DE TELOORGANG VAN ONZE TAAL?

De Nederlandse universiteiten luiden de noodklok: eerstejaarsstudenten kunnen niet meer spellen. Ook zijn ze niet in staat een behoorlijke zin te formuleren. Bijna de helft  van de rechtenstudenten aan de Erasmus kwam niet door de taaltoets heen, meldt NRC afgelopen zaterdag. De spelfouten zitten ‘m vaak in de d’s en de t’s. ‘Ik vindt’, ‘hij werdt’ en ‘het is gebeurt’ zijn toppers in de fouten. Maar ook de regeltjes voor het plaatsen van leestekens zijn bij de meeste studenten totaal onbekend. We hebben het dan wel over de mensen die over een jaar of vijf als jurist op het bedrijfsleven worden losgelaten, wel de mensen die straks als advocaat of rechter worden geacht goede stukken te kunnen produceren.

Voorbeelden
‘De slechte informatie dat gegeven wort’, schreef een student. Twee fouten in een zinnetje van zes woorden. Een docent van de Erasmus geeft een voorbeeld van slecht formuleren. Met wat moeite kan je na twee keer lezen een heel klein beetje begrijpen wat deze studente bedoelde te zeggen. Tagrijn nodigt de lezer uit een poging te doen: ‘Is de opzet die in de beschrijving van het begrip moord staat bewezen en is er ook sprake van een voorbedachte rade die een eis is bij het begrip moord zonder twijfels bewezen, omdat Peter Jansen niet echt een eigen wil had door zijn slechte jeugd en slechte partner keus.’ Heb je er chocola van kunnen maken? Zou deze studente straks gewoon haar bul halen?

Waar ligt de oorzaak?
De universiteiten zijn van mening dat er op de middelbare scholen erbarmelijk slecht Nederlands wordt gegeven. Daar ligt de oorzaak en daar moet iets aan worden gedaan. En laat Tagrijn het daar nou niet mee eens zijn. Hij kan zich niet herinneren dat hij op de middelbare school heeft leren spellen. Literatuur, literatuurgeschiedenis, tekstverklaring, opstellen schrijven en kreten als anakalouth, pleonasme en tautologie uit z’n kop leren, dat was het. De rest was basiskennnis en dat wist je allemaal al.
Want toen hij negen of tien jaar was, leerde hij al hoe je met die d’s en t’s moest omgaan, wanneer je wel en wanneer je niet een komma  moest plaatsen en pfff… zinsontleden, zinsontleden en weer zinsontleden. Pas toen je op de middelbare school andere talen ging leren, begon je het nut ervan in te zien. En dus ligt de wortel van het kwaad niet bij het middelbaar onderwijs. Terug naar de basisschool…

Taalpurist?
Tagrijn wil hier nu niet de taalpurist uithangen, die alarm slaat als iemand een keer zegt: ‘een aantal mensen stonden’ in plaats van ‘stond’.  Het zal hem worst zijn. Maar ongelooflijke dom- en slordigheden, zeker in stukken die straks als ‘officieel’ door het leven moeten, zijn uit den boze.

(Zin in een klein testje? Doe dan even de taaltest van RTL-Nieuws met 22 kleine vragen en vergelijk je score met die van de andere deelnemers.)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

21 reacties op DE TELOORGANG VAN ONZE TAAL?

  1. Ferry zegt:

    Er is een aantal mensen en er zijn een heleboel mensen??? Nee, volgens mij is “een aantal” hetzelfde als “een heleboel”, namelijk een idiomatische uitdrukking die een onbepaald telwoord vervangt.
    Dus:
    “Het aantal mensen met de Mexicaande griep is gedaald” (nu gaat het over het aantal en niet over de mensen, dus enkelvoud) en
    “Er zijn een aantal mensen aan die ziekte gestorven” (“een aantal” heeft de functie van telwoord).
    Zo, nu weet je dat ik echt wel iets van taal weet.
    Het taalonderwijs zou slecht zijn op de middelbare school??? Ook al niet waar: het is slecht op de basisschool! Als kinderen na hun 12e jaar pas leren hoe de taal in elkaar zit, is het te laat. Ooit heeft waarschijnlijk iemand die zelf slecht was in taal, het idee opgevat dat je kinderen niet met zo’n “zware last” moet opzadelen. Maar die last is helemaal niet zwaar, mits het goed wordt uitgelegd.
    Ik word, jij wordt, hij wordt, word jij?
    Moeilijk??? Nee hoor; je vergelijkt gewoon:
    Ik kijk, jij kijkt, hij kijkt, kijk jij? En voilà! Maar dat is de ellende: veel leraren hebben er geen idee van hoe ze dit aan kinderen moeten vertellen, en dan gaat het fout. Ze maken het moeilijk waar het niet moeilijk is, en dan…

  2. 10eke zegt:

    Zijn puur het niet kunnen toepassen van de spellingsregels. Kijk naar de (huidige) taalmethodes op de basisschool. De weinige tijd die leerkrachten nog hebben voor belangrijke vakken. Ik kan een hele waslijst voor je maken met goede redenen waarom dit nu gebeurt. Misschien worden de “wijze” mannen/vrouwen nog eens wakker…
    Gr 10

  3. Renesmurf zegt:

    Als je maar begrijpt wat er staat, daar gaat het om.
    Al dat gezeik altijd over die d`s en t`s, weg er mee.

  4. Emmelinda zegt:

    Ik schrijf ook niet helemaal foutloos. Maar dingen als “ik vindt” zijn verschrikkelijk. Of vijfer i.p.v. vijver 😦
    De nieuwe spelling vind ik verschrikkelijk. Snap ik net de oude versie… 😉

  5. Tes zegt:

    20 vragen goed in het testje. Ik geef MSN en SMS de schuld. En ik irriteer mij mateloos aan breezer-taal.
    Het zal de tijd wel zijn, OF ik word gewoon oud (en chagrijnig)

  6. Judith zegt:

    @befana: ben het met je eens dat er op weblogs ongelooflijk veel spelfouten worden gemaakt, maar of dat met de Mammoetwet te maken heeft? Ik ben ver na de invoering van de Mammoetwet opgeleid (ben rond die tijd geboren…) en heb toch zeer goed taalonderwijs genoten.

  7. Pasula zegt:

    Leuk die test, ik had er 21 goed. Ik vind “u hebt” nog steeds raar staan (ik gebruik: u heeft), maar het wordt goed gerekend.

  8. paco painter zegt:

    terug naar het oude systeem met nonnen en paters die met zwepen en linialen de taal er in ramden

  9. Befana zegt:

    Dit is al jaren een probleem in onze samenleving. Nadat de mamoetwet is ingevoerd, zijn ze gaan stoeien met het onderwijs. Maar kijk alleen maar op de logs van de mensen, dan zie je hoeveel fouten er gemaakt worden. Heel triest vind ik het, maar ja…. weet jij de oplossing? Terug naar het oude systeem?

  10. Judith zegt:

    Tja, ik ben het helemaal met je eens…
    J. werkt al jarenlang met zowel tieners als hbo-studenten. Het is ontluisterend om van hem te horen hoe slecht het gesteld is met de schrijfvaardigheid van beide groepen.
    Wij kregen op de middelbare school puntenaftrek als we onze werkstukken voor bijvoorbeeld aardrijkskunde of geschiedenis vol met spelfouten inleverden. Dan kon je nog zo’n goed werkstuk hebben gemaakt, je werd toch afgestraft. Tegenwoordig schijnt dat niet meer te gebeuren. Maar misschien is er geen beginnen meer aan voor de docenten. Je zult wel gelijk hebben dat het al misgaat op de basisschool…

  11. f r e d zegt:

    denkt er ned zo over as jou……

  12. Inderdaad is het in en in triest. Zelf ben ik ook niet zo goed in Nederlands hoor maar ik vind dat je in die functie deze fouten niet mag maken.
    Gelukkig komt er meer aandacht voor goed onderwijs. Vroeger moest je alles met de hand schrijven. Tegenwoordig beschikt bijna iedereen over een pc. Ik moet zeggen de spellingscontrole is erg handig maar maakt je ook lui. Die zit het verschil niet tussen word en wordt.
    Mijn scriptie is wel een paar keer nagekeken omdat je er zelf overheen leest en wedden dat er toch nog wat foutjes in zijn geslopen.
    Goed stuk tagrijn. Ik wens je een zalige dinsdag, enjoy,
    Big City Girl

  13. sylvester zegt:

    Ik werk met mijn handen en niet op papier en volgens mij breng ik het er dan niet eens zo slecht vanaf, ik zie ook wel eens enorme taal blunders, maar zolang het begrijpelijk is zeg ik er meestal niets van, of men moet mij gaan uitdagen, en dan blijkt dat ik meestal nog beter weet te spellen dan menig ander 😉

  14. Ik maak geregeld fouten, maar wat ik zo nu en dan zie in officiële stukken is echt niet normaal.
    Dit vind ik echt verloedering van de Nederlandse taal of wordt de uitspraak van Rubbere Robbie misschien de voertaal, dan heb ik dat even gemist op het nieuws.

  15. Hanny zegt:

    Ik ben het met je eens dat de uitleg over “een aantal heeft” of “een aantal hebben” het niet gemakkelijker maakt. Arme jeugd van tegenwoordig als ze dit ook nog moeten onthouden.

  16. Hanny zegt:

    Ik ben het volkomen met je eens. Afschuwelijk vind ik het dat het overgrote deel van de jongeren niet meer goed om kan gaan met de d’tjes en t’tjes. Terwijl ze het op de basisschool toch leren. Jullie zijn in Leiden goed in ezelsbruggetjes. De kinderen leren hoe de werkwoordsvormen geschreven moeten worden aan de hand van ’t Kofschip. Blijkbaar werkt dit ezelsbruggetje niet goed.
    Wat betreft de werkwoordsvorm na een aantal, hierover heb ik een tijd geleden bij Wikepedia iets gelezen. Het artikel gaat over Hete hangijzers in het Nederlands. Daarin staat onder meer:
    “Enkel- of meervoud na collectief woord
    Een aantal mensen heeft/hebben de zieke bezocht.
    Hier wordt weleens beweerd dat alleen “heeft” is toegestaan, omdat “aantal” het onderwerp zou zijn. Dit is een te simpele voorstelling van zaken. Als “aantal” collectief wordt gebruikt (de bezoekers kwamen als groep), dan is inderdaad het enkelvoud juist: “heeft”. Indien er echter sprake is van distributief gebruik (de bezoekers kwamen na elkaar, wisselden elkaar af of iets dergelijks), dan fungeert “mensen” als onderwerp en is het meervoud correct: “hebben”. Hier is dus niet zozeer sprake van een fout als van een betekenisverschil.
    Datzelfde betekenisverschil kan zich voordoen in woordcombinaties met woorden als groep, slag, procent.”

  17. Helemaal mee eens met deze stelling. Ook wij kunnen er soms om janken als je kijkt naar de reacties op onze web-log. De laatste fout was “wordt vervolgdt”.

  18. Helemaal mee eens met deze stelling. Ook wij kunnen er soms om janken als je kijkt naar de reacties op onze web-log. De laatste fout was “wordt vervolgdt”.

  19. Helemaal mee eens met deze stelling. Ook wij kunnen er soms om janken als je kijkt naar de reacties op onze web-log. De laatste fout was “wordt vervolgdt”.

  20. Annemarie zegt:

    Tsja.. Ik heb er ook moeite mee..
    En die nieuwe spelling, al helemaal geen kaas van gegeten!

  21. Tjan zegt:

    Ik hoor de hoofdonderwijzer van mijn lagere school het gebruikelijke dictee nog voorlezen: ‘onmiddellijk, dubbel d dubbel l’ en ‘de elektrische leiding leidt onder het viaduct door’. Om over de schoolborden die werden volgekalkt met de vervoeging van sterke en zwakke werkwoorden nog maar te zwijgen… Leuke foto trouwens. Zelf gephotoshopt?

Geef een reactie op Annemarie Reactie annuleren