LEIDS DETAIL XXX

Dit is aflevering 30 van Leids Detail, drie kleine stukjes Sleutelstad en een puzzeltje voor degenen die de stad goed menen te kennen. De omschrijving vind je weer onder foto 3.

Halverwege de Morsstraat zie je links de Smidstraat. Via deze straat kom je op het Kort Galgewater. Aan het eind van de Smidstraat rechts zie je de huisjes van de eerste foto.
Op foto twee zie je een van de twee beeldjes die op de toegangspoort van het voormalige weeshuis aan de Hooglandse Kerkgracht staan. Dit is het beeld van een jongetje, het andere beeld is een meisje. In de volksmond werd dit kinderpaar Kootje en Kaatje genoemd.
De steen op foto drie is ingemetseld in de gevel van Breestraat 118. Het boek dat vrijwel iedereen wel heeft gelezen, al was het maar als verplichte literatuur op de middelbare school, werd dus boven deze onlangs gesloten juwelierszaak geschreven.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

18 reacties op LEIDS DETAIL XXX

  1. Ik wist dat hij op de Breestraat hing aleen wist niet dat het bij het pand van Feije was, daar kwam ik dus vrijdag pas achter hahahh

  2. Tjan zegt:

    Drie uit drie… Had eigenlijk gehoopt een verklaring te lezen voor het op z’n kop uitbeitelen van het tweede jaartal. Zou dat iets met de Camera Obscura te maken hebben? En waarom zijn de letters L, D, N (Leiden?) en M verguld?

  3. Natasza zegt:

    Mooie foto’s van Leiden.
    Nog een fijn weekend.
    Carpe Diem
    Natasza

  4. Judith zegt:

    Mijn traditionele twee-van-de-driescore weer behaald.
    Het beeldje op de middelste foto zei me helemaal niets, ook niet na het lezen van je uitleg. Terwijl ik het voormalige weeshuis wel ken en redelijk vaak over de Hooglandse Kerkgracht loop. Bizar hoe je klaarblijkelijk over dat soort dingen heen kunt kijken.
    Heb de Camera Obscura overigens niet gelezen… was “in mijn tijd” geen verplichte leesstof meer.

  5. Loontjuh zegt:

    Die eerste foto is bekend, hihi…mooie detail foto’s…met muzikale groet, fijn weekend.

  6. rietepietz zegt:

    Tja helaas , ook 0 van 3 , toch leuk om weer wat van leiden te zien zonder op stap te hoeven .
    fijn weekend , liefs Riet

  7. Emmelinda zegt:

    Ik vond het weer heel leuk om te zien. Die luikjes vind ik ook zo mooi!

  8. Sjoukje zegt:

    Helaas, ken ik Leiden niet. Heb er wel 3 weken in het AZU gelegen, maar van de stad zelf heb ik niets gezien. Weer hele leuke Leidse details, zo leer ik Leiden ook een beetje kennen.
    Fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  9. Renesmurf zegt:

    Ik vind het straatje er mooi, met die luiken, schitterend.

  10. paco painter zegt:

    Ja, dat boek. Toen vond ik het niets

  11. quidam zegt:

    Alleen de eerste 2 foto’s herkende ik.

  12. Pasula zegt:

    Prachtige foto’s en dank voor de rondleiding, ik begin Leiden steeds leuker te vinden!

  13. f r e d zegt:

    hé, die leuke luikjes heb ik ook eens genomen…..

  14. 10eke zegt:

    Leiden is echt een mooie oude stad. En leuk dis steen van Nicolaas Beets!
    Bedankt weer. Gr 10

  15. sylvester zegt:

    Bij die eerste vallen mij vooral die vier brievenbussen op, bij de 2e zat ik te denken aan één of andere held uit het verleden, en bij de derde dacht ik dat ze eens schrijven moesten leren 😉

  16. Hanny zegt:

    Uitentreuren is dit boek behandeld op school. Onze leraar was er helemaal lyrisch over. Pas later ben ik het meer gaan waarderen. Toen kon ik er wel op schieten.
    Luiken staan altijd zo gezellig voor de ramen. Een beetje sneeuw erbij en de foto was nog mooier geweest.

  17. Annemarie zegt:

    Ik vind vooral die eerste mooi! 😉
    En ik had er 0 van de 3 goed, hihi.

  18. Yess drie keer raak vandaag.
    Lukt me niet vaak meestal heb ik er twee van de drie goed.
    Al wat gehoord van Tjan??

Je kunt hier reageren

