EEN DUIK IN HET NIEUWE JAAR

Nu we de laatste kerstkransjes en oliebollen met het restantje verschraalde champagne hebben weggespoeld, duiken we met z’n allen met gesloten ogen het jaar 2007 in: een ongewisse toekomst tegemoet. Al zijn er wel een paar zekerheden. We zullen het moeten doen zonder Saddam, Samir A. en zelfs zonder Sonja. En we zitten nog steeds met Bin, Bush en Balkenende. Wat dat betreft ziet het er voor de wereld en voor ons land in het bijzonder nog steeds niet rooskleurig uit.
Waarschijnlijk krijgen we in 2007 een kabinet met de ChristenUnie erbij. Klap eens in je handjes, blij, blij, blij? Nee, lieve Tagrijnkindertjes, integendeel. Vrees met grote vreze. Want het gaat hier niet om de reguliere christenen, maar om de knevelgristenen, die groep die het liefst al onze verworvenheden zou willen terugdraaien en ons weer zou willen terugwerpen in de woestijn, sjokkend achter Mozes aan op weg naar het beloofde land. Veel mensen zijn bang voor bepaalde moslimgroeperingen, maar gum dit groepje Rouvoeters vooral niet uit. Het zijn de spookrijders van de Nederlandse politiek.

Alleen maar kommer en kwel?
Maar laten we positief aan het nieuwe jaar beginnen. Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel. Een paar kopjes op de stadspagina van het Leidsch Dagblad stemmen ons zeer optimistisch: ‘Burgemeester Lenferink geschokt door straatgeweld’, ‘Zwaargewond na mishandeling’, Twee agenten raken gewond’, ‘Vernieling bushokjes’, ‘Tumult in hotel na rookbom’, Schade door brand Turfmarkt’, ‘Aanhoudingen na containerbranden’… Enzovoort. Vooral in Leiden-Noord werd groot feest gevierd. Brandweer, politie en ambulance reden af en aan, maar het personeel werd in zijn werk belemmerd door gericht afgevuurde lawinepijlen. Deze jolige daders zijn in hun kraag gepakt; poging tot doodslag, zegt de burgemeester. Nou ja, lol toch? Voor de Mobiele Eenheid te paard geen vuurwerk. Die werd door een menigte van driehonderd man alleen maar met stenen bekogeld, wat anders zouden de paarden bang worden. Als mensen tijdens het vieren van hun feestje rekening houden met de paarden, denk je toch onwillekeurig: ‘Nee, de wereld zit niet zo rot in elkaar als je soms denkt’.

Tevredenheid
En ook de agenten waren dik tevreden, want zegt er eentje desgevraagd: ‘Het is natuurlijk veel leuker als er wat gebeurt’. Op dat moment gooide een jochie van een jaar of zeven rotjes naar zijn voeten. Lachen toch? Natuurlijk, in Leiden weten ze nog steeds wat feestvieren is. Dus laten we blij zijn met elkaar en optimistisch aan het nieuwe jaar beginnen. Tagrijn wenst jullie in ieder geval een geweldig en geweldloos 2007, veel geluk en vooral gezondheid voor jezelf en voor de mensen om je heen. Maak er wat moois van!

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

20 reacties op EEN DUIK IN HET NIEUWE JAAR

  1. Ton Cornet zegt:

    Ik zou graag meer willen weten van het beeld van Coster uit de Haarlemmerstraat en van de lettergieter Hogenacker, die in dat pand zijn drukkerij en lettergieterij gehad heeft. Mijn naspeuringen lopen op niets uit en ik kan niet achter meer gegevens komen. Kunt u mij helpen? Hartelijk dank.

  2. Sjoukje zegt:

    Het ziet er allemaal niet rooskleurig uit, maar ik hoop toch op positieve ontwikkelingen.
    Ik wens je een heel goed, gelukkig en gezond 2007!
    Groetjes Sjoukje

  3. Geertje zegt:

    In politiek opzicht zie ik het ook totaal niet zitten!
    Wat een combinatie… Ben benieuwd wanneer we weer mogen stemmen.
    Hoop dat et beter wordt in 2007!
    Wens jou in elk geval een geweldig jaar 🙂

  4. 10eke zegt:

    Dat wens ik jou allemaal ook.

  5. rietepietz zegt:

    Hallo Tagrijn , fijn dat je er weer bent en natuurlijk hoop ik dat je een geweldig 2007 tegemoet gaat, met warmte ,gezondheid en voorspoed .
    Je pen is goed geslepen zie ik en , als gewoonlijk , heb je weer helemaal gelijk !
    Toch ga ik , als ieder jaar weer proberen me niet te laten beinvloeden door het vervlakken van de maatschappij , wat fout is blijft fout en moet genoemd mogen worden al zullen m’n meeste logjes tóch weer “onbenullig” worden .
    een fijn logjaar en lieve groetjes , Riet

  6. Dog zegt:

    De nieuwjaarsduik blijft mensen aantrekken…

  7. Monique zegt:

    Nogmaals een heel gelukkig nieuwjaar Tagrijn! Ik ben heel positief dit nieuwe jaar ingegaan, temeer omdat het voor mij en mijn gezin alleen maar positiever kan worden dit jaar, maar als ik jouw artikel zo lees, kunnen we niet anders dan met beide benen op de grond blijven staan en waakzaam blijven. In denk dat we in april weer naar de stembus kunnen en eerlijk gezegd hoop ik het ook. 2 christelijke partijen in de regering, nee, dat zie ik niet zitten omdat ik zowieso al vind dat kerk en staat gescheiden moeten zijn.
    De ophanging van Saddam…..gisteren toch de hele film gezien, en ik vind het meer dan barbaars, tijdens het bidden ging het valluik open…..ik vrees dan ook dat zijn dood een averechtse werking heeft.
    Je noemde de naam Knevel…Tagrijn, nu moet ik alle zeilen bijzetten om positief te blijven 🙂
    Als een ieder het in haar/zijn omgeving mooi houdt, vol liefde en begrip, dan komt dat i.i.g. goed dit jaar…de rest, tja, dat moeten we maar afwachten en proberen van elke situatie het beste ervan te maken. Echt rooskleurig ziet het er allemaal niet uit.

  8. Goedemorgen Tagrijn,
    Wat fijn dat je weer terug bent. Ik wens je al het goeds van het leven voor 2007.
    Wat een zooitje weet je zeker dat dat allemaal in Leiden is gebeurt?
    Ik wens je een fijne dag, enjoy,
    Big City Girl

  9. paco painter zegt:

    EEn goed 2007 Tagrijn! En dat een regering met Rouwvoet (het paard van Troje) maar kort mag duren

  10. quidam zegt:

    Ik hoorde van alle relletjes, en nog zegt de Politie, het viel allemaal wel mee! Voor miljoenen vernield…..traditie zeggen de jongeren. Vreselijk zeggen de ouderen.
    Tja…Tagrijn, het gaat me weer een jaartje worden denk ik!
    Ik wens je geluk, gezondheid en voorspoed in het nieuwe jaar!
    ps het is een drama in weblogland, ik weet het…..ik ga het proberen op te lossen met kleinere foto’s, misschien helpt dat.

  11. anna zegt:

    Ha tagrijn,
    Wat heb je het weer scherp verwoord, maar je hebt gelijk. Soms is het om depressief te worden in ons landje.
    Voor 2007 wens ik jou het beste, dat de ellende maar mee mag vallen en er ook nog genoeg leuke, aardige dingen gebeuren.
    groeten
    anna

  12. f r e d zegt:

    ik heb even kontakt gehad met de toekomst. het schijnt dat balkenende net zo lang onderhandelt dat de peilingen gaan uitwijzen dat ie “het” in zijn eentje kan. (na nieuwe verkiezingen) politieke masturbatie heet dat!!!

  13. Joanna zegt:

    Morning Tagrijn, het kan alleen maar beter worden in 2007!!!!En dat betreffend samenleving en politiek, ergens moet toch weer een tijd komen dat het opwaarts gaat? Ik ben van geboorte aan een optimist en ik geloof nog altijd (het wordt wel zwaarder!) in het goede van de mens.
    Een gelukkig en gezond 2007 voor jou en je familie, love Joanna

  14. Pasula zegt:

    Behoorlijk pittig geschreven maar datmoet soms ook. Misschien is 2007 hét jaar om mensen eens goed wakker te schudden..
    Ik wens jou in elk geval alle goeds voor 2007!

  15. sylvester zegt:

    Je hebt je wel opgeladen zo te lezen, hahaha, welkom terug 😉

  16. Renesmurf zegt:

    Wat we kwijt zijn zijn we kwijt, en dat is in veel opzichten zonde.
    En wat we krijgen moeten we nog maar zien, echt links is er niet gestemd, dus echt links krijgen we helaas niet.
    Volgende keer misschien.

  17. Tagrijn de beste wensen voor 2007 dat het een gezond maar ook mooi logjaar mag worden.
    Je bent in elk geval goed begonnen.

  18. Tjan zegt:

    Je bent er weer, met treffende Rouvoetzoekers. De ongeregeldheden in Leiden Noord mochten er blijkens de berichten weer zijn. En de burgemeester heeft het ook nog eens0 met eigen ogen gezien, tijdens zijn bezoek aan wijken waar hij vermoedelijk nog nooit eerder een voet heeft gezet.

  19. Emmelinda zegt:

    Gelukkig nieuwjaar!!!
    Tjemig…’Het is natuurlijk veel leuker als er wat gebeurt’… ga eens boeven vangen ofzo 😛

  20. teFre zegt:

    Ik wens jou ook een geweldig nieuw jaar toe!
    en ja dat feestje in Noord was heel gezellig, zat er middenin, op de bank met een doodsbang meisje tegen me aangedrukt. Vreselijk!!!

Je kunt hier reageren

