EEN BIJ VAN ‘T NUON


‘De post, Arie. Een giro-envelop’, zegt Ans.
Arie kijkt op van zijn krant: ‘Laat maar dicht, Ans. Het is pas 22 november. Dan zijn het toch alleen maar affen. We hebben altijd maar één bij; van de AOW. Komt volgende week pas.’
Maar Ans scheurt de envelop open met een gezicht van ‘toch weet je maar nooit’. Haar gezicht klaart op en ze roept triomfantelijk: ‘Tóch is er een bij, Arie. 52 euro. Van ’t Nuon.’
Arie schudt het hoofd. ‘Een bij van ’t Nuon? Kan niet, Ans. Dat kan nooit goed zijn. We moesten vorige maand nog bijbetalen. Geef dat ding es.’
Arie bestudeert de bijschrijving nauwgezet.
“Tegemoetkoming energiekosten. Dat is natuurlijk weer een computerfout. Of er zit een addertje achter het glas.’
“Maar als het een fout is, moeten we dat terugbetalen, Arie. We zijn toch eerlijke mensen? Als we dat niet doen, worden we misschien nog afgesloten met de feestdagen. Dat lees je toch wel es?’
Arie denkt even na en zegt dan resoluut: ‘Je moet met dat Nuon natuurlijk altijd op je hoeden passen, maar toch gaan we het lekker uitgeven.’
‘Maar Arie…’
‘Niks maar Arie. Als ze er om komen is het op. Dan hebben we niks meer en van een kouwe kikker kan je geen veren plukken.’
‘Nee, dat kan niet. Wat kan jij soms toch verstandige dingen zeggen, Arie.’ Opeens klaart haar gezicht op. ‘Dan kunnen we voor Sinterklaas een mooi cadeautje voor die kleine van Wilma kopen.’
‘Maar we kopen toch altijd wat voor die kleine van Wilma, Ans?’
‘Ja, maar Wilma zei dat we toch niet konden betalen wat Lieke wou hebben. Want dat kind wil een aaipot. Joost mag weten wat dat nou weer is.’
‘Nou, een aaipot? Dat zal wel iets voor de wc zijn. Dat je lekker zacht zit of zo. Echt iets voor meiden van die leeftijd’, bedacht Arie, ‘en die gaan we dus kopen voor Lieke.’
‘Toch weet ik het niet, hoor Arie. Als ze erachter komen…’
‘Ach mens, hou toch op’, beëindigde Arie abrupt de discussie, ‘laten we nou eerst maar naar dat stembureau gaan. Hebben we dat ook weer gehad.’
‘Dat is goed, Arie. Heb jij de kaarten?’
‘Nee Ans, die heb ík toch niet. Die heb jij vorige week op het kastje in de gang gelegd. Dat staat me nog vers in het geheugen. Weet je dat nou al niet meer?’
‘Nou, daar liggen ze echt niet meer, hoor Arie’, verweert Ans zich.
‘O, tjesis Ans, nou weet ik het in ene weer. Die heb ik geloof ik op de bus gedaan. Ik dacht dat het verjaarskaarten waren. Maar laten we nou maar gaan. Vragen we wel een pubelkaart.’
‘Dat heet een duplicaat, Arie.’
‘Ja, jij zal ’t weer niet beter weten. Kom nou maar mee.’

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

12 reacties op EEN BIJ VAN ‘T NUON

  1. Waarom heb ik nog niets gehad, ben zo’n trouwe klant en altijd keurig mijn lichtjes aan.
    Mooi verhaal weer, maar wil toch die bonus wel graag hebben.

  2. Betty zegt:

    Leuk stukje Tagrijn en je opmerking bij Paco vandaag was echt humor! Fijne dag, groetjes Betty

  3. Befana zegt:

    Ja ik ga er meteen een feessie van bouwen, o nee, dat zal stom zijn ik moet het opzij leggen voor de komende energie verhogingen.

  4. anna zegt:

    Er ontgaat mij iets. Ik heb nog geen bonus gezien, maar ben wel wezen stemmen.
    Wij zitten in een gemeente die na jaren stemcomputer stemmen, niet meer weet hoe het met het potlood ging. Nog steeds geen uitslag bekend. (grmphf)

  5. Tjan zegt:

    Na ‘de’ Hema, nu ”t’ Nuon… Leuke dialoog. Na de uitslag heb ik het gevoel dat ik m’n stemkaart ook beter op de bus had kunnen gooien.

  6. Monique zegt:

    Inderdaad, 14 cent per dag, nu, wij hebben het uiteraard al uitgegeven. Haha, en volgend jaar is er zeker een stijging in energiekosten……

  7. f r e d zegt:

    toch mooi die tegemoetkoming….€ 0,14 per dag!

  8. rietepietz zegt:

    Yes….. ik heb de bonus binnen , waarschijnlijk ongeveer +/-de rente op het bedrag dat we de laatste jaren teveel betaald hebben . Zou de rest óók nog komen?
    lieve groetjes Riet

  9. Pasula zegt:

    Ik heb die bonus al binnen en ga nu nog bedenken wat ik ervoor zal kopen…waarschijnlijk die speciale koekjes: zoethoudertjes heten ze geloof ik.

  10. Ik had al meer gehoord over die bonus. Ik heb het nog niet binnen dus ik hoop dat ze me niet overgeslagen hebben ik kan het goed gebruiken.
    Prachtig neergezet Tagrijn ik hoop dat we nu weer wat rust krijgen in de media.
    Ik wens je een hele fijne donderdag.
    Enjoy,
    Big City Girl

  11. Hanny zegt:

    Was een leuk cadeautje van de Nuon. En dat het net binnenkwam in verkiezingstijd. Ben benieuwd wat voor kabinet er de komende weken wordt gebrouwen.

Je kunt hier reageren

