GROOTSTE WOORDENBOEK TER WERELD ONLINE

Voor taalliefhebbers is het vandaag een belangrijke dag. Het grootste woordenboek ter wereld, het Woordenboek der Nederlandsche Taal, meestal WNT genoemd, is vanaf vandaag online te raadplegen. Het boek gaat terug naar de oorsprong van onze taal en geeft een volledige beschrijving van het Nederlands vanaf 1500. In 1851 is men begonnen aan de samenstelling van het boek en in 1998 was het werk voltooid. Wie het kocht had 43 lijvige delen met 400.000 trefwoorden en 1,7 miljoen citaten in zijn boekenkast staan. maar liefst 45.805 bladzijden. Niet bepaald een paperback dus. Er is over vijf generaties met honderdvijftig man aan gewerkt door het aan de universiteit van Leiden verbonden instituut. In 2001 verschenen nog drie aanvullingen met 30.000 woorden uit de twintigste eeuw. Jaren geleden heeft Tagrijn er heel wat guldens voor over gehad om het boek op cd-rom te krijgen en hij heeft het ontelbare keren geraadpleegd. Hierboven zie je het issue ‘tagrijn’. Weten jullie gelijk waar de naam van deze weblog vandaan komt. (Als je I.E.7 hebt, kan je de tekst zo nodig vergroten door met ingedrukte ctrl-toets aan je muiswieltje te draaien.) Vanaf vandaag is die cd-rom niet meer nodig. Het complete woordenboek Middelnederlands zit ook nog in het vat en dat maakt de zaak natuurlijk helemaal compleet. Geweldig! 

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

16 reacties op GROOTSTE WOORDENBOEK TER WERELD ONLINE

  1. rietepietz zegt:

    Dat is nog eens een boek! Moet natuurlijk bij de favo’s van iedereen die “iets heeft “met onze taal .Ik ga snuffelen ,
    liefs Riet

  2. Off topic, bedankt voor de tip, ondertussen staat de juiste foto op de log.

  3. teFre zegt:

    offtopic: Benieuwd naar mijn nieuwe blog? Je was er net op hahaha

  4. Oh dat is best handig.
    Hoef ik niet elke keer de boekjes etc erbij te pakken als ik weer eens een menings verschil over bepaalde woorden heb hahahhah

  5. Geertje zegt:

    Eindelijk kon ik op de site!
    Hij is steeds overbelast; echt heel mooi!
    O.T.: de serie ken ik ook helemaal niet; de kinderen waren er gek op, en wilden er dolgraag heen. Maar wat het precies inhoudt?

  6. teFre zegt:

    er is wat veranderd in de taal, dus het zal een handig boek zijn. Ga snel eens kijken, leuk!

  7. Emmelinda zegt:

    Jaaaa da’s nog eens leuk! Soms geeft vanDale net niet genoeg info en op wikipedia is het ook niet altijd te vinden. Die link ga ik bij mijn favo’s zetten!

  8. Joanna zegt:

    Offtopic, ik heb een link naar de betreffende website onder mijn log toegevoegt. Is echt een super deeltje 😉
    Prettige zondag nog, vandaag was ik een vroeg opstaander!

  9. Geertje zegt:

    Geweldig dat dat nu mogelijk is! Zeker met de snelheid van de ontwikkeling van de taal.
    Helaas nog niet kunnen kijken, de server is overbelast; inloggen is onmogelijk. Er zijn dus veel mensen die er blij mee zijn! 🙂
    Dank je voor je link!

  10. Renesmurf zegt:

    Kijk eens aan, zo wordt internet weer een stuk rijker!
    prachtig.

  11. 10eke zegt:

    Wat geweldig! Daar ben ik echt blij mee. Ik heb gelijk een snelkoppeling op mijn bureau-blad gezet! Trouwens ook met die tip van dat wieltje in combinatie met de ctrl-toets.
    Wist je dat je bij web-log iets aan kan vinken zoat jouw web-log niet verdwijnt indien men op een link klikt?
    Gr 10

  12. f r e d zegt:

    daar is de dikke van dale een mager kleutertje bij!!

  13. paco painter zegt:

    Hier gaat de taalliefhebber grommen van plezier

  14. sylvester zegt:

    Ik speel graag met de nederlandse taal, maar ik gebruik de VanDale online. Dus jij bent koopman? Wat kocht je dan allemaal 😉

  15. Annemarie zegt:

    He dat is super! 🙂
    Ik kijk best wel vaak in de van dale… ben benieuwd of dit handig werkt! 🙂

  16. Hanny zegt:

    Geweldig dat dit woordenboek online te raadplegen is. Ik had van de week de aankondiging gelezen. Inmiddels heb ik de site toegevoegd aan Mijn favorieten. Heerlijk om er in te snuffelen.
    Goed weekend!

Je kunt hier reageren

