NATIONALE GEDICHTENDAG

Het is vandaag Nationale Gedichtendag en Tagrijn kan dit niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Daarom is hij maar weer eens aan het rijmen geslagen .

WISSELEND GETIJ

Ik ben
het zout in je wond,
het goud in je mond,
je morgenstond,
je dag en je dauw,
je kat in het nauw,
je aap uit de mouw,
je hond in de pot,
je god en gebod,
je sleutel, je slot,
je dief in de nacht,
je zwakte, je kracht,
je man en je macht,
je man en je paard,
je huis en je haard,
je kop en je staart,
je kop in de strop,
het bord voor je kop,
je half ei, je lege dop
je kastje, je muur,
je hand in het vuur,
je zout en je zuur,
je antwoord, je vraag,
het stuk in je kraag,
de steen op je maag,
je deugd en je nood,
je wal en je sloot.
Ik ben je leven,
ik ben je dood.

Dit bericht werd geplaatst in Tagrijm. Bookmark de permalink .

20 reacties op NATIONALE GEDICHTENDAG

  1. Emmelinda zegt:

    Mooi gedaan! Jammer dat het maar één keer per jaar nationale gedichtendag is 😉

  2. befana zegt:

    Met gedichten heb ik helemaal niets…

  3. Hanny zegt:

    Dichten kan ik niet.
    Rijmen wel, als Zwarte Piet.
    Jouw Toppertje is top!
    Daarom van mij een schouderklop.

  4. 10eke zegt:

    Ik zeg gewoon: je bent mijn alles. Het rijmt niet, maar zegt alles en ik kan niets vergeten.
    Maar mooi gedicht!
    Gr 10

  5. Geertje zegt:

    Ik weet niet goed wat te zeggen deze keer…
    ze zeggen wel eens, met weinig woorden zeg je meer! 😉
    Mooi Tagrijn!

  6. rietepietz zegt:

    sorry , ik vergat nog even groetjes te doen bij mijn bijdrage aan de week van het gedicht , liefs Riet

  7. rietepietz zegt:

    Geweldig , wát een gedicht .
    De korte zinnetjes deden me ineens denken aan die keer dat ik een rijm maakte voor de feestkrant bij het 60 jarig huwelijk van mijn schoonouders.
    De destijds 82 jarige feestvarkens waren toen al voor meerdere generaties een onschatbare hulp geweest.
    Bezige bijen
    Haken en breien
    verven en witten
    surprises kleien
    babytje “sitten”
    kantjes vergaren
    poppenjurk naaien
    taxi-tje spelen
    erwtensoep delen
    Schaven en zagen
    rijgen en naaien
    kamertjes ragen
    papilotte draaien
    souveniers slepen
    kabouters maken
    ramen aftapen
    sint op de daken
    Muren behangen
    koken en wassen
    leertjes vervangen
    branden en lassen
    bruiloft verzorgen
    slaapliedjes zingen
    zorgen voor morgen
    en nóg duizend dingen
    Niets van dit al
    was ons bruidspaar te mal

  8. Sjoukje zegt:

    Geweldig, geschreven! Aplaus!
    Groetjes Sjoukje

  9. Sjoukje zegt:

    Geweldig, geschreven! Aplaus!
    Groetjes Sjoukje

  10. Judith zegt:

    Ik dicht alleen rond Sinterklaas
    Mijn talenten liggen op een ander vlak, helaas…

  11. quidam zegt:

    Een Toppertje!
    Uit het niets dook zij
    zomaar op
    opeens waren haar armen
    om mij heen
    ‘haar’ ja
    je leest het goed
    voor ik het besefte
    was zij daar
    omhelsde me
    kuste mij heel voorzichtig
    deed mij verleiden
    heel overtuigend
    joeg zij de vlammen
    door mijn bloed
    mijn bloed ging jagen….
    zij likte zachtjes
    aan mijn tenen
    kriebelde onder mijn voet
    wreef steels langs mijn kuit
    heel eroties dwaalde zij
    zo naar de binnenkant
    van mijn dijen
    streelde zacht en warm
    over mijn navel en mijn buik
    likte warm mijn hals
    zij wilde overduidelijk
    met mij vrijen
    ik hield mij ogen dicht en genoot…..
    ze kriebelde voorzichtig
    aan het puntje
    van mijn oor
    pleegde een aanslag
    zonder geweten
    loom draaide ik mij om
    ik had geen kans te ontsnappen
    en liet het toe
    wat liet zij mij zweten
    ik werd verward van zoveel warmte…..
    ik voelde haar
    liefkozend op mijn rug
    zij kriebelde door mijn haar
    heel lichtjes
    zat zij aan mijn billen
    mijn borsten
    zij streelde onvermoeid
    over mijn schouders
    langzaam
    naar mijn benen terug
    ik kon het bijna niet meer houden…..
    ze beet mij zachtjes plagend
    in mijn nek
    knabbelde aan mijn huid
    ik liet mij zacht beroeren
    genietend liet ik haar begaan
    en gaf mij over
    wist niet dat het kon
    warm en teder ingesloten
    door haar……
    ~((O))~
    de ZON
    @ free

  12. Monique zegt:

    Mooi hoor, alleen die laatste zin, ik weet nu niet of dat zo geweldig is…ik ben je dood?????

  13. paco painter zegt:

    Je hebt vele talenten Tagrijn

  14. Erg knap hoor dat mooie gedicht.
    Ik wens je een hele fije dag, enjoy,
    Big City Girl

  15. sylvester zegt:

    Je bent nogal wat, ben je dat allemaal tegelijk? 😉

  16. Zo je hebt weer behoorlijk je best gedaan Tagrijn.
    Ik kom niet veel verder als,
    “het leven is zo fijn,
    want lees elke dag mijn Tagrijn”
    Ach een mens moet ergens beginnen he.

  17. Annemarie zegt:

    psst: off-topic. Tuurlijk morgen foto’s 🙂
    Maar het is een kleur die al eerder voorbij is gekomen, hihi.

  18. Pasula zegt:

    Je bent heel veel!
    Maar ben het met Annemarie eens: heel mooi geschreven, origineel.

  19. Annemarie zegt:

    En zo is het maar net!
    Wow echt mooi geschreven!!!

Je kunt hier reageren

