LEIDS DETAIL XXIV

In aflevering XXIV van dit rubriekje weer drie plaatjes uit hartje Leiden. Probeer weer te herkennen waar dit is en kijk dan onder de derde foto of je het goed had. Op foto twee is de tekst door de lichtinval niet helemaal goed te zien. Hier staat: heerenhoeden.

Het torentje van foto 1 hoort bij het huis op de hoek van de Breestraat en de Maarsmansteeg. In dat fraaie jugendstilhuis was tot vorig jaar een herenmodezaak gevestigd. Waarmee je meteen weet wat foto 2 voorstelt. Dit keer dus twee foto’s van één gebouw!
Foto 3 is in detail waarschijnlijk moeilijk herkenbaar. Vorige week lieten we het hekwerk om de fontein op de Vismarkt zien en deze week zien jullie zijn donkergroene ‘winterjas’. Overigens staat niet vast dat deze groene kleur de oorspronkelijke kleur van de kap is. De gemeente heeft dit in oude stukken niet meer kunnen terugvinden, en van de tekeningen en de zwartwitfoto’s werd men ook niet wijzer. Een oproep in de krant hielp ook niet en dus koos men uiteindelijk voor deze kleur.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

11 reacties op LEIDS DETAIL XXIV

  1. Judith zegt:

    Geen goede score voor mij vandaag. Alleen foto 2 kon ik thuisbrengen. Foto 1 herkende ik bij nader inzien wel, maar dat telt natuurlijk niet.
    In de derde foto zag ik een gevel met een vreemdsoortige schoorsteen! Maar het blijkt de fontein te zijn waar ik jarenlang tegenover heb gewoond…

  2. 10eke zegt:

    Mijn geboortestad wordt steeds mooier! Wat is de betekenis van die vreemde “kogel” op de eerste foto?
    Gr 10

  3. Emmelinda zegt:

    Wat een prachtig jugendstilhuis! Zit er nou niks meer in dan? Wat zonde!

  4. Het was weer leerzaam dat kijkje in jouw stad. tnx
    Ik wens je een hele fijne vrijdag, enjoy,
    Big City Girl

  5. sylvester zegt:

    Tis niet te hopen dat die bol op foto 1 naar beneden komt zetten als je er net onder loopt 😉
    Van foto 3 kan ik weinig maken, beetje te donker….

  6. ben zegt:

    Een stad om verliefd op te worden…….

  7. Renesmurf zegt:

    Ik vind het er wel zorgvuldig uitzien, en dat doet me goed.

  8. Tjan zegt:

    Die ‘toeter’ op foto 3 zette me bijna op het verkeerde been, maar de vorm van dat rooster was toch wel heel bekend. Drie uit drie… een mooi begin van het weekend! 🙂

  9. Annemarie zegt:

    Vooral die ‘bol’ op de eerste foto vind ik geweldig mooi!!! 🙂

  10. Hanny zegt:

    Een heel apart torentje dat op de eerste foto staat. Lijkt wel de een of andere ouderwetse slingerkogel.

Je kunt hier reageren

