BECKMANN IN BALLINGSCHAP

Afgelopen vrijdag was Tagrijn in het Van Goghmuseum in Amsterdam (zie ook de tekst van gisteren). Daar was werk van Max Beckmann te zien, een van de grote schilders van de vorige eeuw. Het is veel mensen niet bekend dat deze Duitse kunstenaar ongeveer tien jaar in ons land verbleef. In zijn thuisland werd zijn werk en dat van veel andere kunstenaars door de nazi’s als ‘entartete Kunst’ gezien. Vervolging dreigde en in 1937 nam hij de wijk naar Nederland en belandde in een appartement aan het Rokin in Amsterdam.
De periode in ballingschap werd een zeer vruchtbare. Met behulp van vrienden en een Duits netwerk van kunsthandelaren, zag hij toch kans zijn werk te verkopen en zo in zijn onderhoud te voorzien.

Het werk
Het tentoongestelde werk is uit deze periode van zijn leven. Op het drieluik ‘de acteurs’ dat in 1941 werd geschilderd, zie je links (met rode das) zijn vriend, de dichter Wolfgang Frommel, in de rol van regisseur. Op het middenpaneel de koning die zelfmoord pleegt, terwijl een geblinddoekte vrouw voor hem zingt. Rechts een blonde vrouw die zichzelf bekijkt en een Januskop. Let ook eens op de figuren voor en onder het toneel! (Je kunt, als je IE 7 hebt, de afbeelding vergroten door Ctrl ingedrukt te houden en aan het muiswieltje te draaien.) Het is overigens een van de vele drieluiken die Beckmann in zijn leven schilderde. Beroemd is zijn monumentale triptiek De Koning.
Hieronder nog drie van zijn werken uit deze periode. Een zelfportret, een portret waarop hij met zijn vrouw, met het koosnaampje Quappi, staat en een acrobaat aan de trapeze.

(De expositie is nog tot en met 19 augustus te zien.)

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

12 reacties op BECKMANN IN BALLINGSCHAP

  1. Hanny zegt:

    Het is vast knap wat hij geschilderd heeft, maar het zegt mij niet zo veel. Van deze schilder had ik trouwens nog nooit gehoord. Een gebrek in mijn opvoeding?

  2. Jaco zegt:

    Erg mooi werk, dit spreekt me erg aan. Op een vreemde manier heb ik een Samuel Beckett-gevoel bij zijn werken, maar dat kan ik voor geen meter benoemen.

  3. Judith zegt:

    Fascinerend.
    Het drieluik doet me denken aan een glas-in-loodraam. Tegelijkertijd spreekt dit werk me het minste aan. Mijn favoriet is het zelfportret!

  4. renesmurf zegt:

    Kunst kan best leuk zijn, maar dit is niet iets wat mij echt wat doet.

  5. sylvester zegt:

    Ik heb niets met kunst, maar ik vind wel dat hij een aparte stijl van schilderen heeft, vergelijk dit maar eens met Van Gogh of Rembrandt.

  6. rietepietz zegt:

    Zover gaat mijn kennis van kunst niet , en als je er zóveel ellende voor over moet hebben om te kunnen kijken ( zoals in je vorige log) zal dat wel zo blijven ook !
    fijne avond en liefs ,Riet

  7. tagrijn zegt:

    @Tjan: Bedankt, dat heb ik er wel even bijgezet. Heb niets van de photobucketstoring gemerkt; ben nu even een uurtje ‘tussen de middag’ thuis.

  8. f r e d zegt:

    nou, niet echt mijn smaak…….; maar dat vind je echt niet erg, denk ik.

  9. Tjan zegt:

    Nee, ik wist niet dat Beckmann tien jaar in Nederland heeft gewoond, maar dat komt misschien omdat ik nog nooit van de goede man gehoord heb. Momenteel zie ik alleen maar rode kruisjes, dus photobucket zal wel lek zijn. Dat vergroten met de combinatie Ctrl/muiswieltje werkt trouwens alleen met Internet Explorer 7.

  10. Pasula zegt:

    Heel apart, het lijkt wel een soort strip ipv een schilderij.

  11. Ben zegt:

    Prima, maar niet mijn smaak……

  12. Ken hem eerlijk gezegd niet shame shame shame maar wel mooi.

Je kunt hier reageren

