TERRORISTEN IN DE WIJK

‘Er moet nu toch echt iets gebeuren’, roepen de bewoners van het Leidse Houtkwartier. ‘Dit is niet meer uit te houden. De terreur neemt hand over hand toe. We durven ’s avonds de straat niet meer op. Overal duiken ze plotseling op.’
‘Het wordt hoog tijd dat de gemeente hier een no go zone voor dit tuig instelt’, zegt de heer Lepelbek verontwaardigd. ‘Ze denken dat wij alles maar pikken, maar zíj pikken, wij niet.’
De eerste actiegroep heeft de strijd al opgegeven. Zo’n vijftien mensen zijn deze week met hun hele hebben en houwen naar de Sahara vertrokken om zich te vestigen in een fraaie fata morgana, zodat ze deze hel zo snel mogelijk kunnen vergeten.
‘Deze zwervers zijn ontsnapt en maken de wijk onveilig. Om aan eten te komen vreten ze alle planten uit onze tuin op die eetbaar zijn’, roept Kees Trommelaar, voorzitter van de deze week ingestelde Buurtpreventieclub Ons Belang.
Mevrouw Tuitjes is al twee jaar onder behandeling bij meerdere artsen wegens vage psychische en fysieke klachten. ‘Ik durf ook overdag de straat niet meer op. Want ze zitten bij tientallen in de bomen en poepen op je kop. En die artsen verwijzen me steevast naar een of andere ambulante gezondheidswerker, die dan zegt  dat het ‘best wel’ vervelend is en dat het dus ‘best wel’ aan te raden is met de actiegroep in contact te treden. Maar die zitten nu met hun luie kont in de woestijn.’

Ach en wee
Welke plagen hangen ons nog meer boven het hoofd? Na de meeuwenplaag in het centrum wordt een wijk van de stad nu bezocht door een kippenplaag. Een aantal jaren geleden ontsnapten een paar kippen en hanen uit hun asielzoekerscentrum, genaamd de kinderboerderij Leidse Hout en sindsdien scharrelen de dieren in het wijkje rond. En omdat zij hun credo ‘Des morgens als het haantje kraait, is er weer een kip genaaid’, in ere houden, zijn er nu een stuk of zestig kraaiers en kakelaars en vallen er regelmatig kuikentjes te bewonderen. En dat kipgebroed wordt dus een ramp gevonden. De gemeente haalt de schouders op en stelt ‘het zijn geen gemeentekippen, dus wij doen er niets aan’.
Tagrijn is doorgaans behoorlijk opgeruimd en daarom verpakt hij zijn weerzin tegen deze eeuwige klagers en kneuzen maar weer in relativerende spot, een ietsje bijgekleurd door sarcasme.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

12 reacties op TERRORISTEN IN DE WIJK

  1. Geertje zegt:

    Onze overburen hebben een paar jaar geleden een paar kippen gehad met een haan.
    Heerlijk, als je ’s morgens gewelt wordt met dat getok en gekraai.
    Helaas, na een paar maanden kregen ze een dreigbrief van de woningbouw; een paar mensen hadden geklaagd wegens overlast ’s morgens…
    Of de kippen eruit, of zij eruit.
    Doodzonde, en dat voor een natuurlijke wekker!
    (Voor de overlast van de hangjongeren midden in de nacht hebben deze mensen nooit geklaagd; selectief gehoor?)

  2. Sjoukje zegt:

    Toch leuk al die loslopende kippen in de stad. Maar ik kan mij voorstellen dat ze ook voor overlast kunnen zorgen.
    Groetjes Sjoukje

  3. rietepietz zegt:

    Mannen vinden het toch altijd práchtig om op straat een “lekker kippetje” tegen te komen ” .
    Onze achterburen hebben jaren kippen mét een haan gehad , héérlijk om s’morgens de haan inplaats van de wekker te horen.
    Helaas hebben klagende buren ervoor gezorgd dat de haan weg moest .
    Ik hoor liever 10 hanen dat één bladblazer onder m’n raam.
    Of het voor de kippen allemaal zo ideaal is vraag ik me wél af!
    Je mag vanavond dus met de “kippen op stok Tagrijn , welterusten en lieve groetjes Riet

  4. Judith zegt:

    Nou ja zeg…
    In een van de grote stadstuinen die ons huis omringen loopt ook pluimvee rond, inclusief kraaiende haan. Maar ik vind het eerlijk gezegd heerlijk om die geluiden te horen.

  5. Pasula zegt:

    Leven en laten leven 😉

  6. quidam zegt:

    hahaha wat een leven! Ik moet er wel om lachen. Maar het lijkt me wel een groot probleem.Voor je het weet heb je 50 hanen die luidkeels laten horen dat ze er ZIJN. Vangen en terugbezorgen bij de Kinderboerderij?

  7. paco painter zegt:

    Je kunt altijd een praatgroep beginnen

  8. Ik heb deze zomer op het huis van me zusje gepast. Die wonen landelijk en hebben ook wat kippetjes en want haantjes. Die om 4 uur een serenade gaven onder het balkon. Ik heb die twee weken bijna niet geslapen. Ja ik ben een stadsmens en vind het landelijke heerlijk. Maar slapen vind ik ook erg prettig. Ging ik s middag even in de tuin liggen kwamen ze weer met de serenade. We gedogen elkaar nu en meer als dat is het niet. Altijd als ik aan kom en me eerste bakkie neem komen ze nog even zingen voor het raam. Heel uitdagend.
    Ik heb genoten van je verhaal, ik wens je een hele fijne dag, enjoy,
    Big City Girl

  9. sylvester zegt:

    Toen Pluis jong was, dan had ze je zo verlost van die beesten, maar wat doet een kip voor kwaad? Ze lopen hier niet door de straat, maar 40 meter verder lopen hier ook kippen in een weiland, van wie ze zijn weet ik ook niet, maar ze zitten niet achter een hek, zo lopen daar ook ganzen, de beste waakhonden die je je maar kan wensen.

  10. Annemarie zegt:

    *grijns* Toktok, ben ik blij dat ze hier niet onder mijn raam staan…
    maar vervelend is het inderdaad best wel….

  11. Hanny zegt:

    Een heleboel stadsmensen hebben niets meer met de natuur. Een koppel loslopende kippen en hanen is toch prachtig. Ze vreten het onkruid. Scheelt weer schoffelen. Ik zou zeggen: terug naar de natuur (in de stad).

  12. Raar dat de gemeente er niets aan doet.
    Wij hadden hier destijds ook zo’n hele horde kippen en hanen (ik vond het wel leuk, slaap vast)die liepen door de straat zaten in tuinen en noem maar op.
    Alleen de gemeente heft ze op een gegeven moment gevangen en nu hebben we er nog maar een paar over helaas.
    Misschien dat het verschil was dat wij dood ordinaire scharrelkippen hadden en geen gemeentekippen uit het Leidse Hout.

Je kunt hier reageren

