LEIDS DETAIL XLII

Opnieuw drie afbeeldingen uit het centrum van de stad. Voor de puzzelaars: in deze aflevering van Leids Detail zul je het zonder hints moeten doen. Een toelichting volgt zoals gebruikelijk onder de derde foto.

Op de eerste foto een gebouw dat een beetje aan een schepping van Dudok doet denken. Het is van een tijdgenoot: de architect Lamberts. Het gebouw staat aan de Breestraat 52 op de hoek van de Vrouwensteeg. Het werd in 1933 gebouwd voor Van Kloeten, die er zijn boekhandel vestigde en erboven ging wonen.
Foto twee toont ons een van de vele muurgedichten die de stad rijk is. Deze is te vinden op de hoek van het Levendaal en de Geregracht. Het is het gedicht Ode to Joy van Christopher Abani en vertelt over de gruwelen van het vroegere Nigeriaanse bewind. Wie meer Leidse muurgedichten wil bekijken, kan even hier klikken.
De derde foto toont ons een deel van het Jugendstilpand op de hoek van de Maarsmansteeg en de Breestraat. Vele jaren was hier de ‘betere kledingzaak’ van Timmermans gevestigd. Nu worden er schoenen verkocht.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

14 reacties op LEIDS DETAIL XLII

  1. Hanny zegt:

    Dat muurgedicht was me vorig jaar al opgevallen. Ik vind het leuk dat overal in de stad op muren gedichten staan. Vroeger had je advertenties. Nu gedichten.

  2. Marcel zegt:

    Zo leer ik iets van Leiden. Mooie plaatjes.

  3. HUUB zegt:

    mooi pandje die laatste…

  4. renesmurf zegt:

    Dat eerste spreekt me wel aan, op de een of andere manier.
    Ook het camerastandpunt heeft er mee te maken, denk ik.

  5. rietepietz zegt:

    Ik ga voor het Jugendstilpand , prachtig!
    fijn weekend en lieve groetjes , Riet

  6. !0eke zegt:

    Leuk weer Tagrijn, om een stukje Leiden te zien.
    Fijn weekend, gr 10

  7. Annemarie zegt:

    Ik vind die muurschildering echt leuk vinden! 🙂
    Hoe onthoudt jij waar je de foto’s heb genomen, whaha. Ik vergeet dat vaak weer…

  8. Geertje zegt:

    Prachtige panden zijn Jugendstilpanden. Fijn als ze worden bijgehouden en gespaard voor de slopershamer.
    Wat een mooie muur die “Ode to Joy!”.
    Geen van drieen voor mij weer.

  9. Loontjuh zegt:

    Alle 3 zeggen mij nix, hihi…een fijn weekend, groetjes.

  10. Judith zegt:

    Geen hattrick voor mij, want de eerste foto kon ik niet thuisbrengen. Zelfs met de uitleg erbij is het mij nog een groot raadsel welk pand dit nu precies is. Er binnenkort maar eens langs lopen dus!

  11. Jaco zegt:

    Zelfde score als Leidse Glibber voor mij. Ook bij de eerste een kwestie van klok en klepel. Bedankt weer voor deze aflevering!

  12. Tjan zegt:

    Het gebouw van de ‘gestoorde’ architect (pfff…) had ik gelijk herkend, evenals het modemagazijn. Nummer twee kon ik helaas niet plaatsen. Blijkt leuk, nu al 42 vrijdagen lang!

  13. sylvester zegt:

    Waren de arichtecten in 1933 al zo gestoord?
    Bij de tweede kon ik het gedicht wel lezen, maar het zei me niets.
    De derde was vrij simpel, de naam die je kan lezen zegt het al 😉

  14. Twee en drie had ik door, nummer 1 herkende ik maar kon het niet thuisbrengen.
    Komt door de manier hoe de foto genomen is.
    Lopend zie je het niet zo, alhoewel wel natuurlijk anders had je de foto niet kunnen nemen, maar je begrijpt wat ik bedoel neem ik aan.

Je kunt hier reageren

