HOLLANDSE NIEUWE!

Hollandse Nieuwe! Vanaf woensdag zijn er er weer! En ook al zijn ze vers van het mes van zijn Marokkaanse visboer ongetwijfeld stukken lekkerder, Tagrijn kon de verleiding toch niet weerstaan om bij Appie een pakje met drie van die nieuwe haringen mee te nemen. Ze waren nog wat aan de magere kant, maar ze smaakten toch voortreffelijk, de Haring Primeur 2007.
En opeens moest hij weer denken aan dat door Quidam bedachte Leidse zinnetje: ‘Haring met uitjes, heerlijk op wittebrood’. Zoals iedere rechtgeaarde Leienaar nu inmiddels hoort te weten, kan je met de beginletters de volgorde van een aantal Leidse grachten onthouden: Hooigracht, Middelstegracht, Uiterstegracht, Herengracht, Oranjegracht, Waardgracht. En ook een aantal niet Leidse webloggers zullen zich de happening bij de introductie van dit ezelbruggetje vorig jaar september vast nog wel herinneren. Maar dit terzijde.

Als het beestje maar een naam heeft?
Hollandse Nieuwe! Mag het die naam eigenlijk wel dragen? De vis wordt niet in de Nederlandse wateren gevangen, maar in het noordoostelijk deel van de Atlantische Oceaan, waar ook  Noorse en Deense vissers varen. Maar de beste kwaliteit wordt opgekocht door de Nederlanders, door Nederlanders verwerkt en daarom mag het beestje de naam ‘Hollandse Nieuwe’ dragen.

Handig om te weten
Als je haring bij Appie koopt, zit de ‘gebruiksaanwijzing’ aan de onderkant van de verpakking. Daar staan heel handige aanwijzingen op, zoals je hieronder kunt zien. Zo wordt aangeraden de verpakking eerst te openen voordat je de haringen achterover slaat. Daar zou je anders toch niet opkomen. Mensen die denken dat dit een zuivelproduct is, moeten wel raar op hun neus kijken als ze onderaan zien staan dat er geen melk in zit. En voor wie nog niet wist wat hij nu eigenlijk gekocht heeft, ook al staat er met grote letters ‘haring’ boven, is er belangrijke informatie: deze verpakking bevat vis. Daar sta je toch van te kijken! Daar kan Tagrijns visboer nog wat van leren!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

20 reacties op HOLLANDSE NIEUWE!

  1. rietepietz zegt:

    Hoewel ik haring héérlijk vind ruiken griezel ik van de smaak , raar maar waar!
    Henk `lust ze des te liever dus de haringboer komt niets te kort !
    fijn weekend en liefs Riet

  2. geertje zegt:

    Heerlijk, ik ben gek op haring!
    Maar ik wacht altijd tot vlaggetjesdag (geen specifieke reden, gewoon altijd zo gedaan).
    Bij AH zal ik ze nooit kopen na alle negatieve berichten over hun kwaliteit (waardeloos dus).
    Stom hoor, die verpakkingen. Wat dacht je van bepaald snoep, waarop staat vermeld “vetvrij”? Nogal logisch dat sommig snoep dat is!
    Straks is het vlaggetjsdag (helaas mis ik dat) ds morgen zal ik mijn eerste wel verorberen! 🙂
    Fijn weekend Tagrijn!
    (OT ik kende die uitdrukking niet van het hapje! Misschien dat dat in Den Haag niet wordt gebruikt?)

  3. beuzeblaadje zegt:

    Zaaaaalig Hollandse Nieuwe…
    Lekker met veel uitjes..
    En natuurlijk op roggebrood!!
    Maar niet van Appie!
    Groetjes,
    beuzeblaadje

  4. lenie zegt:

    man als ik die foto zie , loopt het water me in de mond !! heb ze gisteren voor het eerst weer op , en nee niet bij Appie vandaan , gewoon bij de plaatselijke viskraam , lekker vet en zéér smakelijk , geen melk bevattende en ja ’t was vis …..en hele lekkere ;)))))
    heb alleen de uitjes weggemieterd , een goeie haring eet men zonder;))

  5. Judith zegt:

    Vis vind ik lekker, maar ik ben geen haringfan. De Hollandse Nieuwe laat ik dus aan me voorbijgaan…

  6. renesmurf zegt:

    De verpakkingstekst staat er alleen als vulling, denk ik wel eens.
    En de naam is slechts de naam, want holland is op zich alleen het land, niet de zee.

  7. Marcel zegt:

    Ik kan er kort over zijn: voor mij geen vis!

  8. teFre zegt:

    Ik hoop dat het je heeft gesmaakt, ik koop vis altijd op de markt, maar nooit Haring, die sla ik over 😉

  9. Monique zegt:

    Heerlijk, ik heb er gisteren 2 gehad, en een dorst dat ik had daarna….haha, maar dat mag de lekkere pret niet drukken hoor…
    ja, vis koop je bij de visboer, dat is het lekkerste…

  10. 10eke zegt:

    Hoera, nieuwe haring, straks even snel langs de visboer! Bedankt voor de tip.
    Gr 10

  11. quidam zegt:

    jaaa…en koemelkvrij
    Dat vond ik toch zo raar om te lezen.
    Mijn haring koop ik toch liever bij de visboer bij Molen de Valk 😉

  12. paco painter zegt:

    Getver.Vis! No thank you very much haha

  13. Tjan zegt:

    Ik ga ze zaterdag proeven… Ben benieuwd.
    @Pasula: volgens mij wordt nagenoeg alle vis na vangst ingevroren. Voor haring geldt zelfs – zo leerde ik gisteren van TV West – dat hij na het kaken minimaal twee dagen diepgevroren moet zijn, wil-ie het predikaat Hollandse Nieuwe mogen dragen.

  14. Di Mario zegt:

    Vis koop je natuurlijk bij de visboer.
    En dan maken ze hem terplekke schoon.
    En als je hem koopt bij de visboer,
    wil je hem niet eens bewaren tot de
    houdbaarheidsdatum. Die glijdt meteen
    in het keeltje.
    Love As Always
    Di Mario

  15. f r e d zegt:

    wie koopt er nu haring bij appie???

  16. Pasula zegt:

    Grappig, vandaag was ik in de supermarkt en verwonderde me ook over alle teksten die op verpakkingen staan. Ik keek ook in het vis-schap en wilde surimi (nepkrab) kopen tot ik op de verpakking zag staan dat het niet opnieuw ingevroren mocht worden… ik ga niet vers in de supermarkt halen om te merken dat het eerst ingevroren is geweest, ik liet het dus maar liggen.

  17. Hanny zegt:

    Als je zoals ik niet van vis houdt, is het toch maar gemakkelijk dat Appie op de onderkant van de verpakking zet dat er vis in zit. Door mijn “eikenhouten ziekenfondsbrilletje” was mij dat aan de voorkant totaal ontgaan.

  18. Dwarsbongel zegt:

    Doet me denken aan Asterix’ visboer: “Ik verkoop alleen de beste vis uit Parijs, nix uit zee!” (of woorden van gelijke strekking).

  19. Befana zegt:

    Ben inderdaad heel blij dat ze er op vermelden dat het vis bevat.

  20. Annemarie zegt:

    Maar natuurlijk kan ik me dat ezelsbruggetje nog herinneren!! Valt me tegen dat er nog geen nieuwe is bedacht! 😉
    Mij zie je iig niet aan de hollandse nieuwe!

Je kunt hier reageren

