LEIDS DETAIL XXXIII

Deze 33e aflevering van Leids detail beginnen we met een foto in deze rubriek van aflevering 30. Weblogger Tjan vroeg zich in zijn reactie af waarom vier van die letters verguld waren en waarom het tweede jaartal op zijn kop stond. Tagrijn moest hem het antwoord schuldig blijven en vroeg of een van de lezers hier wat over wist. BigCityGirl beet zich erin vast en is gaan bellen en mailen naar wat instanties in Leiden. Met resultaat. Je kunt het hele verhaal hier op haar logje lezen, want ere wie ere toekomt natuurlijk. Namens alle lezers dank! En om ook nog even een andere vraag te beantwoorden: Beets was student en moest naast het schrijfwerk dus ook studeren. Het is dus niet zo vreemd dat hij vijf jaar over dit boek heeft gedaan.
Hieronder weer een nieuwe serie van drie foto’s. De laatste foto is natuurlijk ‘appeltje eitje’ voor iedere Leidenaar. Zoals gebruikelijk weer een omschrijving onder de laatste foto.

De eerste foto is gemaakt op het Stationsplein bij het busstation en heeft te maken met het electronisch aangeven van de vertrektijden op de displays boven de busperrons.
Het gezelschap op foto twee is terug te vinden in de Mandenmakerssteeg. Het hangt boven de ingang van de Boterhal. Je loopt dit relïef nu zo voorbij, maar bij uitvoer van het Aalmarktplan komen de Waag en de Boterhal vrij te staan en verandert een deel van deze steeg in een pleintje. Hiervoor moet wel een deel van het pand waarin vroeger Peek Cloppenburg zat, worden afgebroken.
Dan ten slotte foto drie. Een trap naar de gezelligheid van Sociëteit De Burcht. Een aardig ontwerp, maar het past toch niet helemaal in het sfeertje van het oude burchtplein.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

17 reacties op LEIDS DETAIL XXXIII

  1. quidam zegt:

    Alleen de onderste herkende ik. Schande, ik hoor aan het schandblok hahahahaha

  2. Sjoukje zegt:

    het was weer en interessante rondwandeling, heb er weer heel wat van opgestoken.
    Goetjes Sjoukje

  3. Geertje zegt:

    Inderdaad een mooi hek; zou hem best om mijn tuin willen hebben! 🙂
    Mooi relief; op het Hollands Spoor hangen ook van die mooie relieffen; heb al eens staan denken om daar ook een foto van te maken!
    Fijn weekend Tagrijn.

  4. Judith zegt:

    Haha, je kunt wel merken dat Jaco en ik op elkaar ingespeeld zijn. Ook ik dacht bij het middelste plaatje aan de Waag.
    De andere twee foto’s waren inkoppertjes 😉

  5. 10eke zegt:

    Een topprestatie van BCG!
    Dank weer voor een stukje Leiden, ik verheug me er elke keer weer op.
    Gr 10

  6. Pasula zegt:

    Leuk dat ze doorvroeg, en met de antwoorden kon komen. Mooi staaltje fotografeerwerk is dit Tagrijn, vooral die trap zo vind ik erg goed. Ik word hoe langer hoe meer nieuwsgierig om eens al deze plekjes in Leiden op te gaan zoeken.

  7. Jaco zegt:

    Ik ga voor de tweeëneenhalf (dacht de Waag, bleek de Boterhal te zijn, dichtbij genoeg voor een halve punt, toch?).
    Leuk dat BCG deze straatsluikreclame heeft ontdekt. Feitjes als deze kleuren mijn dag!

  8. paco painter zegt:

    Zo zie je maar dat even doorvragen kan helpen

  9. Goedemorgen Tagrijn,
    Wat een heerlijke reis weer door jouw stad. Ik heb genoten.
    Evne wat recht zetten ik heb mij niet erin vastgebeten hoor. Met 2 telefoontjes en een mailtje was het zo gebeurt. Dus zoveel werk was het niet. Ik vond het leuk om de toen. Dus mocht ooit een vraag hebben en het is niet te vinden op google dan weet je me emailadres.
    Ik wens je een fijne dag, enjoy,
    Big City Girl

  10. sylvester zegt:

    @Glibber: het lijkt me sterk dat ik met mijn hond op mijn armen, die trap op ben gelopen, ik weet wel zeker van niet trouwens hahahahaha

  11. De erste zat ik fout en even voor Sylvester en Annemarie die trap van de derde foto was op het plein bij het Koetshuis waar we tijdens de meeting bij elkaar gekomen zijn.
    Maar kan me aan de bomen en de steentjes indenken dat je aan het Praethuys denkt.

  12. Tjan zegt:

    3 uit 3, en dat terwijl ik net van die trap van de laatste foto af kom! 😉

  13. Annemarie zegt:

    Die derde foto, dat schreef je idd eronder 🙂
    Maar die stoelen deden me gewoon eventjes denken aan het Praethuys!

  14. Renesmurf zegt:

    Webloggen is fijn, zo zie je nog eens wat en mensen helpen elkaar ook vaak!

  15. sylvester zegt:

    Ik zat bij die eerste foto aan een marifoonmast te denken voor de scheepvaart, die andere twee zeggen me sowieso helemaal niets 😉 maar ik woon ook niet in Leiden!

  16. Hanny zegt:

    Ik dacht dat de eerste foto een sirene was. Dat was dus mis.
    Het klinkt heel aannemelijk wat BigCityGirl heeft gevonden.

  17. Annemarie zegt:

    Die derde foto doet me denken aan het pleintje van het Praethuys. (moeilijke naam om te schrijven, haha dus als ik t fout doe..)
    die derde past idd niet in het sfeertje, maar dat sfeertje erachter spreekt me zeker wel aan!

Je kunt hier reageren

