HET ARME SCHAAP

Zondagavond moesten de hooggespannen verwachtingen worden waargemaakt. De remake van de televisieserie ’t Schaep met de 5 pooten’ zou ons een uurtje ongecompliceerd televisiegenot gaan bezorgen. Tagrijn ging er dus eens lekker voor zitten, want de boog kan niet altijd gespannen zijn. Na alle euforie vooraf en een cast waar je u tegen zegt, kon er toch niets mis gaan…
De Italiaanse filmmaker Ettore Scola overgoot zijn films soms met een licht sepiasausje om ze wat ouder te doen lijken. Dat vonden ze bij ’t Schaep blijkbaar een goed idee, want gedurende de hele uitzending leek het of je naar een drie keer gekopieerde betamaxband zat te kijken.

Humor?
En dat went nooit: die keurige Pierre Bokma, met een vreselijk plat Amsterdams accent, Loes Luca die twee rollen tegelijk speelde: Doortje van de wasserette en Adèle Bloemendaal. Wat deed Loes verschrikkelijk haar best om op deze oude vedette te lijken. En dat kwam maar niet echt van de grond. Georgina Verbaan kan best aardig acteren, maar zij kan er ook niets aan doen dat deze Lena niet de uitstraling heeft van een Amsterdamse cafésloerie, maar meer van een kindje waarvoor vroeger in de bioscoop voor het Biovakantieoord werd gecollecteerd. En Carry Tefsen is te veel Carry Tefsen (links op de foto) en lijkt dus voor geen meter op Opoe. Eigenlijk speelde alleen Marc-Marie Huijbregts iemand die echt zou kunnen bestaan.
Door verkeerde zuinigheid zijn de oude banden van de serie verloren gegaan. Dat was een van de redenen om het op deze manier nog eens over te doen. Met ongewijzigde tekst. Maar ja, de humor van 2006 is niet meer de humor van meer dan dertig jaar geleden. Dus is het ongecompliceerde televisiegenot ver te zoeken. Het leek nu meer op het volkstoneel van Beppie Nooij, zodat je verwachtte dat ieder moment Kniertje met haar pannetje zou binnenstappen en zou uitroepen: ‘de vis wordt duur betaald’.

Zang en dans…
En dan de liedjes. Op zich allemaal aardige liedjes, daar niet van. Maar Tagrijn krijgt toch altijd overal bobbeltjesjeuk als iemand tijdens zo’n stuk op de meest onverwachte momenten spontaan in gezang uitbarst. Stel, je staat met iemand te praten. Je vraagt hem: wat vind je nou het leukste dat bestaat? En dan begint je gesprekspartner je plotseling toe te zingen dat hij vissen nooit zou willen missen. En dan maakt hij daar ook nog eens een vrolijk dansje bij. Binnen de kortste keren komen er dan mannen met witte jassen en dwangbuizen aanrennen.
Om kort te gaan: het beloofde uurtje ongecompliceerd vermaak duurde gelukkig maar vijftig minuten. Tagrijn heeft het nu wel gezien.
Vanuit de hemel keken de schrijvers Harry Bannink en Eli Asser, hangend over de leuning van de engelenbak toe. Ze voelden zich diep ellendig omdat ze op geen enkele manier aan de spelers en de regisseur konden uitleggen hoe dit zij dit stuk grondig herzien zouden hebben.
Je hoeft het natuurlijk niet met Tagrijn eens te zijn. Of, zoals Willem-Alexander zei, toen hem werd gevraagd naar de persberichten over de onfrisse praktijken van zijn schoonvader: ‘Ach, het is ook maar een mening.’

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

18 reacties op HET ARME SCHAAP

  1. Rietepietz zegt:

    Ik had de oude versie nooit gezien en heb dus geen probleem zoals jij dat had .
    Wel vind ik het inderdaad vervelend dat in Nederlandse series op de meest krankzinnige momenten ineens gezongen moet worden .
    Het programma heeft me niet gestoord maar ik zou er niet voor thuisblijven , maar ja ik bén niet zo erg t.v. freek .
    fijne avond en liefs Riet

  2. Befana zegt:

    Ik had het vroeger nooit gezien, maar dat is niet vreemd. Want televisie is nooit mijn favourite bezigheid geweest, dus zag ik haast nooit iets en dat is dus nog steeds zo. Afgelopen zondag heb ik wel gekeken, ik zei, nu wil ik het wel eens zien, ben er voor gaan zitten.
    Ik kan dus geen vergelijk maken met het oude schaap. Ik heb het gezien en hoi, ik kan er over mee praten, maar ben het eigenlij al helemaal weer kwijt, zo’n indruk heeft het op me gemaakt. En ik hou wel van musicals, opera en operette, maar dan moeten ze wel kunnen zingen en in dit geval kunnen acteren, maar ik ging er van uit dat dat toch wel slecht zal zijn, dus daar konden ze mij in ieder geval niet mee verrassen.

  3. Annemarie zegt:

    Tsja ik ken de eerste versie niet… Ik vond het wel grappig maar zo onrealistisch… en dat acteren, ik ben het gewoon met je eens…
    NOuja volgende week maar weer kijken, hihi.

  4. teFre zegt:

    Ik heb geen idee…
    Niet gezien, wel over gehoord en nu weer gelezen, maar nee….

  5. Sjoukje zegt:

    Ik heb er een klein stukje van gezien, het boeide mij niet en het is ook niet van deze tijd.
    Groetjes Sjoukje

  6. sylvester zegt:

    Ik heb er wel een gedeelte van gezien, vraag me af na hoeveel minuten ik in slaap viel, ik vond het 3 keer niets 😉

  7. Motörheads zegt:

    Misschien dat het voor de mensen die het voor het eerst zien nog interessant is.
    De eerste indrukken zijn bijna nooit te evenaren. En zoals al genoemd zijn de tijden veranderd en daardoor ook de humor en is het ook nooit hetzelfde.

  8. Emmelinda zegt:

    Jammer dat ze het zo “verprutst” hebben. Ik heb het niet gezien maar ik zit er ook niet op te wachten. Ik hou nooit zo van re-makes. Dat vind ik ook zo erg van mooie nummers. Daar moeten ze afblijven want het wordt zelden mooier dan het orgineel 😉

  9. Pasula zegt:

    Ik heb het niet gezien maar als ik eerlijk ben zit ik er ook niet op te wachten. 😉

  10. Tjan zegt:

    Ik heb het niet gezien, maar deze bijdrage beschrijft wel zo’n beetje wat ik dacht toen ik de talloze voorbeschouwingen zag. Geloof dus ook niet dat ik de volgende afleveringen voor de buis zal zitten…

  11. Judith zegt:

    Hilarische recensie, nodigt niet echt uit om ernaar te gaan kijken 😉
    Ik was nog lang niet geboren toen het origineel werd uitgezonden, maar ken wel de onsterfelijke liedjes zoals Het zal je kind maar wezen…
    Eerlijk gezegd vind ik het een beetje een zwaktebod om zo’n oude serie weer tot leven te brengen. Het lijkt wel of alles gerecycled wordt: oude muziek, oude tv-series, oude films, oude mode.

  12. 10eke zegt:

    Ik was er al bang voor. Het origineel was zo goed, dat kan bijna alleen maar een afknapper worden. En toen ik hoorde dat Georgina Verbaan meedeed had ik het al helemaal gehad. Ik heb die 50 minuten beter besteed.

  13. quidam zegt:

    Ik wilde het heel graag zien zondag. Maar al zappend vergat ik het gewoon! Ik bleef ergens anders hangen. Wat jij erover schreef, heb ik gedacht, toen ik hoorde dat er een remake kwam. De eerste scenes zag ik, en ben het met je eens. Ik denk dat het een slap aftreksel wordt van het origineel, dat is voor mij jeugdsentiment. Ik moest erg lachen wat je over Georgina schreef 😉 Ik dacht meer aan een Ana, een triest meisje met een eetprobleem. En geen zwoel uitziende struise Amsterdamse.
    Zondag ga ik zeker een keer kijken, je hoort nog van me.

  14. Monique zegt:

    Ik deel je mening hoor, het heeft altijd iets theatraals. En nederlanders hebben de neiging om zo vreselijk overdreven te zingen. Het wordt niet gedaan met gevoel, dat mis ik in de nederlandse film en musical.
    Maar zijn musicals ook niet een beetje gedateerd? Wat ik nog altijd graag mag zien, is de musical Hair of Jezus Christ Superstar.

  15. paco painter zegt:

    Mee eens.Dit kan niet meer.Daarom haat ik musicals ook zo.Dat gezang er tussendoor is aan mij niet besteed.

  16. Ben zegt:

    Dus ik heb niets gemist…………

  17. Hanny zegt:

    Waarschijnlijk ben ik te nostalgisch, maar de acteurs van vroeger vond ik veel beter bij hun rol passen. Het is behoorlijk geantidateerd, maar toch vond ik het wel grappig om te zien vanwege alle jeugdherinneringen. Aan de tijd van de 2 tv-kanalen, waardoor je weinig keus had en dan blij was dat er eens wat vrolijks en lichtvoetigs te zien was.
    En dat zingen is natuurlijk belachelijk. Maar je hebt het met opera, operette en musical ook dat er ineens zonodig gezongen moet worden. Dat blijft altijd gekunsteld.

  18. Heb het helaas niet gezien maar wordt toch weer een serie dus ga volgende week kijken.
    Wel jammer want het leek me wel leuk.

Je kunt hier reageren

