LEIDEN KRIJGT STADSPOORTEN TERUG!

Donkere wolken pakken zich samen boven station Leiden Centraal. Meldde Tagrijn gisteren al dat Leiden was uitgezocht als proeftuin voor een spelletje van Hi, nu is Leiden ook uitgezocht voor een onsympathieke actie van de NS. Het lijkt een beetje op een vervroegde aprilgrap, maar het is de bittere waarheid: nog deze maand worden er poortjes bij de toegangen tot de stationshal geplaatst. Dus wie de stad uit wil, moet door een poort: oude tijden herleven.
Pas aan het eind van het jaar zal het echt effectief worden en mag je alleen met een OV-chipkaart naar binnen. Wie er niets te maken heeft, komt er ook niet meer in. Alleen het restaurant La Place, Albert Heyn, de Free Record Shop en een bankkantoor, die toevallig (?) vlak achter de ingangen zitten, blijven vrij toegankelijk. De Etos, de Bruna, de bloemenzaak, de snackbars enz.: ze kunnen voortaan naar de klandizie van de niet-reizigers fluiten. Zij vrezen dan ook een fors verlies aan omzet. Maar protesteren heeft niet geholpen. Als de proef slaagt, volgt de rest van het land. Een woordvoerder van de NS stelt dat het allemaal gedaan wordt om de agressie op het spoor tegen te gaan. Tagrijn gelooft daar op z’n zachtst gezegd geen moer van. ’s Avonds lopen hier nog wel eens wat zwervers rond die een plekje zoeken voor de nacht en er wordt ook wel wat gedeald in een hoekje en daar zal het wel om gaan. Als het echt om de agressie op het spoor gaat, zouden die poortjes ook bij de toegangen tot de perrons gezet kunnen worden, want een treinritje afrekenen als je net een poot in de stationshal hebt gezet, komt wel erg vreemd over.

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land. Bookmark de permalink .

17 reacties op LEIDEN KRIJGT STADSPOORTEN TERUG!

  1. R zegt:

    KORTOM ALS DIT SYSTEM ER KOMT WORD DUS OOK IEDEREEN VERPLICHT EEN OV-CHIPKAART AAN TE SCHAFFEN?
    OF KOM JE ER MET EEN SIMPEL ENKELTJE OOK NOG WEL IN?
    NEE GOED BEZIG DIE NS

  2. renesmurf zegt:

    Ze moeten daar gewoon wat meer politie laten rondlopen, als er wat gebeurd zijn ze er nooit.
    Maar alles staat op film.
    Jemig, en nu alles afgesloten, dat is diep triest.

  3. Geertje zegt:

    Ik dacht ook eerst aan stadspoorten!
    Wat waardeloos zeg.
    Ook voor die paar zwervers; geen warm plekje meer in de avond.
    Inderdaad, ik denk dat je helemaal gelijk hebt; jammer, want station Leiden ken ik wel 😉

  4. befana zegt:

    Ik wilde al heel hard roepen o wat leuk, stadspoorten geweldig, maar bij het verder lezen van je log, zei ik bah wat akelig……niet leuk dus. Dus jij kan me niet meer wegbrengen en mij op het perron uitzwaaien… dat zal ik missen!

  5. rietepietz zegt:

    Ik kan me de tijd nog wel herinneren ( ik denk dat het pas eind jaren 50 veranderde ) dat je in Den Haag ook alleen door hekjes aan de ingang op de stations centraal en HS kon komen .
    Als je iemand af wilde halen moest je een perronkaartje kopen van 10 cent .
    In die tijd had je inderdaad een veilig station .Ik denk dat het gaat werken en meer veiligheid zal geven, de tijd zal het leren .
    fijne avond en liefs Riet

  6. Annemarie zegt:

    Tsja ze komen hier idd ook.. Ben benieuwd… Ik vind het maar helemaal niks!
    Dan gaat toch idd die klandizie eraan?

  7. f r e d zegt:

    men neme een blanco kartonnetje van 4 x 6 cm en alle sesammen openen zich (getest door de vereniging van zwartrijders – echt waar!!)

  8. Jaco zegt:

    Belachelijk. Sinds mensenheugenis geldt voor het station dat het een wandelroute is van het centrum richting (oa.) het ziekenhuis. Mogen die mensen zeker allemaal door het winderige tunneltje vlakbij de zwerver- en verslaafdenhangplek? Gezellig. Verder moeten er dus binnen een maand a) poortjes komen en b) moet iedereen die met de trein gaat dus een toegangspas hebben voor die poortjes. Het eerste wordt dus een verbouwingschaos (in Amsterdam hebben ze er maanden over gedaan om dergelijke poortjes aan te leggen) en een administratieve chaos. En reken er maar op dat die pasjes niet gratis verstrekt gaan worden.
    Zo worden er dus problemen gecreëerd in plaats van opgelost. Ik zie heus het nut wel in van op den duur het plaatsen van die poortjes, maar doe dat dan bij de ingang van de perrons!

  9. Joanna zegt:

    Moeilijk voor mij om te beoordelen omdat ik niet in Nederland woon, aan de andere kant heeft jullie railway lausiges materiaal om ermee te reizen, ik benut hier in CH nog veel de trein maar die paar keer dat ik die benut heb in Nederland was een katastrofe. Smerig en heel zeker heb ik mij ook gevoelt!
    Stations zijn trefpunten all over the world, als het dan uit de hand loopt moet men iets ondernemen, toch?
    Love Joanna

  10. Judith zegt:

    Tjonge zeg, dit is nieuws voor mij.
    Eerlijk gezegd vind ik het volslagen belachelijk. Ik werk al sinds 1996 onregelmatige diensten en kom dus op alle mogelijke tijdstippen op Leiden Centraal. Als vrouw alleen nooit enige last gehad van agressie…
    Maar goed. Ik heb een abonnement, dus ik neem aan dat ik altijd het station in kan.

  11. paco painter zegt:

    Leiden is toch best wel veel in last

  12. quidam zegt:

    Ik vind het moeilijk Tagrijn….aan de ene kant geef ik jou gelijk. Maar heb ook gezien hoe de ‘reiziger’ verhard. Veiligheid voor alles zegt mn verstand. In Amsterdam en Metro’s is het vreselijk. Leiden is Leiden, maar Amsterdam is geen Timboektoe. De agressie of andere ellende stopt echt niet bij de grens van Amsterdam of Rotterdam of Den Haag. En wat de drugsverslaafden of andere daklozen betreft er moet gewoon een deugdelijke opvang komen. Die mensen verdwijnen echt niet, door te denken dat ze er niet zijn. Zij hebben net zo goed hulp nodig. Ik vind het wel opmerkelijk dat sommige winkels wel te bereiken zijn, en andere niet. Dat is niet eerlijk.

  13. Pasula zegt:

    Ze wille duidelijk alleen reizigers binnen hebben en geen andere gasten. Aan de ene kant is er wel wat voor te zeggen maar aan de andere kant… ik word weleens naar het station gebracht door een vriend die me vroeger echt op de trein zette, nu kan dat niet meer en moet je beneden afscheid nemen en denk maar niet dat hij even naar boven meekan, nee hij wordt dan gelijk tegengehouden alsof het een crimineel is, heel erg.

  14. erik zegt:

    Precies, de motivatie is wat ik noem: “Recht lullen wat krom is”.

  15. sylvester zegt:

    Parijs heeft dat systeem al jaren bij de metro, en waar waren de grootste rellen vorig jaar?

  16. Hanny zegt:

    Dat zoiets in Amsterdam gebeurt, kan ik begrijpen. Daar is het niet overal even fris in het stationsgebouw. Leiden weet ik niet zo. Ik ben er 1 keertje geweest, maar ik kan me het station niet meer zo goed voor de geest halen.

  17. Ze moeten ze inderdaad gewoon bij de roltrappen neerzetten.
    Niet echt een slimme aktie van de NS

Geef een reactie op Pasula Reactie annuleren