LEIDS DETAIL XXI

In Leids Detail XXI opnieuw drie foto’s van opmerkelijke plekjes in de stad. Het voorwerp op de eerste foto zal iedere Leidenaar natuurlijk direct weten te vinden, maar weet hij/zij ook het aardige verhaal erachter? Foto twee is bij wijze van uitzondering buiten de singels gemaakt en de derde foto is echt hartje stad.

Op het Kiekpad tegenover de Rijnsburgersingel vinden we een klein monument in de vorm van een fototoestel. De lens is gericht op het huis aan de overkant waar fotograaf Kiek heeft gewoond. Op 44-jarige leeftijd verhuisde hij met vrouw en negen kinderen van Groningen naar Leiden, waar hij aan het Levendaal een sigarenwinkeltje begon. Na drie jaar begon hij ook met fotografie. Pas in 1884, toen hij naar de Rijnsburgersingel was verhuisd, begon de zaak goed te lopen. Zijn klandizie bestond voornamelijk uit studenten, die na een vrolijke avond in sociëteit Amicitia (nu stadscafé Van der Werf) bij hem aanbelden om even een ‘kiekje’ te laten maken. Dit woord, dat aan de fotograaf herinnert, wordt nog steeds in heel Nederland gebruikt.
Op de tweede foto zien we de bovenkant van een van de steeds van kleur veranderende lichtornamenten op het Stationsplein, door veel Leidenaren uitgeroepen tot de lelijkste plek van de stad.
Ten slotte de derde foto: deze gevel kun je vinden aan de linkerkant van de Burgsteeg. Ten minste een van de trouwe lezers van deze rubriek moet dit onmiddellijk hebben geweten, want hij heeft er jarenlang tegenover gewoond!

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

11 reacties op LEIDS DETAIL XXI

  1. Wat heerlijk om even een andere stad te bezoeken. Grappig dat kiekje hier vandaan komt. Wist ik echt niet en met mij vele denk ik.
    Ik wens je een hele fijne vrijdag.
    Enjoy,
    Big City Girl

  2. 10eke zegt:

    Weer leuk deze info over Leiden. Een boeiende stad blijft het. Erg leuk dat je er steeds foto’s bij doet en ons niet alleen tekst geeft. Mijn complimenten.
    Gr 10

  3. quidam zegt:

    Helaas herkende ik alleen de 2e foto. Toch vind ik die lichtzuilen bij het Station wel mooi. Met op de achtergrond het moderne station.
    Die camera heb ik nooit gezien….ik ben een ‘kokerkijker’ zie meestal niks aan de zijkant. Maar goed ook, anders liep ik overal tegenaan hahahaha

  4. rietepietz zegt:

    Weer erg veel leuk info , voor de échte Leidenaar natuurlijk een must !
    fijne dag en liefs Riet

  5. paco painter zegt:

    Blijft toch een mooie stad daar bij jullie

  6. Judith zegt:

    Mijn streven is om een keer drie uit drie te halen, maar dat is ook deze week weer niet gelukt!
    De derde foto was het struikelblok. Deze naam op de gevel is me werkelijk nog nooit opgevallen!

  7. f r e d zegt:

    bij foto 1 denk ik: er is veel veranderd in de wereld (na het lezen van mijn log vandaag zul je het met me eens zijn…..vermoed ik.

  8. Hanny zegt:

    Ben benieuwd waarom de naam Margaux op het huis staat. Dit is een Franse meisjesnaam. Hebben hier Fransen gewoond, of hield een Franse firma er kantoor?

  9. Alle drie erg makkelijk dit keer.
    Maar is het Kiektoestel alweer terug geplaatst, volgens mij is hij tijdelijk weg voor onderhoud.

  10. Tjan zegt:

    Die derde was inderdaad een eitje, maar ook foto 1 en 2 kon ik direct thuisbrengen. Heb je niet meer informatie over foto 3? Was het ooit een wijnpakhuis? Hoe dan ook, toevallig of niet, de vrouw des huizes in dit pand in de Burgsteeg heet Margot…

Je kunt hier reageren

