BEN JIJ BETER DAN HEMINGWAY?


Vrijwel iedereen die ooit middelbare scholier is geweest, herinnert zich het boek ‘The old man and the sea’ van Hemingway. Misschien niet omdat hij of zij het een prachtig verhaal vond, maar omdat het een lekker dun boekje was om op je boekenlijst te zetten, en hoe dun ook, het telde wel mee!
Hemingway zelf vindt niet het boekje met de titel van zes woorden zijn beste verhaal, maar bestempelt zijn verhaal dat slechts uit zes woorden bestaat als het beste : ‘For sale: baby shoes, never worn’. Achter de tekst gaat inderdaad een groot drama schuil. In het Nederlands bestaat het zelfs uit vijf woorden: ‘Te koop: babyschoentjes, nooit gedragen’.
The Guardian, een Engelse krant, nodigde onlangs 25 schrijvers uit zo’n verhaal van zes woorden te schrijven. Twee van deze verhalen:
‘It can’t be. I’m a virgin.’
‘Set sail, great storm, all lost.’

Ook in ons land
De NRC nodigde Nederlandse lezers uit het voorbeeld te volgen en dat leverde heel wat verhalen op. Je kunt er hieronder een aantal lezen, maar niet een haalt toch het niveau van Hemingway:
‘Mijn vader sloeg me. Mama ook.’
‘Als puber misleid. Slavin achter glas.’
‘Heb je liefgehad maar nooit gesproken.’
‘Ik kwam, ik zag, ik verloor.’
En van Tagrijn zelf: ‘Dagje naar het strand in Amersfoort.’

Nu jullie!
Tagrijn denkt dat zijn lezers dat beter kunnen en nodigt je daarom uit (binnen een week) een zin van zes woorden te schrijven waarachter een verhaal schuil gaat. Reageer hieronder of mail. Volgende week worden ze op zijn weblog gezet!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

20 reacties op BEN JIJ BETER DAN HEMINGWAY?

  1. Jari zegt:

    Ik word wakker en ben heen gegaan.

  2. Marcel zegt:

    Ik ben benieuwd of je nog iets met mijn bijdrage gaat doen?

  3. rietepietz zegt:

    Trouwfoto’s óók maar in de vuilnisbak?
    Werken… ik…. en mijn uitkering dan ?
    Ik ging nooit voor de dunne boekjes , lees te graag dusmijn korte verhalen lijken ook nergens op denk ik .
    liefs Riet !

  4. mirm zegt:

    Eh… Mag ik daar even wat bedenktijd voor? =P
    Liefs, mirm

  5. Ogg tpoic, wat een toeval he dat jij die harderwijker ook op de foto hebt genomen.
    Heb je wel met hem gepraat, zeker vrijwel hetzelfde verhaal ???
    Wist niet dat hij Besseling heette, maar wel interessante man.

  6. Annemarie zegt:

    Ik ken het boekje niet, maar vind dit wel een leuke uitdaging! die ga ik onthouden!!!
    Of ik ook daadwerkelijk mee ga doen is dan maar weer de vraag… 😉

  7. Loontjuh zegt:

    Titel zegt me nix, ben niet zo’n lezer, wel van bladmuziek, hihi

  8. Marcel zegt:

    Ik ga de uitdaging aan, zie onder:
    Een virus roeit 99,9% van de wereldbevolking uit!
    Een aantal mensen levend, lopende door de doden, op zoek naar elkaar
    Mensen vinden elkaar en gaan op zoek, want ze worden geleid door Moeder Abagail
    Maar het kwaad ligt op de loer, Flagg, de duivelsman met een plan!
    Een groep mensen uit de vrije zone gaan de strijd aan en winnen.
    Zo wordt de Beproeving van het kwaad overwonnen door de Goeden.
    Stephen King: De beproeving (1006 pagina’s)

  9. renesmurf zegt:

    Vandaag een drukke dag.

  10. Tjan zegt:

    Zes woorden is net één te.
    Haar noodkreet zou hem nooit bereiken.
    Vliegtuig, toren, boem! Nog een keer!!
    “Val dood!” – Zo gezegd, zo gedaan…
    Welk klimaatprobleem? We hebben toch airco!

  11. paco painter zegt:

    In jouw tranenzee kapseisde ik..

  12. Di Mario zegt:

    Het lawaai achter de muur hoorbaar.
    Love As Always
    Di Mario

  13. geertje zegt:

    Dat boek was inderdaad ideaal!
    Wat een boeken moest ik op het eind nog lezen…
    Een paar van mij; moeilijk om het in precies 6 woorden te doen; soms is het teveel, soms net te weinig.
    Honger. De laatste boterham; hoeveel stukjes?
    Douwe Egberts Koffie da’s unfaire koffie.
    Chip in paspoort, nooit meer onvindbaar.

  14. Rianne zegt:

    Hahahaah f r e d …
    Did it, check je mail Tagrijn…

  15. f r e d zegt:

    “een leeghoofd gezocht om te vullen”

  16. Rianne zegt:

    Wat een leuk idee!Ik ga es even denken…
    off topic; leuk dat je even een reaktie achterliet. Ik heb soms korte impressies, maar vaak ook heeeeeeeele lange. Jouw opdracht gaat me dus vast wel lukken.;-)

  17. Pasula zegt:

    Zonder koffie geen goedemorgen van mij.
    De zon schijnt maar ik niet.
    In de winter kosten bikini’s niks.
    5 dagen werken, 2 dagen verplichtingen.
    Morgenochtend doe ik niks, of toch?

  18. sylvester zegt:

    Ken Hemingway wel, maar heb zijn boeken nooit gelezen, ook niet voor school, toen las ik Engelandvaarders van K.Norrel, nu die 6 woorden nog hihihihi
    Hé, jij ook hier, lang geleden 😉

  19. Dit is een leuke uitdaging.
    Heb het wel heel druk, maar ga toch proberen mee te doen.

  20. Hanny zegt:

    Zonsondergang aan zee. Het volmaakte geluk.

Je kunt hier reageren

