EEN GEZELLIGE OUDEJAARSAVOND

Je kunt je het niet voorstellen: een oudejaarsavond zonder Youp of Freek, een oudejaarsavond zonder televisie. Mensen luisterden naar de radio. Zoals in de donkere oorlogsjaren. Oudejaarsavond 1941. Wat had de radio te bieden op de zenders Hilversum 1 en 2? Tagrijn kreeg van Joanna uit Zwitserland wat oude radiogidsen van de Vara toegestuurd, waarvoor nog eens dank,  en daardoor kunnen we een heerlijk avondje radio meebeleven.
Op Hilversum 1 wordt het al vroeg in de avond een dolle boel als de populaire Ramblers van Theo Uden Masman hun grote successen van 1941 nog eens ten gehore brengen.

Vooral nummer 2 van deze hitlijst intrigeert natuurljk. Hierna tijd voor het nieuws en een oudejaarsavonddienst vanuit Amsterdam. Wie hier niets voor voelt, schakelt snel naar Hilversum 2:

Zoals je ziet, is er om half negen een gezamenlijk programma op beide zenders. Hier herkennen we een beruchte naam:

Hierna op Hilversum 1 ‘Bekende wijzen van 1941’ m.m.v. het dameskoor ‘Aethercharme’ en Pierre Palla op het orgel. Het programma vervolgt met:

En ook Max Blokzijl is natuurlijk weer een van de ‘foute’ namen uit die tijd. Inmiddels zijn om kwart over tien ook de luisteraars van Hilversum 2 aangeschoven, na vanaf kwart voor negen naar geestelijke en klassieke muziek te hebben geluisterd. Waarmee gaan de zenders het nieuwe jaar in? Met muziek! En je ziet dat Engels taboe is. Het zijn vooral Duitse liedjes, maar ook Frans wordt getolereerd.

Ondertussen gooit vader voor de gezelligheid nog maar eens wat kolen in de kachel. Of…

Tagrijn wenst jullie allemaal heel veel luisterplezier. Morgen het laatste logje van 2006!

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

20 reacties op EEN GEZELLIGE OUDEJAARSAVOND

  1. juffrouw Jo zegt:

    Prachtig!
    Wat leuk om te lezen, als U nog wat oude gidsen over heeft…
    Ik ben van VER na de oorlog maar ben wel nostalgist, mijn huis is in jaren 30 stijl ingericht en uit mijn oude radio klinken regelmatig de Ramblers.
    Wat een geniale band!

  2. ben zegt:

    MAG IK ZEGGEN WAT IK WIL?
    MAG IK DOEN WAT IK WIL?

  3. geertje zegt:

    Tagrijn, wat leuk!!!
    Geweldig zijn die kranten uit die tijd.
    Zelf heb ik ook nog een paar liggen; geweldig om die tijd te zien, maar dan ook echt zoals de berichtgever het meemaakte (en niet algemeen in geschiedenis boeken en zo).
    Ben toch wel blij met tv; heb je een iets ruimere keuze (al blijft de tv hier het grootste deel vand e avond wel uit;-))

  4. 10eke zegt:

    Those were the days my fiend!
    Gr 10

  5. Natasza zegt:

    Ik vier deze keer Oud & Nieuw in een bergdorpje in Zuid-Italie, televisie is er dan niet bij. Wel leuk om dit soort dingen terug te lezen.
    Ik wens je een hele fijne Oud & Nieuw en een geweldig 2007.
    Carpe Diem
    Natasza

  6. Annemarie zegt:

    Hihi, das wel heel oud! 🙂 wel grappig om te lezen!!

  7. Renesmurf zegt:

    Dat waren nog eens tijden!
    En nu beleven we weer tijden, maar dan weer anders.
    Daar kijken we later weer met nostalgie op terug.
    maar dat is toch anders, vroeger was er minder keus, dus iedereen kreeg alles mee.

  8. Joanna zegt:

    Wowwwww…… Tagrijn, dat heb je mooi in elkaar gezet, super! Dat het een tijd is waar de meeste loggers niets mee kunnen beginnen is logisch. Toch, zo’n logje heeft veel waarde het is een stukje geschiedenis van Nederland, al was het niet de prettigste.
    Prettige feestdagen en een leuk oud en nieuw. Love Joanna

  9. Judith zegt:

    “De koeien loeien” is ook een mooie titel.
    Bizar idee dat mijn grootouders hier misschien wel naar luisterden terwijl mijn moeder als 8 maanden oude baby in de wieg lag…

  10. quidam zegt:

    Ouwe verzamelaar…..leuk die knipsels. Ik kan me niet herinneren dat we met Kerst naaar de radio luisterden. Maar mn ouders vroeger misschien wel….
    Fijne dagen wens ik je toe!

  11. Tjan zegt:

    Geen Youp en geen Freek dit jaar, en dan ook nog eens geen Tagrijn… De donkere dagen vallen dit jaar blijkbaar NA kerst.

  12. paco painter zegt:

    Geestig om te zien maar ik ben blij dat ik niet in die tijd leefde.

  13. Emmelinda zegt:

    Voor mij sowieso geen Youp of Freek want als ik naar hen kijk word ik hyper hahaha. Maar ergens is het wel jammer dat hier de radio weinig tot niet aanstaat. Vroeger luisterde ik altijd. Vooral naar een hoorspel of naar het weeshuis van de hits. 😉

  14. Monique zegt:

    Dit is echt voor mijn tijd hoor. Ik ben heel erg verwend(nu ja?) met de tv. Ik vind het niet zo erg dat er geen conference is met oud en nieuw, want waar gaat het allemaal nog over?
    Wij, ons gezin dus, hebben ruim 2 jaar geleden gekraakt en we zaten zonder gas, water en elektra. Een radio op batterijen en ’s avonds luisterden we door de week, elke avond naar radio 2, het theater van het sentiment….ik heb de kinderen niet één keer horen zeggen dat ze een pc of tv misten. Hardstikke leuk, elke avond weer een ander jaar waarvan we de muziek konden horen en de reclamespots van toen enz.
    We zijn nu verwend, maar meestal beseffen we dat niet eens.

  15. f r e d zegt:

    voor een redelijke vergoeding wil ik je ouwejaar’s avond wel ff volkomen l……

  16. rietepietz zegt:

    Ik ben +/- 9 maanden ná deze avond geboren er werd dus óók wel wat anders gedaan in de avond !
    Maar ik kan me nog wel wat herinneren van programma’s net na de oorlog , het was feest als ik op mocht blijven om naar “9 heit de klok ” te luisteren ,later het mastklimmen en nóg later de hoorspelen als bijv. Paul Vlaanderen en de jeugs vliegt uit!
    Jammer , voorlopig geen logjes , je gaat blijkbaar op stap , fijne dagen dan maar alvast en liefs Riet

  17. De Rambles goh wat leuk dat ik die op jouw log tegenkom. Vroeger toen ik klein was ik op zondag met me moeder naar de liveuitzending op zondag in het American Hotel. Ik koester daar mooie herinneringen aan.
    Ik wens je een hele fijne dag, jammer dat morgen je laatste logje van dit jaar is, enjoy,
    Big City Girl

  18. sylvester zegt:

    Volgens mij heb ik daar niets van meegemaakt, ik was nog niet eens in de maak, mijn ouders kenden elkaar toen nog niet eens, denk wel dat mijn vader er wat van zal herkennen, die komt uit bouwjaar 1932 😉

  19. Dit is natuurlijk wel heel oud hahaha.
    maar ik kan mij wel de avonden aan de radio herinneren met Wim Kan, dat waren gouden tijden.
    Zie dat er dit jaar behalve Lebbis en Jansen geen oudejaarsconference is, jammer hoor.
    Er was heel wat stof geweest om te laten opwaaien.

  20. Hanny zegt:

    Geweldig die oude programmagegevens. Zijn prachtige liedjes bij.
    Het valt me wel op dat bij het “Orkestprogramma” zware klassieke muziek werd uitgezonden. Blijkbaar was het niet gepast op oudejaarsavond om wat lichtere muziek uit te zenden. Misschien omdat het oorlogstijd was? Alleen dan snap ik niet waarom de luchtige liedjes van de Ramblers wel gedraaid werden.

Je kunt hier reageren

