LEIDS DETAIL XLV

Ook in aflevering 45 drie foto’s in de wekelijkse rubriek Leids Detail. De omschrijvingen vind je zoals gebruikelijk weer onder de derde foto. Al hoopt Tagrijn dat de lezer hem dit keer een handje kan helpen…

Het pand op de eerste foto is te vinden op Rapenburg 108, op de hoek van de Herensteeg. Het is nu een appartementencomplex.
In de Bovag-garage aan de Oude Vest 215 was vroeger een kolenhandel gevestigd. Op de afbeelding die is aangebracht in het portiek zie je dat deze kolenhandel in 1949 veertig jaar bestond. Maar wie weet welke kolenhandel dat was?
In ieder geval niet van Perquin, waarvan we de steen ingemetseld zien bij het pand Levendaal 6c. Blijkens de steen hield Perquin kantoor aan de Herengracht 52. (Daar zit die steen dus niét!) Later was deze brandstoffenhandel aan de Haagweg gevestigd. In het pand was ooit ook de brandstoffenhandel Van Haasteren te vinden (later Potgieterlaan en nu garagebedrijf) en een ijsfabriek. Het ijs was niet voor consumptie bedoeld, maar om aan bederf onderhevige waren van winkeliers koel te houden. Over de periodes waarin de verschillende bedrijven hier zaten heeft Tagrijn niets in het regionaal archief kunnen vinden. Wel vond hij een foto van het pand, toen dit deel van het Levendaal tussen Korevaarstraat en het Steenschuur nog niet was gedempt (dat gebeurde pas in 1963) en waarop de ingemetselde steen te zien is:

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

25 reacties op LEIDS DETAIL XLV

  1. Paula Klaasen zegt:

    De naam is idd Ouwerkerk de vrouw van de Kolenhandel was een zus van mijn Opa 🙂

  2. Oskar zegt:

    Ouwerkerk’s Brandstoffenhandel zat, naast de Oude Vest 215, óók op de Hooglandse Kerkgracht 2

  3. John Kuijpers zegt:

    Ten eerste naam is K.Ouwerkerk
    Ten tweede zat hij niet op een hoek.
    Ten derde Hij woonde Oude Vest 215

  4. Bernhard van Haasteren zegt:

    Het verhaal van Pim Perquin klopt voor het grootste gedeelte. Mijn grootvader, Hendrik Eeltje van Haasteren heeft inderdaad ook in het pand op het Kort Levendaal gezeten. Daar stonden in ieder geval twee paarden en daar lag wat opslag van turf en cokes. Hij is zijn bedrijf in 1924 gestart. Zijn vader was begonnen als brandstoffenhandelaar en samen met twee broers van mijn opa zijn die begonnen op de Oude Rijn. Er zijn ook enkele broers begonnen in de melkhandel vanuit de boerderij aan de Zijl.Het pand aan de Oude Rijn is nog zichtbaar. Mijn opa is voor zichzelf begonnen om wat vrijer te zijn. Dit was in de Stadhouderslaan oek Magdalena Moonsstraat. Sybrand Zeilstra zat trouwens ook bij ons aan de Potgieterlaan waar wij nog zijn begonnen met de eerste Witte Benzine van Leiden. De Plot.

  5. Saskia Koffijberg zegt:

    Oude Vest 215 was inderdaad kolen handel (of brandstoffen handel, zoals dat ook wel genoemd werd, waar ze turf, eierkolen en antraciet verkochten) iemand schrijft dat het Ouwerkerk was, ik heb een bron die zegt dat het Ouderkerk was. Die bron is een dame van 98 die daar in 1914 boven heeft gewoond met haar ouders. Grappig he?
    Zijn er nog betere of misschien huidige afbeeldingen van dit pand?

  6. renesmurf zegt:

    Ik vind het vooral mooi dat het zo oud is, dan heeft het geschieddenis.
    En de geschiedennis zelf blijft nooit echt hangen bij mij.

  7. mirm zegt:

    Nou zo te lezen heb je je antwoord gekregen! Ik had je sowieso niet kunnen helpen, ben denk ik twee keer in m’n leven in Leiden geweest en that’s it. Wel mooie foto’s trouwens.
    Liefs, mirm

  8. Niklas zegt:

    Interessant! Ik had ook nog even een persoonlijke associatie, omdat ik de laatste tijd veel met mijn familie bezig ben geweest. Ik las: “… zie je dat deze kolenhandel in 1949 veertig jaar bestond.”
    Die moet dus in 1909 zijn opgericht. Mijn grootvader is onderwijzer geweest (of opgeleid tot) in Leiden, tot hij in 1907 werd aangesteld als hoofd van de toen net opgerichte Gereformeerde school in Nieuw Amsterdam, en heeft dus die kolenhandel niet meegemaakt…

  9. HUUB zegt:

    mooi dat grachtenplaatje… doet me denken aan amersfoort mijn geboorteplaats…

  10. Anoniem zegt:

    Zijn het gewoon niet mooie gebouwen?
    Love As Always
    Di Mario

  11. oh oh, wat een leuk log als dit allemaal kan opleveren! ;-))
    ik ben blij voor jou dat je eindelijk antwoorden krijgt!
    prachtig, deze ‘samenwerking’!
    vrolijke zondag, tagrijn!

  12. geertje zegt:

    Leuk om een reactie van een nazaat te krijgen!
    Wat een prachtig appartementencomplex.

  13. rietepietz zegt:

    Als geboren “Haagsche” kan ik je helaas niet helpen maar dat is niet nodig zie ik al.
    Wat leuk dat je een reactie krijgt van iemand die er uit eigen ervaring nog iets van weet !
    het is een klein wereldje die log wereld.
    fijn weekend en lieve groetjes , Riet

  14. Judith zegt:

    Interessant, vooral de toevoeging van dhr. Perquin.
    Mijn score is niet geweldig dit keer: alleen het pand aan het Rapenburg is mij bekend (zie verder de reactie van Jaco ;-))

  15. f r e d zegt:

    ik helpen?? leidse kaas krijg ik al niet weg………

  16. sylvester zegt:

    Ik lees dat het al uitgelegd is, niet dat ik dat zou kunnen hihihi, bij de eerst foto moest ik aan het buitenland denken, de 2e is gewoon een oude foto, en de 3e zegt me helemaal niets 😉

  17. Pim Perquin zegt:

    Als nazaat van de familie Perquin en zelf ook werkzaam geweest in die kolenhandel wil ik graag reageren. Allereerst de gevelsteen op oude Singel 215. Ik denk dat hier bedoeld wordt de Oude Vest, want daar was indertijd brandstoffenhandel Ouwerkerk gevestigd.
    De tekening doet vermoeden dat het een hoekpand betreft, maar dat is niet het geval voor wat betreft het pand van brandstoffenhandel Ouwerkerk. Maar ik weet bijna zeker dat er een degelijke tegel is ingemetseld in het portiek waar voorheen dit bedrijf was gevestigd. In mijn jonge jaren, toen ik werkzaam was in de zaak van mijn vader, rond de jaren 1951 – 1956, ben ik vaak bij Ouwerkerk geweest en heb daar vaak een dergelijke tegel gezien. Dus voor mij geen twijfel.
    Nu Perquin. Ook ik ben pas sinds kort op de hoogte van de gevelsteen aan het korte Levendaal. De familie v.d. Loo die daar thans woont, hebben mij daar opmerkzaam gemaakt.
    Wat ik uit de overlevering weet, is dat Perquin kolenhandel inderdaad kantoor heeft gehouden aan de Herengracht. Als je goed kijkt zie je nog op deze gevelsteen staan:: J.Th. Perquin & zonen in brandstoffen. Dus ongetwijfeld de zaak van mijn opa, of overgrootvader.
    In mijn jeugd was het bedrijf, onder dezelfde naam gevestigd aan de Haagweg, direct naast de Ambachtsschool, thans Kunstcentrum Haagweg 4.
    Toen van Gend en Loos een opslagloods ging bouwen op het terrein, waar thans Stadsparkeer is gevestigd, is Perquin verhuisd naar achteren.. Naast Perquin bevonden zich daar ook de opslagplaatsen van de kolenafdeling van de Coöperatie “Vooruit” en de Firma B. Zeilstra, die eveneens gevestigd was op de Langebrug. Niet te verwarren met Sybrand Zeilstra, die haar opslagplaats had in de Kloksteeg. Ook is er verwarring rond de naam van Haasteren.
    Er waren twee brandstoffenhandelaren met de naam van Haasteren. Het is mij niet bekend dat één van deze bedrijven gevestigd is geweest op de Herengracht.
    Aan de Potgieterslaan was gevestigd de zaak van Sjaak van Haasteren, die ook een opslagplaats had aan de Stadhouderslaan. Aan de Oude Rijn, bijna op de hoek van de Herengracht, was gevestigd A.J. (?) van Haasteren, die een tweede opslagplaats had aan het Herensingelspoor. Hier hadden ook meerdere brandstoffenhandelaren hun opslag,. zoals Wijntjes, Anes (van de Herengracht) en van Dorp (van de Herensingel). Toen Sjaak van Haasteren vroegtijdig overleed, heeft van Haasteren (van de Oude Rijn) het bedrijf overgenomen. Weer later heeft Gé van Haasteren daar een autobedrijf gevestigd.
    Dit is later uitgegroeid tot de Toyota dealer in Leiderdop aan de Touwbaan.
    Tot slot: Ik sluit niet uit dat ook van Haasteren gevestigd is geweest in het pand op het Levendaal. Maar daar is mij niets van bekend. Wat betreft de gevelsteen op het Levendaal.
    Ik ben vast van plan om deze steen in zijn oude glorie te herstellen, maar ik heb nog geen bedrijf en/of vakman kunnen vinden die in beton, het oorspronkelijke materiaal, de letters kan aanbrengen (inhakken) Als iemand mij aan een adres kan helpen daarvoor, is mij dat welkom.
    Pim Perquin

  18. om heerlijk bij weg te dromen, die oude foto en tekening ..
    ik hoop dat jij vindt wat je zoek, en gauw ook! ;-))

  19. Jaco zegt:

    Eén uit drie, en ik kan je helaas niet helpen met de kolenhandel. Het huis van de eerste foto ken ik omdat vrienden van ons daar tegenover wonen. En regelmatig worden verrast door de hoogzwangere overbuurvrouw die graag naakt voor het open raam rondloopt. Zoveel mensen, zoveel gewoontes…

  20. Anna zegt:

    Ik heb geen idee.

  21. 10eke zegt:

    Helaas kan ik je niet helpen, maar denk dat je je dat van mij ook niet verwacht had.
    Fijn weekend, Gr 10

  22. Annemarie zegt:

    Helemaal super! 🙂
    Off topic: Natuurlijk ken ik dat liedje!!! 😀

  23. Leuk he die oude foto’s.
    Maar helaas kan ik je ook niet helpen, ik zal eens navragen her en der.

  24. Hanny zegt:

    Helaas kan ik je niet helpen.
    Je laat ons weer interessante dingen zien. En een prachtig huis.

Je kunt hier reageren

