LEIDS DETAIL XXIII

Dit is aflevering 23 van het rubriekje Leids Detail met opnieuw drie afbeeldingen van in Leiden aangetroffen zaken. Voor de puzzelaars onder de lezers: bij de eerste foto is de vraag niet alleen waar dit is, maar ook: wat stelt het voor. Een kleine hint: de afbeeldingen op foto 1 en 2 zijn dicht bijelkaar te vinden. Onder foto 3 zoals gebruikelijk weer de toelichting!

Aan de voet van de stadhuistoren aan de kant van het stadhuisplein vinden we deze beeldengroep van Mari Andriessen. Leiden kreeg in 1266 stadsrechten. We zien hier de uitreiking van het charter door Floris V. Links een poorter met sleutel en een poorteres. De ridder rechts vertegenwoordigt de adel en de bisschop daarnaast de geestelijke stand.
Het smeedwerk op foto 2 (dolfijnen die aan de drietand van Neptunus zijn gespiesd) maakt deel uit van het hekwerk om de fontein op de Vismarkt. De fontein dateert uit 1692, maar het hek werd pas in de 19e eeuw geplaatst.
Op foto 3 zien we de Kennewegsteeg, een smalle doorgang van de Haarlemmerstraat naar de Apothekersdijk. Het is een van de smalle steegjes die zijn aangelegd om in geval van brand snel bij het water van de Rijn te kunnen zijn. In 1470 komen we de naam Zoete Kennewechstege tegen. Waarschijnlijk was hij een van de bewoners van de steeg of bezat hij daar erven. De steeg veranderde regelmatig van naam. Iedereen kent wel het zinnetje: ‘wie weet waar Willem Wouters woont, Willem Wouters woont wijd weg’,maar zo wijd weg was het nu ook weer niet, want deze steeg vinden we ook nog terug als Willem Wouterszsteeg. Ook de namen Coman (koopman) Janszsteeg en Jan Kennewechsteghe duiken in de geschiedenis op.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

15 reacties op LEIDS DETAIL XXIII

  1. Annemarie zegt:

    Ohh dat deurtje! Helemaal grappig 😀

  2. rietepietz zegt:

    Vooral dat soort steegejs is erg leuk om te zien .
    fijn weekend en liefs Riet

  3. teFre zegt:

    Jij weet altijd wel weer bijzondere plekjes te vinden, leuk!

  4. paco painter zegt:

    Boeiend stuk en prachtige foto’s

  5. 10eke zegt:

    Leuk om weer een stukje van Leiden te zien. En vooral leuk door de uitleg. Geweldig weer!
    Gr 10

  6. quidam zegt:

    was eigenlijk wel zo handig, dat straatje, bij brand……

  7. quidam zegt:

    Op het eerste gezicht zag ik het niet, achteraf wel! Dat is meer dan de vorige keer.
    Dat steegie heb ik vaak doorlopen 😉

  8. Judith zegt:

    Hmmm… 1 uit 3 is geen geweldige score. Alleen de bovenste wist ik te plaatsen, maar op de bonusvraag moest ik het antwoord ook schuldig blijven.
    En ik wist niet dat die stegen er waren om sneller bij het water te kunnen komen. Weer wat geleerd dus!

  9. Emmelinda zegt:

    Oh geweldig dat die steeg zo bewaard is gebleven!
    Hihi die deur lijkt er zo wel een uit een film. Zo’n nepdeur waar ze uitvallen bij een achtervolging (al heb ik hier het idee dat ze wel moeten bukken of is het deurtje niet kleiner dan de hedendaagse exemplaren?)

  10. sylvester zegt:

    Bij die eerste foto zat ik ook al aan een sleutelhouder te denken, dat was dus redelijk duidelijk, op die derde foto, zou dat makkelijk uitstappen zijn uit die deur? hehehehe

  11. Slecht score had ik vandaag, alleen de fontein herkende ik.
    Blijf het een leuk spel vinden hahahahah.

  12. Tagrijn zelf zegt:

    @Tjan: Ja, maar daar zit wel een stukje tussen. De steeg ligt halverwege het Volkshuis en de Prinsessenkade.

  13. Hanny zegt:

    Weer 3 mooie foto’s met stukjes Leiden. Blijft boeiend voor een niet-inwoner.

  14. Tjan zegt:

    De eerste twee had ik goed, al wist ik niet wat de beeldengroep voorstelde. Stom, want Floris V heeft als je goed kijkt veel weg van Rutger Hauer. De derde foto kon ik niet thuisbrengen. Sterker nog: de naam Kennewegsteeg zegt me ook niets. Loopt dus parallel aan de Goegerritsteeg?

Je kunt hier reageren

