EEN VERVELENDE DAG

Dit is de voorpagina van het eerste nummer van de papieren editie van de nieuwste gratis krant Dag. Blijkbaar was er na Metro, Spits en De Pers nog ruimte voor een vierde krant en Dag is in dat gat gedoken. Toen in februari van dit jaar De Pers uit de startblokken ging, was Tagrijn redelijk enthousiast. Want De Pers ging in tegenstelling tot Metro en Spits dieper op het nieuws in en bracht ook goede achtergrondartikelen. Van dat enthousiasme is inmiddels niets meer overgebleven. De uitgever moet ook gezien hebben dat er op de stations in de middaguren nog grote stapels op lezers lagen te wachten en is al snel overgestapt op het concept van de twee voorgangers. Dat heeft niet geholpen. Toen Tagrijn gisteren rond 13.00 uur in de hal van Leiden Centraal liep,waren de bakken van Metro en Spits leeg, maar die van de Pers nog mudvol ondanks deze ingreep. Maar dan grijpt Dag zijn kans…

Gele markeringen
Dag, dat vanochtend op grote schaal werd uitgedeeld en zelfs bij AH verkrijgbaar was, heeft daar wellicht lering uit getrokken en koos voor een nog sneller concept. De krant bevat nauwelijks berichten van enige lengte en brengt in zijn 36 pagina’s voornamelijk non-informatie en zelfs nieuwtjes van één regel. Als het bericht toch wat groot is uitgevallen heeft men de belangrijkste passages ervan met geel gemarkt. Erg irritant, maar ja, je moest eens te veel lezen. Soms staan er tekentjes die verwijzen naar de online uitgave van de krant om meer te lezen. Men heeft bijvoorbeeld een afbeelding met staafdiagrammen opgenomen, zetten daar niet bij hoe lang ze zijn en wat ze betekenen. Dat kan je dan op je pc opzoeken. Dan ben je wel doorgeslagen. Aan sommige berichten is dan ook nog een filmpje verbonden en die moet je dan maar downloaden op je mobiel. KPN spint daar natuurlijk garen bij en dat is dan ook precies de bedoeling, omdat het blad door PCM en… door KPN wordt uitgegeven.
Dag is er dus ook (en eigenlijk voornamelijk) online. Tagrijn heeft ook de online-editie bekeken en merkte dat er twee homepages zijn. De eerste wordt ‘easy’ genoemd’ en bevat heel veel beeld met wat tekst. Voor de lezer die ‘diepgang’ zoekt, is er de versie ‘extra’. Je kunt de easy homepage hier bekijken en de extra homepage hier. Zoek de zeven verschillen en kleur de plaatjes.

Gewoon slecht
Tagrijn is niet blij met Dag. Het blad heeft een rommelige en onsamenhangende opmaak, wat het lezen, voor zover er iets zinnigs te lezen valt, er niet gemakkelijker op maakt. Niet zo erg, want het is op afstand de slechtste van de vier gratis kranten.
Conclusie: Er is een uitdrukking dat je de Dag niet moet prijzen voor het avond is. Dat heeft Tagrijn bij deze dus maar niet gedaan en ook tijdens en na de avond kan hij dit moeiteloos laten.

Gemakkelijke voorspelling
In Dag wordt beweerd dat door de opkomst van de gratis dagbladen binnenkort, misschien al dit jaar, een van de landelijke dagbladen het loodje zal leggen. Dat is wel een heel gemakkelijke voorspelling, misschien zelfs wel voorkennis. Want Tagrijn durft best te voorspellen welke dat zal zijn: het zieltogende Algemeen Dagblad. Maar dat komt dan echt niet door het krantje Dag, maar doordat PCM, een van de uitgevers van Dag, ook partner is in het AD, dat onlangs een Engels avontuur is aangegaan met de bikkelharde investeerder Montgomery, die alle kranten van Wegener wil opkopen. Omdat we in het verleden hebben gezien dat Montgomery vindt dat alles wat niet voldoende beweegt, dood moet, zou dat wel eens einde AD kunnen betekenen…

Dit bericht werd geplaatst in De media. Bookmark de permalink .

12 reacties op EEN VERVELENDE DAG

  1. Monique zegt:

    Nou, het is vandaag mijn dag niet, want ik hoef het niet meer te lezen…..ik had het gisteren meegenomen bij de AH…en wat je zegt rommelig…nee, ik hou het bij mijn regionale krant, DVHN en online uiteraard

  2. paco painter zegt:

    Dag,dag, zou ik zeggen.

  3. quidam zegt:

    Het schijnt een leuke krant te zijn, ik heb hem nog niet gezien.

  4. Befana zegt:

    Toen de Metro en de Spits verschenen, was het leuk. Lekker elzen in de trein, bus noem maar op. Ook het formaat (zit maar met de telegraaf, Volkskrant enz. op schoot in de trein). Nu iedereen gaat komen met zo;n krant, wordt het opdringers en vervelend. Bij de stations lopen ze elkaar in de weg. De ene uitdeler wilt de andere verdringen, terwijl je zelf toch wil bepalen welk blad je het liefst leest, misschien allemaal wel. De Dag heb ik nog niet gezien, maar de moed ontbreekt mij, om deze te lezen… de zoveelste!

  5. Judith zegt:

    Dag heb ik nog niet gezien, maar de websites beloven niet veel goeds.
    De Pers vond ik eerst een verademing, maar dat enthousiasme begint de laatste tijd danig te tanen.
    Kan me voor mezelf nog niet voorstellen dat ik mijn dagbladabonnement zou opzeggen. Zou alleen wel willen dat ze op tabloidformaat overstapten. Het onhandige enorme formaat van mijn krant is de reden dat ik in de trein toch de gratis kranten lees.

  6. Joanna zegt:

    En toch geloof ik dat een goede krant niet het loodje legt, in Praag vondt ik een gelezen NCR op de airport, dat is nog een krant!
    En die gratis kranten ??? Ergens moeten ze ook hun onkosten eruithalen en dat gaat dan ten koste van de substanz, toch!
    Love Joanna

  7. f r e d zegt:

    nou, dààg dan maar……

  8. Pasula zegt:

    Geweldig om je log te onderstrepen met dat gezegde: dat je de Dag niet moet prijzen voor het avond is. Ik kende het blad totaal niet, wel de metro en Spits die ik regelmatig doorlees, maar ik zal er toch eens naar uitkijken dan.

  9. Di Mario zegt:

    Ik kan het niet laten, als ik een krant zie, moet ik er een pakken.. ehhhh, als ik er twee zie dan pak ik er twee.. Dus je snapt dat ik de plekker vermijdt waar ze meer dan drie soorten kranten hebben..
    OT. Band en persoon is bekend. Maar alles wat ze zeggen over me is gelogen.. Ehhh, owh, je had er nog niets over gezegd. 😉
    Love As Always
    Di Mario

  10. sylvester zegt:

    Ik kom nooit op een station, ken het hele blad dus niet hehehehe, ik kom voor mijn werk wel bij Wegener, zal er eens vragen hoe het zit hihihihi

  11. Ik heb hem nog niet gelezen en ook niks gemist als ik je log lees.
    De Pers loopt inderdaad terug, begon goed maar begint nu inderdaad ook tegen te vallen.
    En ja, hoelang we de normale ochtendkranten blijven houden de tijd zal het leren.

  12. Hanny zegt:

    Ik snap werkelijk waarom men denkt dat hier vraag naar is. Laatst zijn we me de trein naar Deventer geweest en ’s middags toen we teruggingen lagen er nog ik weet niet hoeveel exemplaren van de Metro en de Spits! in de bakken.
    Mocht hij toch meegenomen worden, dan weet ik wel dat in de treinen nog meer krantenafval komt te liggen dan nu al het geval is. Want haast iedereen laat die bladen liggen.

Je kunt hier reageren

