LEIDS DETAIL XXXI

Het is weer vrijdag. Dus tijd voor drie nieuwe foto’s in de rubriek Leids Detail. Onder de derde foto weer een korte omschrijving. Voor Leidenaars is een score van drie uit drie wel een must dit keer…
Vorige week stond hier een foto van een gedenksteen van Nicolaas Beets. Een lezer vroeg zich af waarom vier letters verguld waren en waarom er een jaartal op zijn kop staat. Gevolg: Tagrijn vraagt zich dat nu ook af. Googlen helpt niet, maar een andere lezer misschien wel…

Boven de toegangsdeur van het monumentale pand aan het tegenwoordige Rembrandtpark, is dit wat protserige geval te bekijken. Hier was vroeger de Kweekschool voor Zeevaart gevestigd. In het Galgewater lag vele jaren een oorlogsschip waarop de matrozen in de dop konden oefenen. Later was hier het Museum voor Modelbouw te vinden en tegenwoordig heerst de advocatuur in het gebouw.
Foto twee is een grote tube verf die tussen de muren van de Burcht te vinden is. Het is een inmiddels gedoogde creatie in het kader van het Rembrandtjaar van het Kunst Uitschot Team, de club met die wat vrouwelijke afkorting.
Op de derde foto zie je een gedeelte van de enige waltoren die nog in Leiden is te vinden, namelijk de toren Oostenrijck. Deze dateert uit het einde van de 15e eeuw en is menigmaal gerestaureerd. Beneden zijn er twee opstellingen voor geschut, boven zijn er zeven plaatsen voor boogschutters. De oude stadsmuur was rondom met torens bezet. In de vorige eeuw werd de even verderop staande toren Bourgondië gesloopt. In het glas weerspiegelen de huizen van de Jan van Houtkade.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

20 reacties op LEIDS DETAIL XXXI

  1. Goedeavond Tagrijn,
    Het antwoord op de vraag van de gevelsteen is inmiddels te lezen op mijn blog.
    Ik wens je een fijne avond, enjoy,
    Big City Girl

  2. HUUB zegt:

    mijn webloggie is weer “actief”, maar qua onderwerp van een hele andere “slag”…, zeg maar een soort “nekslag”…

  3. Hanny zegt:

    Die tube verf heb ik ook gezien toen Jan en ik in Leiden rondliepen vorig jaar.
    Het blijft leuk om iedere keer stukjes Leiden te zien.

  4. Loontjuh zegt:

    Oeps, moet zijn gedetailleerd

  5. Loontjuh zegt:

    *Die laatste foto zegt mij nix*…mooi gedailleerd, Alaaf, met muzikale groet, fijn weekend.

  6. Annemarie zegt:

    WOW! Ik had er zowaar 1tje goed!!! *trots* Die van die tube… Weet ik me nog prima te herinneren van de rondleiding!!!!

  7. Ik had ze goed yesss weer drie punten hahhah.

  8. Geertje zegt:

    Ik kende de plekken wederom niet.
    Ik vind de bovenste afbeelding (met al die scheepvaartspullen) wel erg leuk! Misschien een beetje prtserig met die buste erboven.
    Die tube is prachtig; knap om zoiets te maken.
    Fijn weekend!

  9. Sjoukje zegt:

    Die verftube vind ik heel orgineel bedacht.
    Leuk weer om naar die Leidse details te kijken.
    Een heel fijn weekend!
    Groetjes Sjoukje

  10. Renesmurf zegt:

    Ik vind die weerspiegelingfoto het allermooist! Voordeel van lekker weer.

  11. rietepietz zegt:

    Jááá , die tube verf herken ik natuurlijk van onze leidse ezelsbruggedag!
    Ik vond het écht heel mooi gemaakt en zéker duidelijk te zien wat het voor moet stellen .
    Wat Quidam al opviel was ook het eerste dat mij opviel , de mooie heldere kleuren op de eerste foto!
    fijnweekend en liefs Riet

  12. Judith zegt:

    Whahaha… zie nu voor het eerst dat dat ding op de Burcht een verftube is… was in de veronderstelling dat het gewoon een grillig vormgegeven bankje was.
    Score uiteraard weer twee uit drie. De bovenste foto was het struikelblok.

  13. quidam zegt:

    Helaas, helaas…alleen de 1e 2 herkende ik.
    Wat een prachtige kleuren op de 1e foto!

  14. Wat een mooie foto’s weer tagrijn. Altijd heerlijk om even door jouw stad te mogen wandelen op vrijdag.
    Ben erg nieuwsgierig geworden naar de vraag n.a.v. je vorige log over de gedenksteen. Ik kan je melden dat er aan gewerkt wordt.
    Ik wens je een fijne dag, enjoy,
    Big City Girl

  15. 10eke zegt:

    Tsja, ik als geboren maar niet getogen Leidenaar had dus 0 uit 3. Maar ik blijf het leuk vinden! Dus ik blijf komen!
    Gr 10

  16. paco painter zegt:

    Die tube ja, origineel is het zeker

  17. sylvester zegt:

    Bij die eerste had ik al wel het idee dat het iets met scheepvaart te maken moest hebben, die 2e foto is een beetje donker, die derde zei me helemaal niets, geen idee wat dat voor gebouw moest zijn 😉

  18. Pasula zegt:

    Die tube verf vind ik nog eens origineel, nog nooit zoiets gezien, mooi!

  19. Tjan zegt:

    De eerste twee waren eenvoudig. De laatste kon ik niet thuisbrengen. Twee uit drie dus deze week…

Je kunt hier reageren

