SUNNY HOME


Het is zeker al weer een jaar of tien geleden dat Tagrijn met zijn videocamera wat opnamen maakte in het Leidse park Cronesteijn. Hij besloot de resultaten van zijn werk even rustig te bekijken, sloeg daarvoor een zijpad in en ging op een bankje zitten. Terwijl hij zich op de beelden concentreerde, hoorde hij langzame en zware voetstappen naderen. ‘U zit wel op mijn bankje’, zei een mannenstem, ‘ik zit hier iedere middag.’ De stem klonk vriendelijk, maar wel resoluut. Tagrijn keek op en zag dat daar de schrijver Maarten Biesheuvel voor hem stond.
‘Och’, zei de auteur uit zichzelf, ‘zo’n bankje is ook groot genoeg voor twee.’ Hij plaatste zich naast me en begon te kijken naar de bewegende beelden op mijn videoschermpje. ‘Gek’, vond hij, ‘in het klein is alles veel mooier dan in het groot.’
Voordat we het wisten was dit een pittig gespreksonderwerp, waarbij Biesheuvel opeens vroeg: ‘Leest u boeken over esoterie?’
‘Nee, helemaal niet’, zei Tagrijn, ‘mij te zweverig.’ Het was hem volstrekt onduidelijk waarom dit onderwerp  plotseling werd aangeroerd, maar Biesheuvel reikte de oplossing al aan: ‘Als je die boeken nog nooit gelezen hebt, kan je ook niet weten dat ze te zweverig zijn. Hahaha!’

Kevertje
Plotseling stond hij op, liep naar een boom en plukte daar een minuscuul kevertje vanaf. “Waar zou zo’n beestje nu toch van leven?’, vroeg hij. ‘Misschien eet hij mosjes’, opperde ik. ‘Dat zou kunnen’, vond Maarten, ‘maar misschien eet hij ook wel nóg kleinere kevertjes.’
Hij keek op zijn horloge. ‘Zo’, zei hij, ‘en nu moet ik vlug naar huis, want Karel van ’t Reve komt op de thee en dat is een heel belangrijk persoon.’ Tagrijn kon niet anders dan dat beamen, al wist hij toen nog niet hoe belangrijk Karel voor Maarten was. Want uit publicaties bleek dat Maarten Biesheuvel in die tijd vond dat Karel van ’t Reve God was en hij zelf de Messias. Nu Van ’t Reve in 1999 is overleden, is dit denkbeeld misschien wat bijgesteld.

Sunny Home
Zo liep de schrijver dus terug naar het enige houten huis dat Leiden heeft en dat in de Kernstraat staat, eenpaar honderd meter van het huis van Tagrijn. Maarten en Eva hebben het Sunny Home genoemd en een paar dagen geleden heeft Tagrijn er voor de gelegenheid een foto van gemaakt. Wie goed kijkt, ziet dat Maarten thuis was en voor het raam zat.
Maar waarom plotseling dit ‘diepteinterview’ met Biesheuvel van een jaar of tien geleden ? Omdat hij vandaag de belangrijkste literaire prijs die ons land kent in ontvangst zal nemen: de PC Hooftprijs. Dat is heel bijzonder, want doorgaans wordt deze prijs postuum toegekend. Maarten zal er vast en zeker een goed glas calvados op drinken en er een goeie Balmoral bij opsteken! Het is hem van harte gegund.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

23 reacties op SUNNY HOME

  1. Omgevallen Boekenkast zegt:

    Saluut Lezers,
    Als ‘Biesheuveliaan'(tje) kom ik per ongeluk binnengstommeld en lees dit heerlijke verhaal.
    Prettig geschreven, fijn stuk, en ik hóór ’t hem zeggen. Prachtig!
    Ik ga gauw eens verder kijken hier, want ik bespeur meer moois en fijns. Dank alvast voor dit!
    Overigens ben ik van mening dat Sunny Home een Monument moet worden.
    (t.z.t, en dat die nog lang moge duren)

  2. geertje zegt:

    Wat een mooiverhaal Tagrijn.
    Terecht dat hij die prijs heeft gewonnen.
    Mooi huis heeft hij!

  3. rietepietz zegt:

    Het is een prachtig verhaal , waarschijnlijk heeft hij de prijs toch niet “te vroeg ” gehad .
    Bij de uitreiking die ik op T.V. zag had ik het idee dat hij “niet meer onder ons is “.
    Het spreekwoord zegt niet voor niets ;”het genie zijn grenst aan waanzin” .
    fijn weekend en liefs Riet

  4. eva zegt:

    Heel goed dat hij eindelijk deze prijs heeft gekregen!
    gr eva

  5. anna zegt:

    ik heb de laatste weken wat interviews met Maarten Biesheuvel gezien. Wat een bijzonder mens en eigenlijk net zoals jij hem beschrijft. Ik heb geboeid zitten kijken naar de interviews. Maarten Biesheuvel heeft een zwaar leven volgens, maar het meest boeiende vond ik zijn vrouw. Zo rustig, kalm naast zijn zij.

  6. renesmurf zegt:

    Ik heb op zich een hekel aan mensen die zich openbare bankjes eigen maken.
    Maar hier heb ik de indruk dat dat alleen gezegt is om een gesprek op te starten.
    Dat heb je met sommige mensen, die leuteren graag.

  7. Hermien zegt:

    De Torenflat dus. Grappig, ik ben in 1983 weggegaan uit Leiden, maar mijn moeder woont nog steeds in de Professoren/Burgemeesterswijk: de Gijselaarstraat om precies te zijn.
    Ik heb járenlang de hond uitgelaten in het park achter de torenflat.
    Ik vond het al leuk om je log te volgen, maar het wordt hierdoor nog iets leuker…

  8. Hanny zegt:

    Als je schrijverstalent hebt (en dat heeft Maarten Biesheuvel zeer beslist), dan zullen teksten in dit sprookjesachtige huis zo de pen uitvloeien. Een zeer inspirerende omgeving.
    Een bijzondere schrijver ontvangt vandaag terecht de PC Hooftprijs.

  9. Hermien zegt:

    Tjonge, hier ook al zo’n oudbuurtgenoot (jaren 70). Dat houten huis heeft altijd erg tot mijn verbeelding gesproken, maar ik kwam er pas later achter dat Biesheuvel daar woont.
    Tagrijn, mag ik vragen waar jij dan woont?

  10. Di Mario zegt:

    Grappig he, dat je zulke verhalen nog zoveel jaar later nog weet.
    Love As Always
    Di Mario

  11. 10eke zegt:

    Geweldig zo’n herinnering.
    Gr 10

  12. Jaco@werk zegt:

    @Judith/Tagrijn: misschien een mooie bijdrage voor Youtube?

  13. Judith zegt:

    Wat een leuk verhaal!
    En dat huisje is helemaal geweldig, alleen de naam al.
    Zou trouwens ook wel nieuwsgierig zijn naar de 10 jaar oude opnames van Park Cronesteijn! Daar is vast een hoop veranderd in de tussentijd…

  14. paco painter zegt:

    op bankjes vind je het ware leven

  15. f r e d zegt:

    hij is nu anno mei 2007 zo gek als een deur als ik het interview op tv pas geleden voor 100% serieus moet nemen.

  16. sylvester zegt:

    Van Reeve daar heb ik wel eens van gehoord, die Biesheuvel zegt me helemaal niets, je begrijpt het al ik ben geen lezer, ja, boeken die informatie bieden hehehehe

  17. Brillie zegt:

    Een waar verhaal…

  18. Voor mij roept deze log toch nostalgische herinneringen op.
    Heb er als kind vlakbij gewoond (tegenover waar jij nu woont)toen woonde Maarten Biesheuvel nog niet in het houten huisje.
    Wij dachten als kind altijd dat er een heks in woonde, het was toen ook dichter begroeid.Liepen er met een boog omheen voor je het wist was Hans en Grietje geen sprookje meer dachten wij.

  19. Pasula zegt:

    Mooi stukje. De man stelt ook precies de juiste vragen. 😉

  20. Niklas zegt:

    Maarten Biesheuvel, al veel te lang niet meer van hem gehoord laat staan gelezen!
    Moet ik nu toch de concusie trekken dat mijn (heel dunne?) banden met Leiden iets te maken hebben met mijn schrijfdrift?

  21. Annemarie zegt:

    Wie je dan al niet tegen kunt komen op een bankje 🙂
    Die prijs zegt zelfs mij wat, dus dan is het idd een belangrijke prijs!

  22. lenie zegt:

    Santé ……*neemt een slokkie*
    en ik drink erop mee !!!!
    leuk verhaal maar dacht ff dat je zweverig ging worden ;))

  23. Tjan zegt:

    Mooie log! Wel een beetje een paparazi-foto, vanachter die auto… 😉

Je kunt hier reageren

