DE NOVEEN EN DE OPPERKAPOEN

Dit vond Tagrijn toch wel een heel opmerkelijk berichtje in zijn krant. We zitten in de Week van de Psychiatrie. Zou het daar misschien iets mee te maken hebben, vroeg hij zich af. Wie heeft dit met een in verschraalde miswijn gedoopte kroontjespen geschreven geleuter aan het papier toevertrouwd? Santa Clara zelf? Zou best kunnen. Zij is de beschermheilige bij oogziektes. Negen dagen onophoudelijk naar een brandende kaars staren, zou best ook nog eens fysieke problemen kunnen opleveren. Of is het een oprisping van patertje Scharrelkapoen, je weet wel, dat wijwaterkwastje in een jurkje. Nou noveentje, maak dan je prille borstjes maar nat, want een ander zal dat niet voor je doen. Al zou je daar om kunnen vragen, omdat dat iets is wat onmogelijk lijkt. En negen dagen het Weesgegroet prevelen, dat is 216 uur; hoe durf je Maria te vragen dat te beluisteren, juist nu ze in zo’n moeilijke week zit. Maar toch: U krijgt wat u vroeg… Klopt. Je vraagt erom om bedonderd te worden en dat wordt ruimschoots verhoord.

De Opperkapoen
Waarschijnlijk heeft Klojo XVII, de burgemeester van Vaticaanstad, dit stukje niet gelezen. Anders zou hij wel gekregen hebben wat hij vroeg. De halve wereld kreeg hij over zich heen, maar dat zal hij wel niet gevraagd hebben. Want deze Opperkapoen vindt dat er te weinig kinderen in de wereld zijn en dat we daar dus iets aan moeten doen. Hoe is het in kotsnaam mogelijk? Daarvan stolt het merg in mijn ruggengraat. Zo’n mededeling stinkt naar een berg ongewassen sokken van mijn opa zaliger.
Als jij, Opperkapoen, nou eens zou zeggen dat ze voortaan voor jou ook in Afrika veilig mogen vrijen, dan zouden daar niet jaarlijks een miljoen kinderen meer door aids sterven. Dan is je probleem opgelost. Al zadel je de wereld met dit geleuterkont dan wel weer op met een ander probleem. Of zet jij dan de tot de nok toe gevulde graanschuren van Rome open om al die hongerige bekkies te vullen? Dan zullen we je met Pasen met liefde Blumen aus Holland zenden. Tot het zover is, moeten we, om met Jan Cremer te spreken, wachten op de Grote Vliegenmepper. Laat ons bidden…

Dit bericht werd geplaatst in Over de grens. Bookmark de permalink .

13 reacties op DE NOVEEN EN DE OPPERKAPOEN

  1. renesmurf zegt:

    gekken krijgen de schuld, maar het zijn juist de mensen die naar hem luisteren die de schuldige zijn.
    Nadenkenden keren hem de rug wel toe.

  2. Ben zegt:

    Blij, blij, mijn hartje is zo blij….
    Blij, blij. mijn hartje is zo blij want Jezus is een vriend van mij, daarom is mijn hartje altijd blij……….

  3. Judith zegt:

    Ben het helemaal eens met de teneur van je stukje.
    Die advertenties kom ik inderdaad ook al jaren tegen. Zeker een jaar of tien geleden kwam je ze dagelijks tegen in de Volkskrant en zo. Hier mist zelfs nog een zinnetje, maar ik ben even vergeten wat het ook alweer was.

  4. quidam zegt:

    Die advertentie is vast een noodkreet geweest, van een uitgever. Het levert veel advertenties op…..
    Het Onze vader ken ik op mn duimpie. Een wees gegroetje wil maar niet terug in mijn geheugen. Vraag me niet waarom. (ik zat op de St Barbaraschool ;-). Ik besprak dat laatst met een kennis, en ze zei dat het ook niet belangrijk was. Als ik het OV maar kende. Daar zit wat in.
    In Pausen of Kerken heb ik nooit geloofd.Wel in Jezus. Een man met visie. Hij zou de Opperkapoen terug naar Duitsland hebben gestuurd.

  5. rietepietz zegt:

    in de naam van de #~~*^#*(#!+~ AMEN
    fijne dag en liefs Riet

  6. Pasula zegt:

    Ook ik zie vaker van dit soort advertenties en snap niet wat er precies mee gedaan moet worden. Ik heb er dan ook geen boodschap aan. 😉

  7. Hanny zegt:

    Naar mijn idee heeft deze advertentie niets met novenen te maken. Eerder iets met aardse duistere zaken.

  8. Ik kom dit advertentie-tje al jaren her en der tegen,snap nog steeds niet wat de bedoeling er van is.

  9. Annemarie zegt:

    Te weinig kids?!? Met wat je schrijft over Afrika? volgens mij he, dragen ze daar gewoon oogkleppen. Net een stel paarden… Alleen worden ze helaas niet in bedwang gehouden!

  10. Tjan zegt:

    Duidelijke taal. Jouw blog dan, want van die advertentie kan ik ook geen chocola maken. Ik dacht in eerste instantie aan ontvoeringszaken uit het verleden, waarbij met behulp van cryptische advertenties werd gecommuniceerd tussen kidnappers en de familie van de ontvoerden.

Je kunt hier reageren

