DE TAAL IS GANS HET VOLK


In 1815 kreeg Nederland een grondwet en toen we in 1848 een parlementaire democratie kregen zorgde Thorbecke ervoor dat we een herschreven exemplaar in onze boekenkast konden zetten. Tagrijn erkent dat hij een aardig gevulde boekenkast heeft, maar dat de grondwet met al zijn basisrechten en plichten ontbreekt. Daardoor komt het waarschijnlijk dat hij hoogst verbaasd was te lezen dat een essentieel punt in de wet ontbreekt. Het nieuwe kabinet is voornemens om het Nederlands vast te leggen in de grondwet als bestuurs-, cultuur- en omgangstaal. Het blijkt dat Nederland het enige land in Europa is, dat de eigen taal niet in de grondwet heeft verankerd. Nu pas leest hij dat er allerlei groeperingen in ons land zijn, die zich er al jaren om bekommerden, maar altijd nul op het rekest kregen. In de politiek had het GPV, de voorloper van de Christen Unie het initiatief ervoor genomen, maar deze partij kreeg alleen het CDA en later de PvdA mee. Maar onder invloed van Rouvoet gaat men er nu dan toch werk van maken. Vrij logisch nu juist deze drie partijen een coalitie vormen en voor een meerderheid in de Tweede Kamer kunnen zorgen. Nu is wijziging van een grondwet geen kwestie van een pennenstreek, maar een vrij ingewikkeld proces dat niet gedurende  één kabinetsperiode geregeld kan (en mag) worden. Voorlopig staat het er dus nog niet in.

Wat zijn de gevolgen?
We hebben briefgeheim, we hebben vrijheid van meningsuiting, we hebben van alles dat vastligt in die wet maar nergens staat in welke taal dat moet. Dat is eigenlijk heel merkwaardig. Europa beschermt wel de minderheidstalen, zoals het Fries, maar de eigen taal moet door het land zelf beschermd worden en ons land is dus het enige dat dit niet doet. En dat terwijl ons land op Amerika na de oudste grondwet ter wereld heeft.
Een dergelijk artikel kan verstrekkende gevolgen hebben. Zal men dan daadwerkelijk de strijd aangaan met de taalverloedering door het oprukkende Engels in onze schrijf- en spreektaal? Zal men meer aandacht geven aan het steeds verder achteruit hobbelende taalonderwijs op de scholen? En zal dan ook de terugkeer te zien zijn van het Nederlands op de universiteiten? Geen idee hoe actief het beleid zal worden, maar dat deze omissie in de grondwet ongedaan wordt gemaakt, is een prima ontwikkeling.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

19 reacties op DE TAAL IS GANS HET VOLK

  1. Geertje zegt:

    Dat de taalverloedering aangepakt zou moeten worden, lijkt me heel logisch. Als je ziet hoe abominabel er geschreven wordt door veel mensen; zoals al eerder werd opgemerkt zelfs in kranten(!)vind ik dat zelfs een vereiste.
    Het is vreemd dat het Nederlands niet is verankers in de grondwet. Maar is dat ooit een belemmering geweest? Wat is de functie dat wel te doen? (Geen retorische vraag; ben echt benieuwd!)

  2. Loontjuh zegt:

    Goed geschreven, fijne avond, groetjes.

  3. Renesmurf zegt:

    Als er problemen zijn moeten ze opgelost worden, en volgens mij zijn er helemaal geen problemen.
    Nederland is internationaal georienteerd, altijd al geweest.

  4. Sjoukje zegt:

    Hopelijk word het vastgelegd. Nederlands is gewoon de taal van Nederland. Dit zal toch te gek voor woorden zijn.
    Groetjes Sjoukje

  5. Emmelinda zegt:

    Oef, ik ben benieuwd hoe dat af zal lopen. Gek inderdaad dat we het niet in de grondwet vastgelegd hebben :$

  6. rietepietz zegt:

    In Nederland kun je toch de vreemste verrassingen tegen komen , hoe kán dit nou?
    lieve groetjes Riet

  7. Tjan zegt:

    Taal is iets dynamisch, dus met Engelse invloeden heb ik niet zo’n probleem. Als de taal zich niet ontwikkeld had (mede onder invloed van Duits, Frans en Engels) hadden we ons op deze Valentijnsdag vermoedelijk nog steeds afgevraagd of allan vogelan nestas hadden begannan. Wel goed dat het Nederlands in de grondwet als officiële taal wordt vastgelegd – het verbaast me dat dat nog niet het geval is.

  8. 10eke zegt:

    Ik vind het een goede zaak dat ze daar nu dan toch werk van gaan maken.
    Gr 10

  9. Judith zegt:

    Interessant, ik wist niet dat de meeste andere landen dit al wel in hun grondwet hadden vastgelegd.
    Noem me cynisch, maar ik heb weinig verwachtingen over de werking die ervan uit zal gaan…

  10. paco painter zegt:

    mee eens! Hopelijk komt er ook wet die SMS en MSN taal gaat verbieden

  11. Monique zegt:

    Mooi artikel, Tagrijn….ik ben het eens met big city girl, wat mijn betreft komt het “oude” leersysteem terug…..en de politiek moet zelf laten weten aan het volk hoe belangrijk onze eigen taal is, en dat gebeurd nu niet….kijk eens in de kranten, wat een taalgebruik, wat een fouten, om je kapot te schamen…..de breezertaal, en dan zie je af en toe politici die heel belangrijk willen doen voor de media en dan ook iets zeggen in de achterlijke taal…verkrachting van het nederlands vind ik het……

  12. Het zou niet alleen goed zijn als de regering zich over het achteruit hobbelen van het taalonderwijs. Het onderwijs is op dit moment van een abominabel slecht niveau. Van mij, en ik spreek uit ervaring, mogen ze het nieuwe leren acuut afschaffen.
    Ik wens je een fijne dag, enjoy,
    Big City Girl

  13. f r e d zegt:

    ik denk dat er in het nieuwe kabinet een paar autochtonen zitten die wel een cursusje nederlands kunnen chebreuken……

  14. Rouvoet zegt:

    Groot voordeel is dat regeerperiodes tegenwoordig niet zo lang meer duren…

  15. sylvester zegt:

    Toevallig vandaag in de supermarkt, een stel marrokanen of turken weet ik veel, en die spreken dan in hun taal die ik totaal niet versta, dus ik vroeg gewoon of dat ze over de de andere mensen in de winkel aan het praten waren, je wil het antwoord niet weten, maar wat dat betreft loopt frankrijk wel voorop, ook al hun immigranten spreken bijna allemaal frans, alhoewel ik het een klote taal vind, maar wat doen we dan met toeristen?

  16. Is niet meer dan logisch lijkt mij, hadden ze eigenlijk al eerder moeten doen.
    maar beter laat dan nooit.

  17. Pasula zegt:

    Ik ben het helemaal eens met de reactie van Hanny.

  18. Hanny zegt:

    Het is een goede zaak als vastgelegd wordt in de grondwet dat Nederlands dé taal is in Nederland.
    Ik hoop alleen 1 ding. Dat er niet zo krampachtig mee om wordt gegaan als in Frankrijk, waar ieder nieuw (Engels) woord verfranst moet worden. Dan krijg je wel heel aparte woorden.

  19. Annemarie zegt:

    Zeker een prima ontwikkeling.
    Maar wat je schrijft het mag dus blijkbaar niet in 1 regeeerperiode.. Dus daar gaat nog genoeg tijd overheen!

Je kunt hier reageren

