KUNST IN DE HOOGLANDSE KERK

In de Hooglandse Kerk in Leiden worden regelmatig exposities van plaatselijke kunstenaars gehouden. De afgelopen week was er werk te bewonderen van Margreet Frederiks, Hans de Vrijer en Dick Bakhuizen van den Brink. Deze drie kunstenaars hebben hun atelier in het Kunstcentrum aan de Haagweg in de voormalige ambachtsschool. Tagrijn was zaterdagmiddag in die kerk, maakte wat foto’s en laat van iedere kunstenaar twee werken zien:

Deze vrolijke bootjes zijn van de hand van Margreet Frederiks. Nadat ze de kunstacademie had gevolgd ging ze met man en kinderen naar Spanje, waar zij een atelier had met uitzicht op de Middellandse Zee. Na de hele wereld te hebben doorgereisd, ging zij in Leiden wonen. Hier ging zij les geven aan het RIO en het Da Vinci College.
De volgende twee schilderijen zijn van Hans de Vrijer. Deze geboren Rotterdammer volgde eveneens de kunstacademie en ook hij bezocht vele landen om inspiratie op te doen. Zijn veelal abstracte schilderijen zijn gebaseerd op de landschappen en tuinen die hij tijdens zijn reizen heeft gezien.

Dick Bakhuizen van den Brink is de bekendste van de drie en heeft ook werk in musea in het buitenland hangen. Ook prinses Maxima heeft een werk van hem in haar bezit. Hij richtte het kunstcentrum aan de Haagweg op en kwam onlangs in het nieuws met zijn ‘Art for free’ project. Her en der zette hij kunstwerkjes in de Leidse binnenstad die gratis konden worden meegenomen. De twee werken hieronder heten: Schilderij (!) en Vanessa.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

20 reacties op KUNST IN DE HOOGLANDSE KERK

  1. r.brand zegt:

    Mooi kleurrijk werk.

  2. saat zegt:

    hoe kan ik de compositie van de 2de schilderij beschrijven??

  3. geertje zegt:

    Prachtig vind ik die schilderijen van Margreet Frederiks. De diepte en het kleurgebruik is werkelijk schitterend!
    Leuk dat soort exposities; graag stap ik ook in een galerie, al krijg ik dan wel wat heimwee naar de kwasten en penselen.

  4. renesmurf zegt:

    Maxima bezit nu al meer dan me lief is.
    Ik hou zelf meer van andere werken, beetje ruiger en zo, maar dit doet ook heel vrolijk aan.

  5. sylvester zegt:

    Zoals je al wist heb ik niets met kunst, ik vind het allemaal niets, maar goed, smaken verschillen 😉

  6. rietepietz zegt:

    Ik ben te weinig “kunstkenner “om voor “abstract”te gaan , doe mij maar een “echte Tagrijn ” .
    fijne avond en liefs Riet

  7. Loontjuh zegt:

    Die namen zeggen mij nix, maar wel leuk om te zien, fijne dag, groetjes.

  8. paco painter zegt:

    Ik vind ze allemaal mooi mar Dick Bakhuizen springt er voor mij toch wel bovenuit

  9. 10eke zegt:

    Ik ga voor de eerste en de vijfde. Leuk om even te zien Tagrijn. Ook ik woon helaas te ver uit de buurt om zo maar even binnen te wippen.
    Gr 10

  10. Monique zegt:

    Mooi zeg….het tweede schilderij vind ik heel mooi, vanwege de rode tinten….een mooie stukkie kunst Tagrijn!
    bedankt voor het compliment hoor 🙂

  11. Judith zegt:

    Het eerste werk van Margreet Frederiks vind ik geweldig!
    Ga snel nog kijken in de Hooglandse Kerk, of is de expositie alweer afgelopen?

  12. lenie zegt:

    Margreet Fredericks is duidelijk mijn favoriet , maar kan me de rest ook wel waarderen …mooi dat het allemaal bij elkaar is gebracht , moet fantastisch zijn geweest ;))

  13. f r e d zegt:

    zo te zien niet mijn smaak; zulks had ik op de posterafdeling van ikea verwacht.
    waar zijn de appels, de corneilles ets??

  14. HUUB zegt:

    doe mij die laatste 2 maar…

  15. 3 verschillende kunstenaars met heel verschillend werk!
    mooi dat een prachtig ruimte als een kerk daarvoor plaats kan maken.
    ik val voor margreet frederiks. :-))

  16. quidam zegt:

    hahahaha ik was ook nog wakker, ik ga over een paar uurtjes mn dochter naar Schiphol brengen, ze gaat op vakantie. Slapen heeft geen zin. Voor jou welterusten!

  17. quidam zegt:

    Ik was er met de opening, en loop af en toe ff binnen. Ik heb je dus weer gemist 😉
    Ik vond alle kunstenaars mooi werk hadden hangen.

  18. Hanny zegt:

    Als ik deze schilderijen zie, dan zal het vast en zeker een mooie expositie geweest zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar de werken van Dick Bakhuizen van den Brink, zeker ook gezien zijn kleurgebruik. Jammer dat ik zo’n eind weg woon, anders was ik vast ook de kerk ingelopen om alles te bekijken.

  19. was echt een bezoekje waard he Tagrijn

  20. Annemarie zegt:

    Ik vind het alle zes mooie werken. In ieder geval kleurrijk.
    De laatste twee spreken mij toch wel het meest aan 🙂

Je kunt hier reageren

