MAGISCH VIERKANT

Je kunt je het vast nog wel herinneren: zo’n puzzeltje van drie bij drie vakjes met een 5 in het midden. De andere cijfers van 1 tot en met 9 moest je er zó omheen draperen dat de som in alle  horizontale, verticale en diagonale richtingen 15 was. Dat was vrij simpel, vooral als het het trucje kende. Met dat trucje is het ook vrij simpel om deze magische vierkanten te maken van 5 bij 5, 7 bij 7 enzovoort, zolang dat aantal vakjes maar oneven is.
Een vierkant maken van vier bij vier kostte al erg veel moeite áls je er al in slaagde. In de 18e eeuw maakte de Amerikaanse wiskundige en politicus Benjamin Franklin een zogenoemd perfect magisch vierkant van acht bij acht, dat aan meer eisen voldeed dan hierboven voor het vierkantje van drie bij drie is aangegeven en sindsdien is het niemand gelukt die prestatie te verbeteren. Tot vorige week.

Onvermoede eigenschappen
De wiskundige wereld staat op zijn kop. Drie Nederlandse scholieren van 15, 17 en 17 jaar, zijn een poos aan het puzzelen geweest. Tijdens een masterclass aan de Radboud Universiteit ontmoetten zij de hoogleraar Van Essen, die het vierkant van Franklin had geanalyseerd. Daar bouwden zij op verder totdat zij na twintig uur gepuzzel en stapels papier verder, een magisch vierkant van twaalf bij twaalf hadden gevonden. In alle horizontale, verticale en diagonale richtingen is de som 870. Maar het vierkant herbergt nog meer onvermoede eigenschappen, die het vierkant van Franklin niet bezit. Van Essen herkende door deze eigenschappen het verband met DNA en ook de farmaceutische industrie ziet mogelijkheden. Hieronder voor de liefhebbers een overzichtje van een aantal van de tot nu toe gevonden verrassingen in dit sensationele vierkant.

Op een rijtje
Alle horizontalen, verticalen en diagonalen zijn samen 870.
Alle vierkanten van twee bij twee zijn samen 290 (een derde van 870).
Een derde horizontale en verticale rij is eveneens 290 (in groen aangegeven).
Iedere cirkel van acht vakjes heeft als som 580 (paars).
Een H-vorm (rood) is weer 870; ook de letters D en E zijn zo te maken.
Ook de zogenaamde ‘gebroken’ diagonalen zijn samen 870.
En zo zijn er al veel meer zaken in dit vierkant ontdekt. Wie weet welke verrassingen de wetenschap en dus ook ons te wachten staan!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

14 reacties op MAGISCH VIERKANT

  1. poepjee zegt:

    hallo allemaal,, ik ben een vieze stinkert.
    en ook een liefhebben van nijntje
    naja,, ik ag maar weer@!
    Love houu!!!(L)

  2. rietepietz zegt:

    Er zal wel een logische / wiskundige verklaring zijn voor “de bijvangst” maar dat doet niets af aan de prestatie van deze kids , klasse!
    pas op je tellen vandaag , liefs Riet

  3. Geertje zegt:

    Ongelooflijk knap zeg!
    Dan moet je wel een enorm wiskundig inzicht hebben; pfoeh, geweldig!

  4. Heb het ook gelezen en is gewoon knap om het uit te puzzelen.
    Ik vraag me alleen af, zou het nu met computermodellen berekend zijn of nog gewoon via formules uit het blote koppie.

  5. Judith zegt:

    Ik had het gelezen!
    Zelf heb ik geen aanleg voor dit soort zaken maar het ziet er spectaculair uit.

  6. Monique zegt:

    Ontzettend knap he van die scholieren…..ik heb niets met dit soort puzzels……ik ben geen puzzelaarster…..maar het is volgens mij een kick als je goed in wiskunde bent, om dit soort raadsels op te lossen….

  7. Tjan zegt:

    Ik vind die ‘onvermoede eigenschappen’ een beetje afbreuk doen aan de prestatie. Een beetje lsof het een toevalstreffer was. Net zo iets als verkondigen dat je een gedegen financieel beleid voert, en dan met een meevaller van een paar miljard geconfronteerd worden. Maar wel leuk, zo’n supersudoku.

  8. Marcel zegt:

    Ik heb het gelezen dat er drie knappe scholieren zijn die dit hebben uitgedacht. Maar ik haak gewoon af, wiskunde en dat soort dingen, is niet mijn hobby en dit komt doodeenvoudig omdat mijn hersens daar erg veel moeite mee hebben.

  9. sylvester zegt:

    Ik heb ze ergens op tv gezien, en toch lijkt het me niet zo moeilijk om zoiets te maken, maar ze komen wel in guiness book of records met dit puzzeltje, zullen we ook eens samen gaan puzzelen hehehehe 😉

  10. Pasula zegt:

    Heftige materie en erg knap van ze!

  11. 10eke zegt:

    Wat interessant, ik wist dat niet. En leuk ook om te weten. Weet je er nog meer over?
    Gr 10

  12. Hanny zegt:

    Heel knap wat deze jonge mensen gevonden hebben. Ook al hadden zij computers tot hun beschikking in tegenstelling tot Franklin. Je moet de formules om alles juist te plaatsen maar verzinnen.
    Inmiddels krijgen ze wel heel flauwe kritiek vanuit verschillende kanten. Jaloezie?

  13. Annemarie zegt:

    Ik heb hier afgelopen week met verbazing naar zitten kijken in de trein!!! Ik vind het echt helemaal geweldig. wow!
    Een hele fijne week toegewenst!

Je kunt hier reageren

