onzichtbaar is, dat moet je zién, Ans. O nee, dan kan je het natuurlijk niet zien. Nou, en daarom kan ’t niet.O kijk, weer zoiets raars. De VVD. Nou, dat is ook een lekker berichie.’
‘O, daar was ie van. Die onzichtbare jongen. Van de VVD. Kunnen we daar ook niet op stemmen?’
‘Nee, weet je wat ze willen? Hier staat het: onze samenleving heeft te veel bestuurders; een kwart van de bestuurders kan weg. Nou, weet je nog, Ans, dat jij vorige keer in de tram bent lastig gevallen. Nou, toen heeft die bestuurder je toch maar mooi geholpen. En nou wil die mooie meneer van de VVD dat er minder moeten komen. Weg ermee.’
‘En die vrouw, Arie. Is dat dan niks?’
Arie begint nu heel hard te lachen. ‘Ans, af en toe denk ik toch echt, dat je een beetje begint te debatteren. Geeft niet, heb je  de leeftijd voor, maar die vrouw is van de partij voor de bomen, en dan heb je ook nog een partij voor de dieren, nou, maar wij zijn toch mensen, Ans. Dan moeten we toch op een partij voor de mensen stemmen? Ja toch?’
‘Toch heb je er af en toe best verstand van, Arie’.
‘Tuurlijk, maar ik hang mezelf niet zo graag aan de grote klok. Ik denk dat we moeten loten, Ans. Op wie we moeten stemmen.’
‘We prikken met onze ogen dicht op de kalender, Arie. Jij begint.’
Arie priemt zijn vinger in de linkerbovenhoek van de kalender.
‘Tjesis, Ans. Weet je waar ik op moet stemmen. Op de pepermuntzuigers. Ammenooitniet.’
‘Eerlijk is eerlijk, Arie. Nou ik.’

Toen sloop Tagrijn zachtjes weg. De discussie zou waarschijnlijk nog wel een tijdje doorgaan.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

16 reacties op NIET DE KOPPIES, MAAR ‘T PREGRAM

  1. Judith zegt:

    Ben benieuwd hoe dit verder gaat. Leuk geschreven!

  2. Rietepietz zegt:

    Ik vind het lief dat je onze namen veranderd hebt Tagrijn , nu heeft niemand door dat je regelmatig bij ons je licht opsteekt over de verkiezingen !
    Tot de volgende keer maar weer hé!
    liefs Riet

  3. f r e d zegt:

    leuk echtpaar…..? ik ga wel op bezoek na de verkiezingen.

  4. teFre zegt:

    Leuk geschreven, ben benieuwd wat het gaat worden….SP?

  5. huismusje zegt:

    ik lees dus dit hele verhaal in de hoop dat Arie de oplossing heeft.
    Weer mis.
    hmmmm…nu moet ik toch weer zelf de krant gaan lezen.
    Ik zweef nog maar even verder…..

  6. Pasula zegt:

    Ik vind dat ze mensen eerst een test moeten afnemen of ze wel capabel zijn om te stemmen. 😉
    Leuk geschreven!

  7. quidam zegt:

    Een enig kort verhaal! Het leest lekker weg.
    Het is voor velen ook een compleet doolhof….

  8. Monique zegt:

    Jee, zo komen ze er niet uit. Ben benieuwd hoe ze over christenunie, sgp, d66 en een nl denken. Loten lijkt me niet verstandig, want dan kunnen ze alle kritiek nu net zo goed al achterwege laten. Voor deze twee mensen maakt het niet veel meer uit of ze door de kat of de hond gebeten worden. Zegt genoeg over het beleid in ons land! Hou ons op de hoogte Tagrijn!

  9. 10eke zegt:

    Ben benieuwd hoe het verder gaat.
    Gr 10

  10. Politiek is niet mijn ding. Ik heb je verhaal in 1 adem uitgelezen ben nieuwsgierig hoe dit afloopt. Ik wens je een fijne dag.
    Enjoy,
    Big City Girl

  11. sylvester zegt:

    Ik kan bij alle partijen wel minpunten ontdekken in hun programma, het is zoeken naar een partij met de minste minpunten 😉

  12. Wel fijn dat je er voor ons bij kan zijn Tagrijn kunnen we mee genieten.
    Enne, caranaval hier, ik geloof er ook noiet zo in hoor, maar het schijnt wel een gezellige club te zijn onder elkaar, verder wet ik het ook niet hoor, maar ja voor de log ga zelfs op zaterdagavond door de regen de deur uit hahahahahha.

  13. Hanny zegt:

    Ben benieuwd naar het vervolg van deze serie. Of ze uiteindelijk een keuze kunnen maken.
    De kiezers zijn lekker aan het zwabberen op dit moment, geloof ik. Hoorde op tv dat de PvdA gezakt is naar 33 zetels in de laatste peiling. Hoeveel Marijnissen er nu heeft, heb ik niet gehoord.

  14. Annemarie zegt:

    Ik ben benieuwd naar de vorderingen! NIet te vaak wegsluipen he? Ik wil natuurlijk wel het hele verhaal volgen.
    Zo krijg je nog eens een beeld van wat er nou daadwerkelijk speelt in de politiek! *gniffel*

  15. Tjan zegt:

    Is dit een dialoog van de gebroeders Temmes? Tjesis, Arie… 🙂

Je kunt hier reageren

