LEIDS DETAIL XXII

Het begint een traditie te worden: vrijdag Leids Detaildag. Slechts één hint vandaag: het gebouw dat bij de bovenste foto hoort, was deze week in het nieuws. De ‘verhaaltjes’ staan weer onder foto drie.

Het torentje van foto 1 is te vinden op de hoek van het Noordeinde en het Rapenburg. Heel lang heeft hier het assurantiekantoor Noomen gezeten, maar nu kennen we het als de Engelse pub North End. Deze pub is deze week terecht gekomen op plaats 31 van de Nederlandse café-tophonderd en zakte hierdoor 7 plaatsen naar beneden. Verder komen er geen Leidse café’s in de tophonderd voor. In Lekker zien we ook geen enkel Leids restaurant bij de eerste honderd en ook dit jaar viel hier weer geen enkele michelinster. En toch weet Tagrijn genoeg plekjes waar je lekker kunt eten. Meer dan honderd restaurantjes en niet een, die… afijn, we dwalen af.
Foto twee dus: Hier zie je een van de twee plaquettes die te vinden zijn aan de voorgevel van het voormalige ‘oudeliedenhuis’ aan de Herengracht.
Foto drie is op de Middelstegracht gemaakt. Het is de ingang van het Schachtenhof. De stichter van het hofje was Teunis van der Schacht, een Leidse weesjongen die aanvankelijk de kost verdiende met de verkoop van veters en band. De zaken liepen zo goed dat hij zelfs een aardig kapitaaltje naliet. In zijn testament liet hij vastleggen dat hiervan 12 huisjes moesten worden gebouwd voor de armen. In de guirlandes zien we dan ook manden, gewichten en andere voorwerpen die aan zijn nering herinneren. 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

11 reacties op LEIDS DETAIL XXII

  1. Judith zegt:

    Ik ben een beetje laat met mijn reactie… had dit logje over het hoofd gezien. En het is nog wel mijn favoriete rubriek!

  2. Judith zegt:

    Foto 1 herkende ik direct. Hier kom ik vrijwel dagelijks langs en ik ga het gebouw ook nog wel eens binnen…
    Foto 2 kwam me heel bekend voor maar kon ik niet thuisbrengen. Bij foto 3 wist ik wel dat het een hofje was, maar welk hofje?? Gelukkig wist jij het wel.

  3. Gek eigenlijk dat er verder geen kroegen restaurants in de lijst voor komen, weet er nog wel een paar hoor hahahahah

  4. quidam zegt:

    Helaas….ik herkende er weer niet EEN 😦

  5. sylvester zegt:

    Dat torentje, daar zouden ze Balkenende in moeten zetten hehehehe
    vraag me af hoe lang ze over die kunstwerkjes gedaan hebben op foto 3 vooral.

  6. Wat een mooie foto’s weer. Bedankt voor een kijkje in jouw stad.
    Fijne vrijdag,
    Enjoy,
    Big City Girl

  7. f r e d zegt:

    ik zou maar snel de details gaan bundelen voor de verkoop……schakel de vvv in!!!

  8. Hanny zegt:

    Zoals gewoonlijk heb je weer heel mooie de Leidse details op de foto gezet. We leren Leiden steeds beter kennen!

  9. Pasula zegt:

    Trouwens, ik moet het toch nog eens kwijt.
    In Hilversum was een tent/disco/uitgaansplek die de Tagrijn heette waar ik jaren geleden nog wel een aantal keren geweest ben. Daar moet ik telkens aan denken als ik op je log kom.

  10. Pasula zegt:

    Nou Tagrijn, als ik ooit eens naar Leiden kom weet ik dat ik jou moet aanspreken voor een goed restaurant en dat sterrengebeuren, ach ik geloof daar niet zo in (vriendjespolitiek).
    Die 2e foto is prachtig: wat een details, echt mooi gefotografeerd!

  11. Tjan zegt:

    Het koepeltje van m’n ‘stamkroeg’ herkende ik uiteraard. Tot mijn grote schande moet ik bekennen dat ik de tweede en de derde foto niet thuis kon brengen… 😦

Je kunt hier reageren

