HOLLANDSE KRENTERIGHEID

Als je binnenkort door België wilt, moet je een vignet kopen. Onze zuiderburen vinden het namelijk heel normaal dat niet alleen de Belgen, maar ook weggebruikers van over de grens betalen aan het onderhoud van hun wegen. Wie op de foto hierboven de weg ziet waarover we via Valkenburg Vlaanderen binnenrijden, bekruipt toch wel het gevoel dat hier inderdaad wel eens wat mag gebeuren. Het vignet gaat ons 60 euro per jaar kosten, maar er zijn ook maandvignets voor een tientje en dagvignetjes zijn nog goedkoper.
Tagrijn kan hier niets onoirbaars in ontdekken en verbaast zich dan ook over de opwinding die onmiddellijk in ons benepen landje is ontstaan. Wat denken die Belzen wel. Wil je naar Frankrijk, kan je in België een beetje gaan betalen. Mensen uit Zeeuws-Vlaanderen moeten of via België rijden of van de Westerscheldetunnel gebruik maken om de rest van Nederland te bereiken. Hoe dan ook, ze moeten betalen. Protest. De Westerscheldetunnel lieten ze bij voorkeur al links liggen om gratis via Vlaanderen te rijden. Alsof hun karretje het die kilometers wel zonder brandstof af kan. En via België kan dan ook al niet meer, roepen ze nu.

Zielig
Het is echt allemaal de zieligheid ten top en wie nog steeds denkt dat de krenten uit Griekenland komen, moet hier maar eens komen kijken. De andere buren, de Fransen, Duitsers en Luxemburgers, geven geen kik. Zij snappen het wel. Maar Nederlanders snappen nooit iets als het geld kost. Tagrijn is niet echt koningsgezind, maar af en toe zou hij Trix toch een ander volk gunnen.
Als in ons land het beoogde kabinet er komt, zal binnen een paar jaar het rekeningrijden worden ingevoerd. En dan zal er echt geen uitzondering worden gemaakt voor het verkeer uit andere landen. Gastvrijheid tegen betaling. Iets van die krenterigheid zie je ook op de foto hieronder. De witte lijnen op het wegdek markeren de grens tussen België en Nederland. Maar Nederland heeft zijn deel van de weg niet tot die witte lijn bestraat, maar is precies opgehouden bij het blauwe bord. De Belgen namen grootmoedig en glimlachend de rest voor hun rekening…

Dit bericht werd geplaatst in Over de grens. Bookmark de permalink .

17 reacties op HOLLANDSE KRENTERIGHEID

  1. rietepietz zegt:

    O jee , er waren een paar logjes aan m’n aandacht ontsnapt .
    Maar o.k. die toll heffing….
    Ik vind er wel iets rechtvaardigs in zitten dat buitenlanders die van de wegen gebruik maken moeten meebetalen aan het wegenonderhoud ,in wélk land dan ook .
    In eigen land had ik toch het idee dat wij wegenbelasting betalen die ten goede komt
    ( zou moeten komen ) aan het onderhoud en aanleg van wegen . Rekeningrijden zowel als tollgeld lijkt me dubbelop !
    fijne avond en liefs Riet

  2. Geertje zegt:

    In Frankrijk heb je de keuze of je betaalt voor de Peage en snel en gerieflijk op de plaats van bestemming aankomt, of niet betaalt en eeuwen onderweg bent op de N-wegen. Frankrijk heft geen wegenbelasting; dat zit al in de prijs van de benzine inbegrepen; toch is de benzine daar even duur als in Nederland, waar ook nog het kwartje van Kok in zit!
    Waarom in Belgie en Nederland ook niet zo’n systeem? Betalen voor gerief en wegenbelasting in de bezine (de gebruiker/vervuiler betaalt).
    Ik ben tegen rekeningrijden en vignet 😉

  3. Ach je gaat er aan wennen hoor alles kost geld en me de druk om maken doe ik allang niet meer want helpen doet het toch niet.
    Ik wens je een hele fijne avond, en een rustige vrijdag, enjoy,
    Big City Girl

  4. Emmelinda zegt:

    Natuurlijk zijn wij, Nederlanders, weer bezig met plannetjes om “hen terug te pakken”…tsjongejonge.
    Ik betaal die poen. Je voelt je er haast op vakantie, de hambo’s zijn er geweldig en waar is men nog zo beleefd??? Een kwartiertje rijden en je waant je in een andere wereld 😉

  5. befana zegt:

    Het is alleen zo jammer, dat wij straks ook het voorbeeld gaan volgen. Net als bij parkeren…en wij het helemaal normaal gaan vinden twee keer zoveel overal voor te gaan betalen.En daar zit het addertje!

  6. Pasula zegt:

    Ben zo blij dat ik met het OV reis… 😉

  7. Monique zegt:

    Ik heb er geen moeite mee, de belgen gaan hun wegen opknappen van dat geld. Het zijn de wegen van België en als zij dat beslissen, tja, jammer dan voor ons. De nederlanders zeuren hier zo over, alsof een ieder dagelijks door belgié moet rijden, pfff…..

  8. paco painter zegt:

    Waarom verwondert mij dit niet..

  9. 10eke zegt:

    Hopelijk gaan die Belgen dan ook dat geld besteden aan wegen. Want dat is heel hard nodig!

  10. f r e d zegt:

    de open grens wordt duur betaald…..
    {bedankt kniertje!!)

  11. Joanna zegt:

    Goed gebrult Löwe!!! Ik weet nog heel goed toen Zwitserland de vignette invoerde, ontrusting en kritiek hagelte het rondom ons landje. Geldgeil waren die zwitsers, in ieder geval heeft men rondom nu ook een vignette. 😀 Schijnbaar was het toch niet zo’n slecht idee.
    Nederlanders willen alles gratis hebben, helaas.
    Love Joanna

  12. Judith zegt:

    Coole foto.
    Toen we in de kerstvakantie door België reden, zei ik nog tegen J. dat ze hun wegen wel wat beter moeten gaan onderhouden als ze tol willen gaan vragen 😉
    Mij maakt het niet zo heel veel uit, betaal ook altijd voor de Liefkenshoektunnel (of hoe dat ding ook heet).
    In Frankrijk werd ik wel eens gek vanwege de vele péages maar in Spanje was ik blij als ik op een tolweg kon rijden (toch aanzienlijk beter wegdek…)

  13. Renesmurf zegt:

    Wij betalen wegenbelasting voor onze wegen, laat de belgen dat voor de hunne doen!
    Ik ben ook tegen tolwegen en zo, weg er mee!

  14. Tjan zegt:

    Ik begrijp het probleem ook niet helemaal. Er zijn zoveel landen met een snelweg-vignet. Eigenlijk vind ik het ook andersom niet meer dan logisch dat buitenlandse weggebruikers betalen voor het gebruik van onze snelweg. Parkeren in Belgie kost toch ook geld? Het gewoeker met visa om een land in te komen vind ik eigenlijk nog veel schandaliger.

  15. Lachen Tagrijn,
    Ik had een log klaar staan over het vignet, maar de Roparun kwam er even tussendoor.
    Dus morgen een aanvulling op je Belgenlog hahahhaahh.
    En Annemarie, het antwoord op je vraag bij Tagrijn stat morgenavond bij mij op de log hahahahahah

  16. Hanny zegt:

    Alle ophef die is ontstaan komt voort uit het feit dat de Belgen de kosten van het vignet gecompenseerd zullen krijgen en de overige weggebruikers niet. Dat is niet bepaald een Europese gedachte.

  17. Annemarie zegt:

    Tsja, ziet er weer grappig uit…
    Gek eigenlijk dat we er zo over klagen… Tenslotte moet je op de Franse wegen ook betalen.. En dat doen we toch ook gewoon???

Je kunt hier reageren

