HONDERD ASPECTEN VAN DE MAAN

Er was zaterdagavond een bloedrode maan beloofd. Een totale maansverduistering. Maar om 23.45 was er helaas slechts een grote grijze hemel te zien waaruit gestage regen viel. Daarom als goedmakertje vandaag aandacht voor de maan. In het prachtige Sieboldhuis aan het Rapenburg in Leiden werd tot het begin van deze maand een expositie van honderd prenten gehouden van de Japanse kunstenaar Yoshitoshi (1868-1912). Het werk dateert uit het einde van de 19e eeuw en in iedere prent is de maan aanwezig. Sommige prenten zijn wat theatraal, soms zijn ze schokkend, andere leveren weer een glimlach op.
De man was razend populair. Als men wist dat er weer een nieuwe prent gedrukt werd, stond men op de trappen van de uitgeverij te wachten. Toch raakte hij in de vergetelheid. Pas in 1992 stelde het Van Goghmuseum in Amsterdam een kleine selectie uit ‘Honderd aspecten van de maan’ tentoon. In dit Japans museum, dat ook anderszins een bezoek waard is, waren ze allemaal te zien. Vandaag zijn er hier negen te bekijken.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

14 reacties op HONDERD ASPECTEN VAN DE MAAN

  1. rietepietz zegt:

    Henk heeft er vanuit de trein wel iets van gezien maar zich niet gerealiseerd dat het een maanverduistering was , dát zag hij pas de anderemorgen in de zondagskrant .
    groetjes Riet

  2. Ja zonde he dat het helemaal grijs was, ik liet Chico uit en zag opeens de verduistering, camera gepakt en ja hoor alles weer grijs hahahah.
    Maar door je log over het Sieboldhuis hebben we toch nog een hoop maan hier op de maandag.

  3. Ja zonde he dat het helemaal grijs was, ik liet Chico uit en zag opeens de verduistering, camera gepakt en ja hoor alles weer grijs hahahah.
    Maar door je log over het Sieboldhuis hebben we toch nog een hoop maan hier op de maandag.

  4. Sjoukje zegt:

    Het zijn hele mooie prenten, ik hou hier wel van. De maansverduistering was hier goed te zien, supermooi gezicht was het.
    Een fijne avond!
    Groetjes Sjoukje

  5. Pasula zegt:

    Ik heb wat foto’s geprobeerd te maken tussendoor, maar de foto’s van het bezoek zijn leuker geworden. 😉
    Nee er hing gewoon teveel bewolking om het echt goed te kunnen zien, helaas.

  6. quidam zegt:

    Ik heb ooit wat werk van hem gezien, mooi.
    Ik ben een ‘maankind’ ben soms ook wel eens maanziek. Ik heb de hle avond gekeken naar de Maan, zo tot 11 uur. Daarna straal vergeten te kijken naar de Maan. Maar ik blijk niks gemist te hebben. Maar ik heb het al vaker gezien. Ik haalde er zelfs mn kinderen voor uit bed!
    ps bij tijd en wijle schilder ik weleens bij Dick op het atelier. Niet herkend? 🙂

  7. paco painter zegt:

    mooi; die japanse werken. helaas was het bij ons totaal bewolkt

  8. 10eke zegt:

    Heel mooi deze Japanse werken! Ik hou er wel van.
    Hier op de Veluwe was de maansverduistering perfect te zien. Dus ik heb genoten.
    Het Groningse woord voor baby is bij volgens mijn ‘poje’ zonder de d erin (met ‘o’-klank). Dat zei mijn Oma toen ze haar achterkleindochter voor het eerst zag en zij was een echte Groningse. Die andere twee woorden ken ik niet.
    Gr 10

  9. sylvester zegt:

    Ik ken die hele beste man niet, maar ik ben ook een cultuur en kunstbarbaar 😉

  10. Joanna zegt:

    Ja de Japanse kunst is fascinerend Tagrijn, Steffi(jongste dochter!) en ik gaan de 14.Maart naar het Rietberg museum in Zürich waar momentaan een speciale uitstelling loopt over beeldhouwkunst en nog veel meer uit Japan.
    Een prettig weekbegin, love Joanna

  11. Hanny zegt:

    Ik begrijp wel dat het te veel was om op te schrijven. Maar jammer is het wel.
    OTR Puitaal kun je googelen. Is ook te veel om op te schrijven.

  12. Hanny zegt:

    We waren wat laat thuis. Maar toen was de verduistering nog goed te zien in de gaten tussen de wolken. Niet goed genoeg om te fotograferen.
    Het zijn prachtige prenten. Ieder werk zal zijn eigen verhaal hebben. Dat verhaal zou er eigenlijk bij moeten zijn.
    OR Ik was je nog de betekenis van een paar Groningse woorden schuldig:
    puutoal = puitaal
    podje = baby
    pokkel (net zoals lichoam, lief en pens) = lichaam

  13. Annemarie zegt:

    Aparte gezichten zo van de maan! Ja begrijp ergens wel dat ze op de trappen aan het wachten waren.
    Weetje, ik voel me nu eigenlijk heel dom. Ik hoorde pas van de maansverduistering op het moment dat ik weer thuis was, grijns. onderweg niet eens gemerkt… Terwijl het bij vlagen toch gewoon ‘open’ was!
    Weltrusten!
    p.s. logje van vandaag staat er inmiddels ook op:)

Je kunt hier reageren

