SINTERKLAASAVOND


’t Wordt toch steeds erger, Ans’. zegt Arie. ‘Nou staat er weer in de krant dat meisjes van Sinterklaas het liefst een paard willen hebben.’
‘Een paard?’, lacht Ans, ‘dat kan niet eens. Moet ie met z’n paard en nog een paard het dak op en dat moet dat beest door de schoorsteen en…’
‘Maak er maar weer een grap van, Ans. Dat lees je toch met samengeknepen tenen. Weet je wat ik ga doen, Ans. Ik ga jouw cadeautje voor vanavond inpakken. Want wij, ouwe mensen, zijn wél blij met een kleinigheidje. En dankbaar. Waar heb je die letter voor jou gelegd?’
‘Er is iets heel ergs gebeurd, Arie’, zegt Ans zacht. ‘ Ze hadden geen A’s meer. Uitverkocht.’
‘Ja maar Ans, dat kan toch niet. Dan hebben we straks geen cadeautje. Al veertig jaar geef je mij een A met een rijm. Lieve Arie, hier is een A, van chocola. En dan geef ik aan jou een A met lieve Ans, hier is een A, van chocola. Daar lachen we ons altijd dubbel om. Daar gáát onze gezellige Sinterklaasavond.’
‘Dat meisje zei: u kunt ook twee O’s nemen. Daar zit ook nog meer chocola aan. En voor dezelfde prijs. Dat heb ik dan maar gedaan.’
‘Ans, wanneer denk je nou es na. Dat mens heeft je koeien met gouwe oren beloofd. Die dingen zijn allemaal even zwaar. Ze willen alleen maar verkopen. Zoiets strijkt me nou tegen de borst, weet je dat, Ans.  Dat jij je laat afschepenen.’
‘Maar een O is toch ook leuk, Arie. We kunnen toch ook dankbaar zijn met een O? Wat geeft dat nou voor een keertje?’
“Nee, dat is niet leuk, Ans. Ik zie dat rijmpje al: lieve Ans, hier is een O, van chocolo. Dat kán toch helemaal niet? Of denk je dat ik nou even vlug zomaar een ander rijmpje uit mijn mouw kan gieten? Nee toch?’
‘Nee, dat is waar; je hebt alweer gelijk, Arie. Gottogot, wat ben ik soms toch onhandig. Maar ik kan ook heel slim zijn, Arie. Want weet je wat ik gedaan heb?’
Arie schudt zijn grijze hoofd. ‘Je praat er wel makkelijk overheen, Ans. Maar goed, vertel maar’.
Haar bruine oogjes glimmen bij voorbaat, want Arie zal versteld staan van haar slimheid. ‘Wilma vroeg of wij nog wat wisten voor onze Sinterklaas. En nou heb ik iets bedacht waar wij geld door overhouden. Zal ik het verklappen of wil je het pas straks weten, als we het gaan vieren? Eigenlijk wil ik het nu al wel vertellen.’
‘Ik spring van nieuwgierigheid, Ans. Zeg het maar’.
‘Nou, ik heb aan Wilma voor onze Sinterklaas een kerstboom gevraagd. En met dat geld…’
‘En dat vind jij slim?’, roept Arie. ‘Mens, we hebben toch al drie jaar een kunstboompie op zolder staan. Wat moeten we met nog een kerstboom?’
‘Gottogot, Arie, dat was ik helemaal vergeten. Nou zitten we straks met twee bomen.’
‘En met een O van chocolo. Nou, dat wordt weer lachen vanavond.’
‘Ja, wij lachen samen wat af, hè, Arie?’

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

16 reacties op SINTERKLAASAVOND

  1. Rietepietz zegt:

    Laat Ans en Arie inderdaad nog maar eens opduiken Tagrijn .Met 2 kerstbomen in huis kunnen ze in ieder geval wél “een boom opzetten” .
    fijne avond en lieve groetjes Riet

  2. Rietepietz zegt:

    Laat Ans en Arie inderdaad nog maar eens opduiken Tagrijn .Met 2 kerstbomen in huis kunnen ze in ieder geval wél “een boom opzetten” .
    fijne avond en lieve groetjes Riet

  3. Annemarie zegt:

    Eigenlijk heel erg, maar best wel lachwekkend…
    Ohhh wat lief…
    Ik heb ook een boom! Zelfs 2, dus dat past best! 😉

  4. Ze maken wat mee he die Die Arie en Ans, en twee bomen nou zetten ze er toch eentje in de gang of op de slaapkamer ahahah

  5. Monique zegt:

    Ja hoor, mee eens, Ans en Arie moeten ook maar aan kerst doen, vind ik leuk om te lezen 🙂 Ik weet niet hoe groot het huis is van de beide A’s, maar ze kunnen toch 2 bomen in huis neerzetten?

  6. Loontjuh zegt:

    Fijne Sinterklaasdag, groetjes

  7. quidam zegt:

    Ik heb 2 grote dozen chocoladetruffels gehaald en een pak chocolademelk. Samen met mn dochter op de bank knus tv kijken. Wij doen niet aan sinterklaas.
    Arie en Ans vermaken zich hoe dan ook 😉 met A of O

  8. Pasula zegt:

    Samen zijn ze gelukkig in die vorm, mooi toch 😉
    Ik zou de o’s in een pannetje doen en au bain marie verwarmen zodat ze samensmelten en daar dan daarna 1 grote A van maken. Is dat romantisch offff 😉

  9. Judith zegt:

    Volgens mij is er nog genoeg te vertellen over Ans en Arie!
    Mij doe je er in ieder geval veel plezier mee.

  10. Befana zegt:

    Bedankt voor je lieve woordjes op mijn log. Ik neem aan dat ze van jou afkomstig waren en niet van Ans en Arie, anders moet ik de AA tjes bedanken, o nee geen AA dat heeft met drank te maken.

  11. 10eke zegt:

    Hup Ans en Arie! En ik koop elk jaar een nieuwe in-de-tuin-zet-boom. Goed voor het milieu en mijn tuin.
    Gr 10

  12. sylvester zegt:

    Ik mis de essentie van het verhaal geloof ik, ik heb al jaren 2 kerstbomen op zolder liggen, en om chocolade geef ik niet zoveel 😉

  13. paco painter zegt:

    Ben het met Hanny eens.Wij willen meer Ans en Arie

  14. f r e d zegt:

    ans wilde natuurlijk een echte boom, waarvan je de naalden met pasen nog onder de tv vindt.

  15. Inderdaad hoop ik ook dat Ans en Arie aan de kerst doen. Ik heb weer genoten van je verhaal. Ik hoop dat iedereen een geweldige Sinterklaas heeft.
    Ik wens je een hele fijne dag. Enjoy,
    Big City Girl

  16. Hanny zegt:

    Jammer dat Sinterklaas na vandaag het land weer uit is, want ik zal de verhaaltjes over Ans en Arie missen. Of doen ze ook aan kerst?

Je kunt hier reageren

