DE GROOTSTE AFBEELDING

Twee weken geleden was dit nog de grootste afbeelding die ooit op internet was gezet. De foto is maar liefst 7.5 gigabyte groot. Als je de foto met een resolutie van 300 dpi zou willen afdrukken heb je een papiertje nodig van 6,67 bij 2,67 meter! Op deze panoramafoto van Delft kan eindeloos worden ingezoomd en Tagrijn zag zelfs de ramen van de ministeries in Den Haag. Hierboven zie je natuurlijk niet de foto waarop je kunt inzoomen, want dan zou de ‘webloglimiet’ ruimschoots worden overschreden. Maar als je hier klikt kan je de foto bekijken.
Maar records zijn er natuurlijk om gebroken te worden. Want nu staat er sinds een paar dagen een foto op het net van maar liefst 8,6 gigabyte groot: tien bij tien meter!

Omdat men op vernuftige wijze 1145 beelden aan elkaar heeft gesmeed duurt het maar een paar seconden om de afbeelding op je scherm te krijgen. Het is een afbeelding van een Italiaans fresco van de schilder Gaudenzio Ferrari, die je in het echt kunt bekijken in de Santa Maria della Grazie in Milaan. Maar waarom helemaal naar Milaan als je het ook hier kunt zien? Zoomen maar!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

15 reacties op DE GROOTSTE AFBEELDING

  1. Ik kwam in de verleiding om even te gaan kijken, ondanks mijn tijdgebrek. Helemaal super vind ik het. Als ik wat meer tijd heb zal ik nog een keer langs gaan.
    Fijne avond,
    Enjoy,
    Big city Girl

  2. teFre zegt:

    Zo, die tweede foto is echt heel erg mooi zeg!
    Daar kunnen wij Leidse fotografen niet tegenop 😉

  3. Sjoukje zegt:

    Hoe is het mogelijk. Prachtig om te zien en nog scherp ook.
    Groetjes Sjoukjes

  4. Natasza zegt:

    Het blijft inderdaad behoorlijk scherp. Leuk.
    Nog een fijne woensdag.
    Carpe diem
    Natasza

  5. 10eke zegt:

    Geweldig, je kan blijven inzoomen.
    Gr 10

  6. Emmelinda zegt:

    Ohhhh wat is dát mooi! Hoe is het mogelijk! Geweldig hoe men het voor elkaar krijgt! Leuk dat men overal wel weer groter en beter in wil zijn he? Hihi

  7. anna zegt:

    Leuk…
    zomen maar, zou ik zo zeggen.
    Ik hou het bij normale formaten, die moet ik altijd nog verkleinen voor mijn web-log.
    Vergelijk de laad tijd een met de maaktijd van het orgineel. Wat een verschil.
    groeten
    anna

  8. befana zegt:

    Als je het neit erg vindt, ga ik hem toch liever in Milaan bekijken en wel over 3 weken…moet ik een foto voor je nemen van de echte?

  9. paco painter zegt:

    Ziet er natuurlijk wel gelikt uit

  10. f r e d zegt:

    ik herinner me ineens, dat ik nog pasfoto’s moet laten maken…….

  11. sylvester zegt:

    Zijn ze gemaakt met de hubble telescoop of zo???
    Zal een duur cameraatje geweest zijn, trouwens, hoe lang zal het uploaden geduurd hebben hhehehehe

  12. Pasula zegt:

    Niet te geloven dat dat tegenwoordig allemaal mogelijk is…op het moment dat ik dit typ worden er waarschijnlijk pogingen gedaan om plaatjes van 100 x 100 meter op het internet te krijgen; ik sta nergens meer versteld van, maar dit is wel heel mooi om even te zien.

  13. En ik vind mijn foto’s al zo groot hahahah.
    Konder er met mijn vorige camera nog 500 op een cd nu nog maar ongeveer 225.

  14. Hanny zegt:

    Prachtig. Hoe scherp alles blijft als je inzoomt. Onvoorstelbaar dat zoiets mogelijk is.

  15. Annemarie zegt:

    Wow die afbeeldingen zijn echt super cool!!!
    je zult ze maar schieten met je camera *gniffel*

Je kunt hier reageren

