DIGITAAL


‘Zo Ans, en nou ga ik gelijk die andere plicht maar eens vervullen. Dan is dat varkentje tenminste ook weer geschild’, zei Arie toen hij terugkwam van het stembureau. Hij scheurde de blauwe envelop open, die al ruim een maand op het tafeltje naast de bank lag.
‘Ik snap wat je bedoelt, Arie. Je belastingformulier invullen. Benieuwd of we geld terugkrijgen’, zei Ans.
‘Geld terugkrijgen?’, riep Arie. ‘Nou, reken daar maar niet op. Ze roepen wel dat er voor ons ouderen van alles in het vooruitschiet ligt, maar de kleine man moet toch altijd Delft onderspitten.’
‘Maar jij doet toch altijd erg je best om dingen te vinden die we kunnen aftrekken van de belasting?’, vond Ans. ‘Dan betalen we in ieder geval minder’.
‘Nee Ans. Je hebt er weer geen hout van gegeten. Als ik dat niet zou doen, zouden we te veel betalen. We betalen niet minder, maar precies wat het wezen moet. Maar gelukkig kan ik altijd goed op m’n hoeden passen en maak ik daar geen fouten mee.’
‘Ja, dat vind ik nou zo goed van jou, Arie. Jij bent zo secuur op die dingen en…’
‘Krijg nou wat!’, viel Arie haar in de rede.
‘O ja, Arie? Krijgen we toch geld terug?’
‘Nee, er zit alleen maar een brief in die envelop dat we aangifte moeten doen. Maar geen formulier.’
‘Heb je wel goed gekeken, Arie. Geef mij die envelop eens.’
‘Nee Ans, ik ben toch niet op mijn achterhoofd getikt. Het staat er echt en er staat ook… Nee, nou zijn de rapen zuur. Daar zou een mens toch van door het rooie lint gaan. Spreek jij vreemde talen, Ans?’
Ans sprak geen vreemde talen en was altijd al blij dat haar man zo goed uit zijn woorden kon komen.
‘Nou Ans, ik ook niet. Alleen maar vloeibaar Nederlands. Maar dat mag nou ook al niet meer. Je moet het nou in een vreemde taal invullen. Zou dat nou toch door al die allochtonen komen? Zoiets zaait toch alleen maar kwaad bloed?’
‘Maar in welke taal moet het dan, Arie?’, wilde Ans weten.
‘In de digitaal. Spreek jij dat? Nou, ik niet. De dieventaal zullen ze bij de belasting bedoelen. Ze doen toch ook alles om je de nekslag om te draaien. En dat moeten we dan maar allemaal weer voor zoete koek slikken’.
‘Ik geloof dat ik dat toevallig weet, Arie. Daar heb ik wel wat over gelezen. Dan moet je woorden als cijfertjes schrijven, geloof ik. Dus nacht is een n met het cijfer acht erachter.’
‘Nou, mooi is dat’, mopperde Arie. ‘Maar gelukkig zijn het bijna alleen maar cijfertjes waar ze in geïnteresseerd zijn. Maar ze wassen het nog bonter, want we moeten eerst een code aanvragen met een wachtwoord. Vroeger was dat altijd ‘Scheveningen’, maar dat zal nou ook wel ‘Istanbul’ zijn of zo. En dat moet dan allemaal met een computer. Hebben wij ergens nog een computer, Ans? Kijk es even onder de bank? Zoiets kan toch niet door de haak, Ans?’
‘Rustig nou maar, Arie. Wilma heeft een computer en die kleine van haar, Lieke, ook. Die willen ons vast wel helpen’, suste Ans.
“En jij denkt dat ik mijn hele hebben en houwen aan Lieke toevertrouw, die net komt kijken? Maar goed, Wilma mag dat wel weten. En die is met computers door de wol gewinterd, dus dan moeten we daar maar even aan de bel kloppen.’
‘Laten we dat maar doen, Arie. Maar dan kan je nu nog even niks er aan doen zeker?’
‘Nee Ans, de Nederlander Arie Eigenbrood zit hier gewoon voor Jan met de korte lul, omdat hij zijn eigen taal niet meer mag spreken. Afhankelijk van zijn dochter.’
‘Maar Arie’, probeerde Ans voorzichtig, ‘als je nu toch niets te doen hebt, kan je misschien eindelijk eens het schuurtje gaan opruimen.’
Arie liep rood aan, meestal de inleiding voor een vulkanische uitbarsting. Dus op dat moment vond Tagrijn het verstandiger zachtjes uit de woning weg te sluipen.

Dit bericht werd geplaatst in Ans en Arie. Bookmark de permalink .

16 reacties op DIGITAAL

  1. rietepietz zegt:

    Gewéldig dat koppeltje !
    Die Digitaal is Arie niet aan het hart gekookt waardoor hij boven zijn theewater de stoom uit zijn oren laat koken !
    Ik mocht ook een Digi code ontvangen , heb ik keurig doormidden gescheurd en vernietigd .
    Zolang de belastingdienst niet voor mijn provider betaald , een P.C. komt brengen ,een cursus “omgaan met” betaald en de beveiliging up to date houdt heb ik géén P.C .makkelijker kan ik het niet maken , goedkoper voor mezelf wél!

  2. Geertje zegt:

    Mooier kunnen we het niet maken, maar of het makkelijker kan??

  3. Annemarie zegt:

    Hihi, tsja alles moet tegenwoordig digitaal… Ik vind het niet zo erg, maar begrijp de oudere generatie wel!

  4. Sjoukje zegt:

    Geweldig goed geschreven.
    Ben je inmiddels weer boven water?
    Groetjes Sjoukje

  5. HUUB zegt:

    en… ben je alweer terug geweest…???

  6. Renesmurf zegt:

    ik maak het mezelf altijd makkelijk, dat heb ik liever dan dat ik wat goedkoper uit ben.

  7. f r e d zegt:

    laf hoor, dat wegsluipen…….

  8. paco painter zegt:

    Hij is weer top neergezet

  9. Jaco zegt:

    Wat waren de zekerheden in het leven ook al weer? Poepen en belastingen, toch? Misschien binnenkort ook een e-mailbox in de WC. Alles naar ontlasting@riool.nl, drukken op Send en klaar!
    Erg leuk geschreven, spitsvondige taalkluwen.

  10. Judith zegt:

    Arme Arie…
    Zelf moeten we er ook nog aan geloven. Eerst maar eens kijken of ik mijn jaaropgave 2006 nog ergens kan vinden :-S

  11. quidam zegt:

    Gelukkig hoef ik nooit belastingpapieren in te dienen.

  12. sylvester zegt:

    Voor ouderen zal dit digitale tijdperk best wel problemen opleveren.
    Op je vorige logje terug komend, je kan in zo’n kerktoren toch ook een lamp plaatsen hahahaha 😉

  13. Monique zegt:

    Off Topic: Tagrijn, ik heb de tekst aangepast, uit de link die ik had, was die info die jij net gaf niet te lezen…uiteraard met link naar jou…..geweldig hoor, je leest goed wat ik schrijf en je mag me wijzen op fouten hoor…..bedankt!

  14. Hanny zegt:

    Dat digitaaltje kan een groot struikelblok voor met name ouderen zijn.

  15. Pasula zegt:

    Arie kan ook niet veel hebben hè? 😛
    Leuk geschreven!

  16. Heel verstandig van tagrijn om de woning te verlaten, alhoewel,…………
    Enne off topic, gefeliciteerd 69-31 zegt genoeg he.

Je kunt hier reageren

