LEIDS DETAIL XXVI

Ook vandaag weer drie onderwerpen in de 26e aflevering van Leids Detail. Het plaatje hierboven zal (voor Leidenaars) zeer herkenbaar zijn. Bij de derde foto hoort een wat uitgebreider verhaal. Een simpel straatnaambordje echt in hartje Leiden. Maar heel veel mensen weten de straat toch niet te vinden, al lopen ze er honderd keer doorheen… Nieuwsgierig? Kijk dan maar weer onder de laatste foto!

Op de eerste foto zie je de wereldbol die prijkt op het dak van het Kantongerecht op de hoek van de Witte Singel en het Noordeinde. Vroeger was in dit gebouw – een schepping van de architect Dudok – het Leidsch Dagblad gevestigd. Bij het honderdjarig bestaan in 1966 schonk het personeel een wereldbol. Dit is niet meer het originele exemplaar, maar het bleef na de verhuizing van het LD naar de Rooseveltstraat wel op het dak staan.
In een hoekje bij de Hooglandse Kerk aan de Nieuwstraatkant is deze pomp te vinden.
En dan de Kapelstraat. Het is de smalle straat die de Maarsmansteeg verbindt met de Vismarkt. En daar loop je vast wel eens door! De bebouwing aan de zuidzijde sloot tot de stadhuisbrand van 1929 aan op de bebouwing van de Vismarkt. Enkele winkels moesten ten behoeve van de nieuwbouw van het stadhuis worden afgebroken, maar het bleef een gat, ook na bouwplannen in 1953 en 1973. Op deze plek bevindt zich nu een fietsenstalling.
Voor de liefhebbers ook nog een verklaring van de straatnaam. De visverkopers kregen in 1373 toestemming van Dirk van Wassenaar, de Leidse burggraaf, om gebruik te maken van een kapel op zijn erf aan de Hoogstraat. Dat viel niet in goede aarde bij de commandeur van de parochie van Sint Pieter, want de handelaars behoorden tot deze parochie. Zij moesten nu een terrein zoeken vlakbij de Vismarkt aan de zuidzijde van de Rijn. Op de hoek van de Maarsmansteeg stichtten zij in 1383 een aan St. Marie gewijde kapel, ‘in de welke dagelicx Misse gedaen werde voor de Visschers en de Vischwijven’. De misdadigers die op de Blauwe Steen op de Breestraat tegenover de Maarsmansteeg of op het Gerecht moesten worden terechtgesteld, konden in deze kapel hun laatste mis bijwonen. Als gevolg van de Reformatie werd de kapel in 1567 afgebroken, nadat hij nog een paar jaar had dienst gedaan als ijkplaats van maten en gewichten.

Zaterdag zijn alle web-logs tussen 6.00 en 8.00 uur onbereikbaar wegens klein onderhoud

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

15 reacties op LEIDS DETAIL XXVI

  1. teFre zegt:

    Je gidst mij zo met je logjes door de hele stad heen, leuk!

  2. Judith zegt:

    Damn, weer twee uit drie.
    De Kapelstraat kon ik niet plaatsen, hoewel ik daar ontelbare malen langs gekomen ben. Interessant verhaal ook!

  3. 10eke zegt:

    Leuk om weer van alles van Leiden te lezen. Ik hoorde vandaag op het journaal je verhaal van de verwoesting van Leiden!

  4. Pasula zegt:

    De info is op zich boeiend, ik voel er steeds meer voor om eens naar leiden te gaan en het allemaal in het echie te zien!

  5. quidam zegt:

    Ik herkende alleen de 1e foto…..

  6. paco painter zegt:

    Schitterende pomp

  7. f r e d zegt:

    jij moet bij teleac gaan werken!!

  8. sylvester zegt:

    Dat het een wereldbol moet voorstellen, dat had ik wel ontdekt, en die waterpomp herkende ik ook wel, stonden er in Culemborg ook 2 midden op de grote markt.
    De rest neem ik ter info aan hehehe

  9. Brillie zegt:

    Gezien je laatste regel: tot maandag dan maar.

  10. Renesmurf zegt:

    Ik vind zulke informatie om te smullen, er spreek passie van uit, en dat speekt me aan.
    Oud is mooi, altijd.

  11. Hanny zegt:

    Ik ben niet alleen een oen met cijfers. Ook straatnamen krijg ik nooit in mijn hoofd. Soms best lastig. Weet dus nooit veel van de geschiedenis van een straatnaam af.
    Die pomp heb ik afgelopen zomer zelf ook gefotografeerd. Ik houd wel van dit soort pompen.

  12. Sluit me helemaal aan bij Tjan.
    Maar welk pand was dan de kapel, of stond die waar nu de fietsenstalling is.

  13. Annemarie zegt:

    En zo heb ik dat dus ook met genoeg straten.. had ik laatst bij iemand op de log die had een foto geplaatst van een doorgang.. En ik kon me dat echt niet herinneren.. Blijk ik daar altijd door te lopen als ik naar de stad ga, Oeps? 😉

  14. Emmelinda zegt:

    Grappig is dat he, dat je vaak gebruik maakt van een straatje maar geen flauw idee hebt hoe het heet. 😀

  15. Tjan zegt:

    Ik wist ze alle drie! Alleen waaraan de Kapelstraat (waar ik ‘vroeger’ veelvuldig platenwinkeltje Elpee bezocht – nu de zij-ingang van V&D gesloten is, kom ik nog zelden in deze straat) haar naam dankte, wiste ik niet. Nu wel 😉

Je kunt hier reageren

