LEIDS DETAIL XLVI

In aflevering 46 van Leids Detail weer drie onderwerpen van uiteenlopende aard. De toelichting is weer onder de derde foto te vinden!

De eerste foto toont een deel van het zonnige zijterras van De Grote Beer. Het bootje vaart op de Doelengracht en is op weg naar de Witte Singel.
De tweede foto herinnert aan de aanwezigheid van de ‘jongelingenvereniging’ Prediker in de Janvossensteeg. De tegels komen van de vroeger beroemde platteelbakkerij Rozenburg. Er wordt verwezen naar de bijbeltekst Prediker 12 vers 1a. Deze bijbeltekst luidt: ‘En gedenk aan uw Schepper in de dagen uwer jongelingschap, eer dat de kwade dagen komen en de jaren naderen, van dewelke gij zeggen zult: ik heb geen lust in dezelve’. De Leidenaren gingen daar wat minder stichtelijk mee om en noemden het gebouw, omdat ze de afkorting Pred. 12: vers 1a niet begrepen, Pret van 12 tot 1.
Om in kerkelijke sferen te blijven: op de derde foto zie je het poortje op de Oude Vest dat toegang geeft tot de achteringang van de Marekerk, waarvan je nog een heel klein stukje boven het muurtje ziet uitsteken.

De kolenhandel!
We komen nog even terug op twee foto’s van vorige week. De oproep om helderheid over de naam van de kolenhandel aan het eind van de Oude Vest is niet voor niets geweest. Tagrijn kreeg een reactie van de heer Pim Perquin, die wist te vertellen dat hier de brandstoffenhandel Ouwerkerk was gevestigd. Het is niet zo vreemd. dat de heer Perquin dit weet, want hij heeft in zijn jonge jaren zelf in in de kolenhandel van zijn vader gewerkt. Wat ons dan meteen brengt bij de kolenhandel Perquin, waarvan we de gevelsteen vorige week op de derde foto zagen. Wie de uitgebreide en interessante reactie van de heer Perquin, die ons langs heel wat Leidse kolenhandelaren voert, wil lezen, kan hier klikken. De heer Perquin heeft de huidige bewoner van het pand aan het Levendaal inmiddels toegezegd de restauratie van de steen ter hand te zullen nemen. Natuurlijk wordt de heer Perquin hartelijk bedankt voor zijn uitvoerige toelichting! 

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail. Bookmark de permalink .

23 reacties op LEIDS DETAIL XLVI

  1. Ik heb je met een probleempje opgezadeld Tagrijn, kijk maar op mijn log vanavond.

  2. Befana zegt:

    Waarschuw je mij, wanneer er een woning vrij komt in Leiden!

  3. Annemarie zegt:

    Bij die eerste foto denk ik: wow, lekker varen! 😉
    Leuk dan weer zo’n lange reactie!!!

  4. rietepietz zegt:

    Bij dit soort logjes denk ik altijd ;”we moeten nódig weer eens naar Leiden “, helaas komt het er steeds maar niet van .
    liefs Riet

  5. HUUB zegt:

    het blijft een leerzaam loggie…

  6. Joanna zegt:

    Hallo Tagrijn, dat is ontzettend leuk zo’n reactie van een nazaat! Ik heb bij je nagelezen, het bezoeken van mijn medeloggers is helaas voor mij niet altijd mogelijk, veel compiwerk, sorry.
    Bij deze, een fijne pinksteren.
    Love Joanna

  7. Pasula zegt:

    Dat zonnige zijterras zie ik helemaal zitten!

  8. pret van foto 1 tot en met 3! :-))

  9. Rianne zegt:

    Pret van 12 tot 1…..hahahaha.
    Het valt me trouwens op dat er veel Loggers van Leiden houden.
    Het wordt tijd dat ik er eens een kijkje ga nemen.

  10. teFre zegt:

    Hoeraaaaaa eindelijk wist ik er ook 1, de eerste uiteraard hahaha.
    Kijk, ik begin al een beetje in te burgeren 😉

  11. 10eke zegt:

    Leuk om weer van alles te zien en te lezen over ‘mijn’ Leiden.
    Gr 10

  12. renesmurf zegt:

    Zo kan je nog heel wat dingen leren van anderen.
    Dat heb ik ook wel eens, leuk is dat.

  13. quidam zegt:

    De laatste foto herkende ik niet, maar was de 2e foto niet later het clubhuis Kraaienest?

  14. Jaco@werk zegt:

    Helaas maar één uit drie. Typisch geval van klokken en klepels die bij mij mentaal-geografisch kant nog wal raken. Maar bijzondere plekjes en weetjes weer, zeker ook die van meneer Perquin. Leuk ook dat LG hem nog kende.

  15. f r e d zegt:

    wat deden christelijke jongelingen eigenlijk in 1861??

  16. Di Mario zegt:

    Ik ben nog steeds niet in Leiden geweest, maar ik kan het zo steeds hoe beter leren.
    Nog ff en ik kan leiden al dromen en jou een rondleiding geven 😉
    Love As Always
    Di Mario

  17. Marcel zegt:

    Verstand van Leidse Kolenhandelaren heb ik niet. Wel stam ik af van een kolenhandelaar. Mijn opa was “kolenboer” in Utrecht. Formeel had hij een brandstoffenhandel. Van mijn vader en opa weet ik dat het hard werken was.

  18. sylvester zegt:

    Bij die eerste foto lijkt het erop alsof er een enorm reclame bord in dat stalen gebeuren hoort te hangen.
    De 2e zegt de tekst het al.
    Bij de 3e vraag ik me af hoe hoog die lamp hangt, stoten lange mensen hun hoofd er niet aan?
    Erg mooi van de heer Perquin van de uitleg.

  19. lenie zegt:

    kijk zo leer ik nog es wat van Leiden ,
    en moet eerlijk zeggen ben der nog never nooit geweest !!
    De reactie van Meneer Perquin met plezier gelezen ;))De details bevallen me wel , dus moet toch eens afzakken die kant op !!

  20. Judith zegt:

    Wederom twee uit drie, de laatste foto kon ik echt niet thuisbrengen. Naar mijn gevoel zijn er tientallen van dergelijke poortjes in Leiden….

  21. Hanny zegt:

    Ik heb de reactie van dhr. Perquin gelezen. Leuk dat je zulke respons krijgt op Leids Detail en dat de geschiedenis van Leiden meer en meer gaat leven.
    Over de Jongelingsvereeniging zullen diverse mensen ook vast het een en ander kunnen vertellen.

  22. Twee uiot drie de jongelingen herkende ik wel maar kon hem in eerste instantie niet plaatsen.
    Wat goed joh van dhr Perquin.
    Weet nog dat perquin elk jaar de olietank bij ons voor de deur kwam vullen en we dan altijd een klein cadeautje kregen, autootje of pennetje of zoiets.

  23. Tjan zegt:

    Was inderdaad leuk, die uitgebreide reactie! Deze week weer eens 3 uit 3, en da’s een mooi begin van het lange pinksterweekend, dat bij mij vandaag (vrijdag) al min of meer begint – freelance werkzaamheden buiten beschouwing gelaten…

Je kunt hier reageren

